بیکاری و فاصله طبقاتی؛ عوامل موثردر اختلال نشاط اجتماعی است

نایب رییس اول کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: سطح نشاط اجتماعی به شرایط اقتصادی، دغدغه ها و نگرانی هایی که مردم جهت معیشت خود و خانواده هایشان دارند، ارتباط دارد. بیکاری، تبعیض و فاصله طبقاتی ناروا، گرانی، هزینه های سنگین زندگی و پرهیز جوانان از ازدواج، نشاط اجتماعی را مختل می کند.

به گزارش ایسکانیوز، تشکیل کارگروه دائمی «نشاط اجتماعی» در وزارت کشور، مطلبی بود که «عبدالرضا رحمانی فضلی» وزیر کشور اعلام کرد و از مردم خواست تا اگر انتقاد و توصیه‌ای در زمینه نشاط اجتماعی دارند، به دبیرخانه شورای اجتماعی ارایه دهند. این گروه قرار است با انجام دادن اقدامات و برنامه‌هایی که از طرف دستگاه‌های مختلف اعلام می‌شود، نشاط اجتماعی و شادکامی را در جامعه نهادینه سازد.

«عباس قائد رحمت» معاون سازمان امور اجتماعی کشور، وضعیت سطح نشاط اجتماعی در ایران را نگران کننده خواند و گفت: «آمارها و گزارش‌ها متأسفانه نشان می‌دهد که سطح نشاط اجتماعی در کشور پایین است. بنابراین باید با همه شیوه‌ها و روش‌ها، دستگاه‌ها، سمن‌ها و جریان‌های داوطلبی مشارکت کنند تا بتوانند سطح نشاط اجتماعی را در آستانه نوروز و تمام طول سال بالا ببرند.»

توجه به مشکلات اقتصادی و اجتماعی مردم و برطرف کردن آن از راهکارهای مهم در خصوص افزایش نشاط اجتماعی در جامعه محسوب می شود اما در این میان نمی توان نقش رسانه ها را نیز از نظر دور داشت، چراکه گاهی دغدغه‌ها و مسایل موجود، بسیار بزرگتر از آنچه وجود دارد، منعکس می شوند و موجی از نگرانی و اضطراب را در میان مردم ایجاد می کنند. کارشناسان در این زمینه برای دولت و نهادهای متولی در این امر، بیشتر نقش تسهیل کننده را قایل هستند و معتقدند که دولت می بایست با ایجاد بسترهای رفاهی به خصوص برای نسل جوان، خود را از تصدی گری در این حوزه خارج کند و اجازه دهد تا جامعه خود به بازتولید شادی و نشاط بپردازد.

«سید هادی معتمدی» آسیب شناس اجتماعی در گفت وگو با ایرنا در ارتباط با راهکارهای ارتقای نشاط اجتماعی می گوید: «باید راه های مشروع و قانونی برای رسیدن به هدف در اختیار جوانان قرار گیرد تا آنان بتوانند به رضایتمندی مناسب و شادی در جامعه دست یابند. بایستی مسوولان مربوطه به این نتیجه برسند که شادی لازمه وجود تفکر، خلاقیت و رشد است. در نهایت آنها می توانند با کمی تخصیص اعتبار و تغییر نگرش، بسترساز شادی مردم شوند.»

«محمدحسین جوادی» عضو هیات مدیره انجمن مددکاران نیز در این ارتباط به ایرنا گفت: «نخست بایستی به دنبال ارتقای شاخص های معین شده برای افزایش شادی در جامعه بود و سپس ظرفیت های بومی و فرهنگی کشور را شناسایی کرد و ابزارهای مناسب برای ایجاد شادی را بر مبنای آن فراهم ساخت زیرا تفریح در هر کشور متفاوت است. از طرف دیگر اگر بتوان جوانان را به طرف فعالیت های داوطلبانه سوق داد، تاثیر آن در سلامت محیط زیست، اقتصاد و دیگر ارکان جامعه مشاهده خواهد شد.»

پژوهشگر گروه اطلاع رسانی ایرنا به دلیل تشکیل کارگروه دایمی «نشاط اجتماعی» در وزارت کشور به گفت وگو با «فاطمه ذوالقدر» نایب رییس اول کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی پرداخت.

شادی و نشاط اجتماعی از متغیرهای مهم در سلامت اجتماعی


شادی و نشاط اجتماعی از متغیرهای مهم در سلامت اجتماعی محسوب می شود. با افزایش میزان نشاط جمعی، سلامت اجتماعی نیز افزایش می یابد. امروزه نشاط اجتماعی یکی از مهم ترین نیازهای جوامع بشری است و تقویت آن در جامعه به صورت تک عاملی نیست، بلکه مجموعه ای از عوامل در تقویت یا کاهش نشاط در افراد جامعه تأثیر گذارند. انسان موجودی هدفمند و جویای نشاط، خوشبختی و سعادت به شمار می رود و تلاش هر انسان با هدف ایجاد نشاط در آینده است و حس نشاط جمعی یکی از با اهمیت ترین پشتوانه ها برای مقابله بـا مشکلات اجتماعی پیش رو محسوب می شود. بنابراین وجود نشاط اجتماعی در جامعه آثار و پیامدهای زیادی به همراه دارد.

زمانی که مردم جامعه از این مقوله برخوردار باشند، وفاق، همبستگی، تعلق اجتماعی، تعاملات اجتماعی مطلوب، رضایت از زندگی و سلامت روانی و اجتماعی افراد افزایش می یابد و به موازات آن آسیب های اجتماعی نیز کاهش خواهد یافت زیرا مشارکت اجتماعی و مسوولیت پذیری بیشتر می شود و مردم احساس سرزندگی می کنند. نشاط اجتماعی زمینه‌ای برای توسعه و پیشرفت یک جامعه به شمار می رود، به گونه ای که یکی از متغیرهایی که برای تعیین سطح توسعه یافتگی یک کشور از آن نام می برند، متغیر نشاط و رضایت‌مندی آن جامعه است.

