اجلاس تونس؛ لفاظی شاه سعودی علیه ایران و دفاع شرکت‌کنندگان از جولان سوریه

مقامات کشورهای مختلف در اجلاس سران عرب در تونس اقدام آمریکا در به رسمیت شناختن حاکمیت رژیم صهیونیستی بر جولان سوریه را مردود دانستند و تأکید کردند، جولان «سوری و اشغال شده» است.

به گزارش سرویس سیاسی ، سی‌امین نشست سران عرب با حضور رهبران مختلف کشورهای عربی در تونس امروز یکشنبه (11 فروردین) برگزار شد.

از جمله شرکت‌کنندگان در این نشست «تمیم بن حمد» امیر قطر است و پس از بروز بحران میان دوحه و عربستان سعودی و چند کشور دیگر در ژوئن سال 2017، این اولین بار است که تمیم بن حمد و «سلمان بن عبدالعزیز» شاه سعودی در یک نشست مشترک شرکت می‌کنند.

شاه سعودی

سلمان بن عبدالعزیز شاه سعودی در آغاز این نشست ریاست دوره‌ای آن را به تونس تحویل داد و سپس به ایران حمله کرد و مدعی شد «ایران به حمایت از تروریسم ادامه می‌دهد».

بر اساس گزارش خبرگزاری رسمی عربستان سعودی «واس»، وی ادعا کرد: سیاست‌های خصمانه نظام ایران، نقض آشکار عرف و اصول بین‌المللی است و جامعه بین‌الملل باید به مسئولیت‌های خود برای مقابله با این سیاست‌ها و توقف حمایت نظام ایران از تروریسم در جهان عمل کند.

وی در ادامه بر مردود دانستن هر اقدامی که به حاکمیت سوریه بر جولان ضربه بزند، تأکید کرد.

شاه سعودی همچنین اعلام کرد، مسأله فلسطین همچنان در رأس اولویت‌های عربستان سعودی قرار دارد.

سلمان بن عبدالعزیز در ادامه تصریح کرد، حادثه تروریستی نیوزلند تأیید کرد که تروریسم، هیچ مذهب یا نژادی نمی‌شناسد.

رئیس‌جمهور تونس

سخنرانی بعدی نشست «الباجی قائد السبسی» رئیس‌جمهور تونس بود؛ وی اعلام کرد، تحرکات برای بازگرداندن موضوع فلسطین به کانون توجهات باید بیشتر شود.

بر اساس گزارش «المیادین»، وی افزود: با این مسأله که منطقه عربی به صحنه‌ای برای مداخلات منطقه‌ای و بین‌المللی مخالفیم و این قابل قبول نیست که وضعیت کشورهای عربی به همین شکل ادامه پیدا کند، باید اختلافاتمان را از بین ببریم.

السبسی گفت: بار دیگر تأکید می‌کنیم که جولان سرزمینی عربی و اشغال شده است.

رئیس‌جمهور تونس ادامه داد: تحقق امنیت در منطقه جز با ایجاد دولت مستقل فلسطینی ایجاد نخواهد شد.

السبسی سپس گفت: با الجزائر و مصر ، طرحی را به منظور حل بحران در لیبی و بازگرداندن ثبات به آن ارائه کرده‌ایم.

وی به مسأله سوریه نیز اشاره و تأکید کرد، باید برای حصول راه‌حل سیاسی در این کشور تسریع شود.

السبسی در پرداخت به موضوع یمن اعلام کرد، این مسأله باید بر اساس طرح کشورهای حاشیه خلیج فارس، قطعنامه‌های بین‌المللی و برون‌رفت‌های گفت‌وگوهای یمنی حل شود.

دبیرکل اتحادیه عرب

سخنرانی بعدی این نشست «احمد ابوالغیط» دبیرکل اتحادیه عرب بود. وی نیز تأکید کرد، بر اساس قطعنامه‌های بین‌المللی، جولان «سوری و اشغال‌شده» است.

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در هفته گذشته حاکمیت رژیم صهیونیستی بر جولان اشغال‌شده سوریه را به رسمیت شناخت و این موضوع با واکنش‌های گسترده روبرو شد.

