نمی‌توانیم به بلیت فروشی ایرلاین‌ها ورود کنیم/آژانس‌ها و تورها در شرایط حساس حق گروکشی ندارند

سخنگوی سازمان تعزیرات کل کشور با بیان اینکه آژانس‌های هواپیمایی و تورهای گردشگری در شرایط اضطرار حق گروکشی از مسافران را ندارند، گفت: متأسفانه در هیچکدام از خطوط هوایی کشور ما کف و سقف قیمت مشخص نیست و عملاً ما نمی‌توانیم ورود کنیم.

به گزارش ایسکانیوز، سید یاسر رایگانی سخنگوی سازمان تعزیرات کل کشور در پاسخ به این سوال که اگر آژانس‌های مسافرتی و شرکت‌های هواپیمایی و بخصوص تورهای مسافرتی که قراردادهایی را با مسافران تنظیم می‌کنند و بعضاً در آن قراردادها قید شده که در صورت کنسل کردن سفر توسط مسافر هزینه‌ای به مسافر عودت داده نمی‌شود، آیا سازمان تعزیرات به این موضوع نیز ورود می‌کند یا خیر، اظهارداشت: این شرایط فورس ماژور است، در کل دنیا این شرایط فورس ماژور وضعیتش فرق می‌کند.

وی افزود: معاونت میراث فرهنگی هم اعلام کردند که هتل‌ها و آژانس‌های مسافرتی باید بدون اخذ هزینه کنسلی، هزینه‌های رزروی را به دلیل مشکلات سیل و بارندگی‌های اخیر در کشور به مسافران مرجوع کنند.

رایگانی گفت: شرکت‌های هواپیمایی و تورهای مسافرتی قاعدتاً نباید این حق را داشته باشند که هزینه کنسلی را از مسافران اخذ کنند چرا که شرایط فورس ماژور است و از لحاظ حقوقی شرایط اضطرار است و فرد به صورت اختیاری نیامده بلیت خود را کنسل کند و به دلیل شرایط طبیعی مانند سیل و زلزله و... این اتفاق می‌افتد و قاعدتاً تورهای گردشگری حق این را ندارند که در شرایط فورس ماژور این گروکشی را انجام دهند.

وی اضافه کرد: در این شرایط فورس ماژور (سیل، بارندگی، زلزله و...) وقتی بلیتی از طرف مسافر کنسل می‌شود آژانس‌های مسافرتی و تورهای گردشگری باید هزینه را به طور کامل به مسافر برگردانند.

سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی کشور در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا سازمان تعزیرات حکومتی در حوز فروش بلیت‌های هوایی و زمینی و تخلفات احتمالی در این زمینه ورود می‌کند یا خیر گفت: در جاهایی که کف و سقف قیمت مشخص باشد می‌توانیم ورود کنیم. الان متأسفانه هیچکدام از خطوط هوایی کشور ما که سقف و کف قیمت مشخص نیست عملاً نمی‌توانیم ورود کنیم و می‌گویند عرضه و تقاضا قیمت را تعیین می‌کنند.

وی افزود: در محدوده بلیت‌های زمینی و بلیت قطار می‌توانیم ورود کنیم چرا که قیمت‌ها مشخص است ولی متأسفانه پروازهای هوایی که بیشترین تخلفات در این حوزه وجود دارد با توجه به اینکه سقف قیمت مشخص نیست قاعدتاً ما نمی‌توانیم ورود کنیم چرا که مصداقی نداریم که بگوییم گرانفروشی کرده است.

رایگانی در پایان گفت: در همه دنیا مرسوم است که قیمت‌ها براساس خدمات پروازی، خدمات ایرلاین، هتلینگ و ... مشخص می‌شود ولی متأسفانه در کشور ما این رقابت خیلی کمتر است شاید در یک ایرلاین خاص این خدمات هتلینگ و خدمات فرودگاهی و بقیه خدمات متفاوت باشد و بیشتر به چشم بیاید اما در اکثر شرکت‌ها خیلی تفاوتی با هم ندارند در صورتیکه می‌بینیم متأسفانه تفاوت قیمتی‌ آنها هم خیلی زیاد است ضمن اینکه ما کار خاصی هم نمی‌توانیم کنیم چرا که سقف قیمت مشخص نیست.

فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1000757

وب گردی

وب گردی