نشاط و شادابی؛ یکی از محورهای مهم برنامه دولت تدبیر


نشاط و شادابی جامعه یکی از محورهای برنامه دولت است و به تازگی هم به دلیل اعلام وزیر کشور کارگروهی با همین نام با هدف ایجاد و افزایش نشاط اجتماعی با رویکرد پیشگیری از آسیب های اجتماعی و درمان این آسیب ها، مسوول پیگیری و اجرای این برنامه شده و مقرر شده است، تمام دستگاه های اجرایی، برنامه های درون دستگاهی و برون دستگاهی خود را ارایه دهند و در شورای اجتماعی مطرح شود؛ آنطور که معاون سازمان امور اجتماعی گفته است، آمار و ارقام نشان می دهد که سطح نشاط اجتماعی در کشور وضعیت مناسبی ندارد.

البته باید گفت سطح نشاط اجتماعی پیش از اینکه به تشکیل کارگروه و ارایه برنامه های شادی آفرین بازگردد به شرایط اقتصادی، دغدغه ها و نگرانی هایی که مردم جهت معیشت خود و خانواده هایشان دارند، ارتباط دارد. بیکاری، تبعیض و فاصله طبقاتی ناروا، گرانی و هزینه های سنگین زندگی و در نتیجه دوری جوانان از ازدواج، نشاط اجتماعی را مختل می کند. در واقع باید گفت این عملکرد صحیح نهادها و دستگاه های تصمیم گیرنده و اجرایی است که موجب نشاط جمعی می شود. البته این به معنای خط بطلان کشیدن بر برنامه های نشاط افزای دولت نیست؛ ایجاد نشاط و فراهم کردن زمینه افزایش انرژی و شادمانی اقدام شایسته ای است اما پیش از آن دولت باید بیکاری، تورم و گرانی را که خود موجب بروز آسیب های دیگر است، مدیریت کند؛ بدین صورت خواهیم دید که اینگونه زمینه آرامش خاطر و شادی جامعه فراهم خواهد شد.

برنامه مجلس شورای اسلامی برای ارتقای نشاط


ایجاد نشاط مستلزم اطمینان خاطر داشتن از وضعیت اقتصادی و اجتماعی است. نمایندگان مردم رایزنی های بسیاری جهت مرتفع کردن مشکلات معیشتی انجام داده اند. اگرچه در برخی موارد، نتیجه مطلوب حاصل نشده است. به صورت خاص در کمیسیون فرهنگی نیز کمیته های تربیت بدنی، زن و خانواده در راستای نشاط اجتماعی و فردی فعالیت می کنند. این کمیته ها برای برنامه ریزی های مستمر و اثرگذار در جهت نشاط اجتماعی، پیگیری ها و رایزنی هایی با مسوولان وزارت ورزش و جوانان، معاونت امور زنان و خانواده و... داشته است تا با همکاری دستگاه های مربوطه برای ایجاد نشاط در جامعه تلاش شود. به صورت کلی باید گفت، تمامی برنامه های متولیان فرهنگی کشور در راستای بهبود وضعیت سلامت اجتماعی افراد به شمار می رود. بنابراین علاوه بر رفع مشکلات اقتصادی در جهت ایجاد و اشاعه امنیت خاطر و آرامش شهروندان، برنامه ریزی فرهنگی و آموزشی از طرف دستگاه های تقنینی و اجرایی برای نهادینه کردن و تقویت روح جمعی و همبستگی افراد جامعه به خصوص جوانان در راستای ایجاد نشاط اجتماعی یک ضرورت است.

عوامل موثر در کاهش نشاط اجتماعی


علاوه بر مسایلی چون گرانی، تورم، تبعیض و... که گفته شد در این خصوص باید به آسیب کاهش مشارکت اجتماعی نیز که سهم جدی در اختلال نشاط جمعی دارد، بپردازم. مشارکت واقعی به ویژه برای جوانان در تمامی سطوح و ابعاد مختلف اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی برای دستیابی به یک توسعه پویا و فعال، ضروری و حائز اهمیت است؛ چرا که این مشارکت از بی‌تفاوتی، تک‌روی و فقدان حس نوع دوستی و ترجیح منفعت شخصی صرف در میان اعضای جامعه جلوگیری می‌کند، تبعیض و نابرابری‌ها را کاهش می‌دهد، همبستگی و وحدت را تقویت می‌کند و در نهایت، موجب رضایت‌مندی و نشاط اجتماعی در جامعه می‌شود.

نشاط اجتماعی، سبب ایمنی در برابر مشکلات می‌شود و اینگونه افراد به راحتی می‌توانند با شرایط متغیر زندگی، منطبق شوند، مسایل را حل کنند و نقشی مؤثر در جامعه داشته باشند. بنابراین اینکه اراده جامعه جهت تحقق خواسته هایشان نادیده انگاشته شود و در تصمیم گیری ها و تصمیم سازی ها مشارکت نداشته باشند، سبب ایجاد دغدغه، ناامیدی و کاهش نشاط اجتماعی خواهد شد. از آنجا که از اهداف افزایش نشاط اجتماعی، کاهش آسیب‌های اجتماعی است، به طور مسلم کاهش این نشاط به افزایش آسیب ها منجر خواهد شد.

ایرنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1000783

وب گردی

وب گردی