وی مدعی شد: امنیت ملی عربی طی سال‌های گذشته در معرض خطرناک‌ترین چالش‌ها قرار گرفته و ترویسم و شبه‌نظامیان، نظام‌های کشورهای عربی را تهدید می‌کنند. ما به مفهومی جامع برای مشخص کردن اولویت‌های امنیت ملی عربی نیاز داریم زیرا این امنیت قابل تجزیه نیست؛ مداخلات ایران و ترکیه باعث تشدید بحران‌های عربی شده و باید در مقابل مداخلات منطقه‌ای بایستیم.

دبیرکل سازمان ملل

پس از ابوالغیط، «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل به سخنرانی پرداخت. وی اعلام کرد: بر اهمیت وحدت اراضی سوریه از جمله جولان اشغالی تأکید می‌کنیم.

گوترش ادامه داد: به وحدت جهان عرب برای تقویت صلح و ثبات و منع مداخلات خارجی دعوت می‌کنیم. به راهکار دو دولتی و قرار دادن قدس به عنوان پایتخت هر دو دولت فرا می‌خوانیم.

وی هم‌چنین افزود، در راستای حل بحران یمن از طریق اجرایی کردن توافق استکهلم سوئد کار می‌شود.

دبیرکل سازمان همکاری اسلامی

«یوسف بن احمد العثیمین» دبیرکل سازمان همکاری اسلامی در سخنرانی خود، تعرض‌های رژیم صهیونیستی به فلسطینی‌ها را محکوم کرد.

وی افزود: تروریسم در تمامی اشکال آن را محکوم می‌کنیم تلاش‌های بین‌المللی برای مقابله با این آفت باید متحد شود.

هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا

«فدریکا موگرینی» هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا سخنران بعدی بود. وی اعلام کرد: باید با چالش‌های اروپایی و عربی مشترک مقابله کنیم.

وی تصریح کرد، اتحادیه اروپا تنها حاکمیت سوریه را بر جولان را به رسمیت خواهد شناخت. نادیده گرفتن قطعنامه‌های بین‌المللی درباره جولان، راه‌حل نیست.

فدریکا موگرینی ادامه داد:از تلاش های فرستاده سازمان ملل برای حصول راه‌حل سیاسی در لیبی حمایت می‌کنیم.

هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا بر بازگشت به مذاکرات برای ارائه راهکار دو دولتی میان فلسطین و رژیم صهیونیستی نیز تأکید کرد.

موگرینی گفت: ما در خصوص تمامی مسائل اتفاق نظر نداریم و باید به منظور جلوگیری از اسلام‌هراسی با یکدیگر در خصوص اسرائیل، فلسطین، سوریه، لیبی و یمن همکاری کنیم.

امیر کویت

«صباح احمد جابر صباح» امیر کویت در سخنرانی خود از اقدام آمریکا در به رسمیت شناختن حاکمیت رژیم صهیونیستی بر جولان سوریه ابراز تأسف کرد و افزود، این اقدام به روند صلح ضربه می‌زند.

وی در ادامه تصریح کرد، راه‌حل سیاسی تنها گزینه برای پایان دادن به بحران یمن است.

امیر کویت افزود: بر رابطه دوستانه و همکاری با ایران بر اساس اصول بین‌المللی مبتنی بر عدم مداخله اصرار داریم.

شاه اردن

«عبدالله دوم» سخنران بعدی اجلاس امروز بود. وی در آغاز سخنرانی خود به مسأله فلسطین اشاره کرد و گفت: این مسأله بایدمسأله اصلی باقی بماند و بدون راه‌حل عادلانه برای این موضوع،‌منطقه به ثبات نمی‌رسد. تعرض‌ها به قدس و مقدسات هویت ما را هدف قرار داده و به حمایت از آنها ادامه خواهیم داد.

عبدالله دوم در مخالفت با تصمیم آمریکا اعلام کرد: جولان، سرزمینی سوری و اشغال شده است.

وی افزود: علیرغم شکست داعش در عراق و سوریه، خطر این گروهک همچنان ادامه دارد و باید با تفکر سیاه آن مقابله شود.

رئیس‌جمهور مصر

«عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر در سخنرانی خود بدون نام بردن از طرفی خاص ادعا کرد: شبه‌نظامیان مزدوری وابسته به نیروهای منطقه‌ای وجود دارند که در راستای منافع خود در امور داخلی ما مداخله می‌کنند.

السیسی تصریح کرد، برون‌رفتی برای نزاع فلسطینی-اسرائیلی جز راه‌حل عادلانه وجود ندارد.

