ارتباط استفاده از موبایل با کم خوابی و کاهش بهره وری

دانشمندان استرالیایی با انجام یک پژوهش 13 ساله به این نتیجه رسیده اند که استفاده زیاد از تلفن همراه تاثیر مستقیمی بر کاهش مدت زمان خواب انسان و کاهش بهره وری آن در طول روز دارد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، بر اساس نتایج یک پژوهش استفاده بی رویه از گوشی های تلفن همراه نیاز به خواب را در انسان افزایش داده و بهره وری را کاهش می دهد.

این پژوهش که در یک دوره 13 ساله صورت پذیرفته توسط دانشمندان دانشگاه کوئینزلند (QUT) استرالیا انجام شده است، تعداد شرکت کنندگان در این تحقیق 709 نفر از شهروندان استرالیایی سنین میان 18 تا 83 سال بوده است، این پژوهش در سال 2018 انجام شده و تمامی افراد در سال 2005 نیز در این خصوص مورد سوال و بررسی قرار گرفته اند.

پژوهشگران به مقایسه نتایج پرداخته و مشخص شده است این افراد برای استفاده زیاد از گوشی تلفن همراه خود مورد سرزنش دیگران قرار گرفته و سبب کاهش ساعت خواب آن‌ها در شبانه روز شده است که در نتیجه آن بهره وری آنان کاهش یافته و در هنگام رانندگی در معرض خطرات بیشتری قرار گرفته اند و به طور کلی با مشکلات بیشتری مواجه شده اند.

اوسکار اوییدو تراسبالاسیوس از QUT در این باره گفت: هنگامی که از تکنولوژی سخن می گوییم به اختلالات و مشکلاتی روزانه ای که مردم به دلیل استفاده از گوشی های تلفن هراه با آن مواجه هستند اشاره می کنیم، پژوهش ما بیانگر آن است که فناوری میان زنان و مردان در تمام سنین افزایش یافته به عنوان مثال گزارشات مربوط به کاهش مدت زمان خواب و بهره وری افراد در 13 سال گذشته افزایش یافته است.

نتایج این پژوهش حاکی از آن است که گوشی های تلفن همراه به طور قابل توجهی در عملکرد انسان در طول روز به دلیل کاهش خواب و افزایش اهمال کاری در انجام مسئولیت های آنان تاثیر گذار است چرا که از هر 5 زن یک نفر یعنی 20 درصد و از هر 8 مرد یک نفر یعنی 11.8 درصد هم اکنون دچار کمبود خواب هستند زیرا اوقات خود را با استفاده از تلفن های همراه سپری می کنند.

همچنین در بخش دیگری از نتایج این پژوهش آمده است بهره وری حدود 12.6 درصد از مردان به دلیل استفاده از گوشی های تلفن همراه نسبت به سال 2005 کاهش یافته است، همچنان که 14 درصد از زنان نیز دچار این مشکل شده اند، بیش از 54 درصد از زنان معتقدند اگر تلفن همراه نداشته باشند، دوستانشان برای ارتباط با آنان دچار مشکل می شوند در حالی که این نسبت در مردان 41.6 درصد است.

این پژوهش نشان داد که گوشی های تلفن همراه همچنین به عنوان یک استراتژی مقابله ای مورد استفاده قرار می گیرد به طوری که از هر 4 زن یک نفر و از هر 6 مرد یک نفر اعلام کرده اند که ترجیح می دهند برای عدم مواجهه با مشکلات مختلف از تلفن های همراه خود استفاده کنند..

استفاده از گوشی های تلفن همراه در سال های اخیر گسترش قابل توجهی داشته و به بخش جدایی ناپذیر زندگی انسان تبدیل شده است، به طوری که هم اکنون بیش از 5 میلیارد نفر در سراسر جهان از این وسیله استفاده می کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1000516

وب گردی

وب گردی