ترکیه باید اف-35 و دفاع ضد موشکی پاتریوت  خریداری کند

قائم مقام وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد واشنگتن از ترکیه می‌خواهد ضمن خرید جنگنده‌های اف-۳۵، سیستم دفاع ضد موشکی پاتریوت را نیز خریداری کند.

به گزارش ایسکانیوز، «پاتریک شاناهان»، قائم مقام وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا گفت: واشنگتن از ترکیه می‌خواهد در برنامه خرید جنگنده‌های اف-۳۵ بماند، اما در عین حال تاکید کرد آمریکا خواستار این است تا ترکیه سیستم دفاع ضد موشکی پاتریوت را نیز خریداری کند.

تنش در قراردادهای نظامی ترکیه و آمریکا از آنجا شروع شد که آنکارا در پایان سال ۲۰۱۷ برای تحویل موشک‌های اس-۴۰۰ روسی قراردادی به ارزش ۲.۵ میلیارد دلار با مسکو به امضاء رساند، امری که سبب نگرانی متحدان آنکارا در ناتو شد.

از آنجا که ترکیه عضوی از سازمان ناتو به شمار می‌رود، ایالات متحده آمریکا و مسئولان بلند پایه سازمان پیمان آتلانتیک شمالی معتقدند موشک‌های اس-۴۰۰ روسی نباید وارد ساختار پدافند هوایی و موشکی ناتو شوند.

پنتاگون پیشتر تهدید کرده بود در صورت عزم قطعی دولت اردوغان برای خرید سیستم اس-۴۰۰، آمریکا فروش جنگنده‌های اف-۳۵ را به ترکیه به حالت تعلیق درخواهد آورد.

دولت «رجب طیب اردوغان» پیشتر ضرب‌الاجل تعیین شده از سوی واشنگتن برای تصمیم‌گیری درباره خرید سامانه پرتاب موشک پاتریوت را با عدم ارسال جواب در عمل رد کرده بود.

انتهای پیام /

کد خبر: 1000503

وب گردی

وب گردی