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین

محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در سخنرانی خود اعلام کرد،‌ رژیم اشغالگر به تعرض‌های خود به مسجدالاقصی و تلاش برای یهودی‌سازی آن ادامه می‌دهد.

وی افزود: تماس‌های گسترده‌ای در تمامی سطوح و با هماهنگی شاه سعودی و اوقاف اردن برای مقابله به هجمه‌ها علیه مسجدالاقصی داشته‌ایم.

عباس گفت، حمایت‌های آمریکا از رژیم صهیونیستی دلیل اول و آخر تعرض‌های این رژیم است و اگر این حمایت‌ها نبود، اتفاقات مذکور نیز رخ نمی‌داد.

وی گفت: رابطه با هر کشوری که قدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت بشناسد باشد قطع شود. تا زمانی که طرح صلح عربی از ابتدا تا پایان اجرایی نشده ، عادی‌سازی روابط با اسرائیل نباید صورت بگیرد.

عباس سپس کشورهای اروپایی و دیگر کشورها را ترغیب کرد که دولت فلسطین را به رسمیت بشناسند تا اینگونه از راهکار دو دولتی حمایت شود.

رئیس تشکیلات خودگردان به برگزاری کنفرانسی بین‌المللی برای صلح و ایجاد راهکاری بین‌المللی برای نظارت بر مذاکرات فرا خواند.

وی افزود: اسرائیل دولت اشغالگری است که به شهرک‌سازی و غصب اراضی ما ادامه می‌دهد، توافق ها با ما را نقض کرده و اموال ما را به غارت می‌برد.

عباس گفت: قدس فروشی نیست و ایجاد دولت فلسطینی بدون پایتختی قدس شرقی معنا ندارد.

رئیس‌جمهور لبنان

«میشل عون» رئیس‌جمهور لبنان اعلام کرد، تصمیم ترامپ علیه جولان فقط سوریه را تهدید نمی کند بلکه تهدید‌کننده حاکمیت لبنان نیز هست که برخی از اراضی آن همچنان در اشغال اسرائیل است.

وی افزود: لبنان نسبت به اصرار جامعه بین‌المللی برای باقی ماندن آوارگان سوری بر خاکش (خاک لبنان) ، مرتبط کردن آن به راه‌حل سیاسی برای مسأله سوریه و استفاده از «بازگشت داوطلبانه» بسیار نگران است . آیا جامعه بین‌المللی می‌خواهد از آوارگان سوری به عنوان گروگان استفاده کند تا اهرم فشاری برای خواسته‌هایشان باشند؟

وی ادامه داد ؛ سعی عده‌ای برای اسکان دائمی فلسطینی‌ها در کشورهای میزبان نیز باعث نگرانی است و تعداد بیشتر آنها آوارگان فلسطینی) در لبنان زندگی می‌کنند.

رئیس‌جمهور عراق

«برهم صالح» رئیس جمهور عراق طی سخنان خود اعلام کرد: ما طرف هیچ کسی در محورهای منطقه‌ای قرار نداریم؛ باید با جدیت برای مقابله با چالش‌ها با یکدیگر تعامل داشته باشیم.

وی در ادامه ضمن محکوم کردن به رسمیت شناختن حاکمیت رژیم صهیونیستی، جولان را جزء سوریه و منطقه‌ای اشغال شده خواند و بر آن تأکید کرد.

رئیس شورای ریاستی دولت وفاق ملی لیبی

«فایز سراج» رئیس شورای ریاستی دولت وفاق ملی لیبی اعلام کرد، مداخلات منطقه‌ای و بین‌المللی برخی طرف‌ها در لیبی را بر عدم حرکت به سمت راه‌حل سیاسی تشویق می‌کند؛ اکنون زمان توافقی عربی برای حل مسأله لیبی رسیده است.

وی افزود، جولان را بخشی از خاک سوریه است که اشغال شده است. سراج در ادامه تصمیم آمریکا علیه جولان را مردود دانست.

از نکات قابل ذکر در اجلاس امروز این بود که امیر قطر در اعتراض به سخنان ضد ایرانی و ترکیه‌ای دبیر کل اتحادیه عرب، بدون ایراد سخنرانی خود، این نشست را ترک کرد.

فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1000839

وب گردی

وب گردی