تولید بیش از یک هزار و 500 مقاله بین‌المللی توسط واحد تهران مرکزی

براساس داده های پایگاه UniRef ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی در سال 96، بیش ازیک هزار و 500 مقاله تولید کرده است، همچنین تعداد مقالات بین‌المللی نمایه شده در پایگاه ISI توسط این دانشگاه در سال 96 ، 111 مورد بوده است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، اگر از دانشجویان دهه 50 سوال کنید که از اوضاع و احوال کنکور و دانشگاه برایتان بگویند، احتمالا با لغت پشت کنکور مواجه می شوید؛ از روزهایی می گویند که برای ورود به فلان دانشگاه حسابی درس خوانده اند، بی خوابی کشیده اند و شاید یکی دو سالی را هم پشت کنکور مانده‌اند تا بتوانند وارد دانشگاه شوند.

قدیم‌ترها اینطور نبود که داوطلبان کنکور برای ورود به دانشگاه، چندین انتخاب پیش رو داشته داشته باشند. تعداد دانشگاه‌ها در کشور اندک بود و صف متقاضیانی که قصد تحصیل در این مراکز را داشتند، زیاد؛ همین امر منجر می شد که متقاضیان برای اینکه تنها «دانشجو» شوند، یکی دو سالی را پشت کنکور بمانند. برخی هم تاب و توان چند سال جنگیدن با غول کنکور را نداشتند و قید درس و دانشگاه را می زدند و وارد بازار کار می شدند.

این روزها انتخاب های پیش روی دانشجویان بسیار گسترده تر شده است، دانشگاه‌های دولتی، غیر انتفاعی، علمی و کاربردی، پیام نور و دانشگاه آزاد اسلامی انتخاب هایی هستند که مقابل دانشجویان قرار دارند. این روزها با کمک این گستردگی انتخاب، شکست دادن غول کنکور مثل آب خوردن است؛ تازه اگر تحصیل در دانشگاه ها بر اساس سوابق تحصیلی را در نظر نگیریم.

در حال حاضر دانشگاه‌ها مانند گذشته آموزش محور نیستند، بلکه در مباحث پژوهشی نیز ورود کرده اند و با سایر دانشگاه های کشور در ارتباط‌‌ اند. براساس برنامه ریزی های صورت گرفته از سوی مسئولان حوزه آموزش عالی، دانشگاه‌های نسل جدید ماموریت دارند تا پژوهش‌‌ها، مقالات و پایان نامه های خود را بر اساس نیازها و مشکلات جامعه و راهکاری برای رفع آن ارائه دهند، این در حالی است که دانشگاه‌های نسل‌های پیشین بیشتر بر حوزه آموزش تاکید داشتند و تعداد مقالات تولید شده توسط این مراکز علمی چندان زیاد نبود. در گزارش زیر می‌خواهیم میزان رشد مقالات دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی را بر اساس داده های پایگاه UniRef بررسی کنیم. گفتنیست داده‌های این پایگاه در سال 97 هنور تکمیل نشده است به همین منظور بازه زمانی 85 تا 96 را در نظر گرفته ایم.

بررسی میزان رشد سالانه تولید مقالات علمی واحد تهران مرکزی

نمودار زیر براساس تعداد مقالات منتشر شده توسط پژوهشگران واحد تهران مرکزی از سال 85 تا 96 را نشان می‌دهد:

این نمودار بیانگر مقالات ژورنالی و کنفرانسی پذیرفته شده پژوهشگران این دانشگاه به تفکیک سال است که براساس داده‌های پایگاه UniRef تهیه شده است. تعداد مقالات کنفرانسی پذیرفته شده دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی در بازه زمانی 85 تا 94 روند صعودی داشته است اما میزان این مقالات در سال بازه زمانی 96-95 کاهش یافته و به یک هزار و 558 مقاله رسیده است.

میزان مقالات بین‌المللی واحد تهران مرکزی در پایگاه ISI

نمودار زیر بیانگر مقالات بین المللی نمایه شده توسط دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی در پایگاه ISI طی بازه زمانی سال 85 تا 96 است:

از نمودار فوق که براساس داده های پایگاه uniref تهیه شده است، می توان دریافت تعداد مقالات نمایه شده توسط واحد تهران مرکزی در پایگاه ISI به از سال 85 تا 92 روند صعودی داشته و به 106 مقاله رسیده است، اما در سال 93 روند نمایه کردن مقاله در این پایگاه کاهش و به 76 مقاله رسید. در سال 94،‌ میزان مقالات نمایه شده در پایگاه ISI بار دیگر روند صعودی در پیش گرفته و به 118 مقاله رسید. پس از کاهش تعداد 12 موردی در سال 95، بار دیگر روند صعودی پیدا کرد و در سال 96، به 111 مقاله رسید.

انتهای پیام/

کد خبر: 1000515

وب گردی

وب گردی