معاون هنیه تقویت روابط با ایران و حزب‌الله را خواستار شد

نایب رئیس دفتر سیاسی حماس در بخشی از گفت‌وگوی خود با شبکه لبنانی «المیادین» گفت، حمایت‌های ایران از فلسطین کاملا مشهود است و حماس بر تقویت آن اصرار دارد.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، «صالح العاروری» نایب رئیس دفتر سیاسی حماس در گفت‌وگویی با شبکه «المیادین» درباره آتش‌بس غزه، ایران، حزب‌الله و سوریه صحبت کرد.

وی در این گفت‌وگو که همزمان با «روز زمین» و اولین سالگرد راهپیمایی‌های بازگشت انجام شده، گفت تظاهرات بازگشت دستاوردهای زیادی داشته که یکی از آنها همسویی مردمی و اجماع ملی بر سر آن است.

آتش‌بس غزه

العاروری در ادامه اعلام کرد، هدف آتش‌بس غزه شکست محاصره این منطقه و تقویت موضع ملت فلسطین و آمادگی آن برای وارد شدن به مبارزه در تمام اشکال آن است و این آتش‌بس هیچ بعد سیاسی یا ملی ندارد.

نایب‌رئیس دفتر سیاسی حماس تأکید کرد، موضوع آتش‌بس برگرفته «از قدرت ملت ما، صلابت آن و نیز آمادگی‌اش برای لغو محاصره غزه، اقدام درباره تمام مسائل از جمله حمایت از قدس، مسجدالاقصی، باب‌الرحمه، و مقابله با شهرک‌سازی است» و آتش‌بس یکی از معادلات موجود در چارچوب نقشه نبردهاست.

وی ادامه داد جنگ ۲۰۱۴ علیه نوار غزه با توافق بر سر آتش‌بس در مقابل رفع محاصره غزه پایان یافت، اما رژیم اشغالگر این توافقات را بر هم زد و راهپیمایی‌های بازگشت و درگیری‌ها دوباره آغاز شد. به گفته العاروری در حال حاضر احتمال زیادی وجود دارد که توافق برای آتش‌بس طی چند روز آینده به نتیجه برسد. (جزئیات بیشتر)

ارتباط با تمام گروه‌های مقاومت

العاروری تأکید کرد، حماس در راستای تقویت مقاومت با تمام گروه‌های فلسطینی حتی جنبش فتح در ارتباط است و جنبش جهاد اسلامی در داخل فلسطین و خارج آن یکی از ستون‌های همیشگی برای مقابله با رژیم اشغالگر بوده است.

معاون اسماعیل هنیه در ادامه گفت، حزب‌الله سابقه‌ای دیرینه در مقابله با «اسرائیل» دارد و از جمله‌ دستاوردهای فوق‌العاده این جنبش «اخراج اسرائیل از لبنان» است.

العاروری افزود: «گاهی با سید حسن نصرالله [دبیر کل حزب‌الله لبنان] دیدار می‌کنم، او مردی متعلق به مسأله فلسطین، حقوق ملت فلسطین و مقاومت در برابر این پروژه صهیونیستی است، مواضع او نه تنها نظری، بلکه عملی است؛ آمادگی او برای حمایت از مقاومت بی حد و مرز است به همین دلیل معتقدیم محکم شدن رابطه میان ما و حزب‌الله دارای ابعاد راهبردی برای مقابله با این رژیم و پروژه صهیونیستی است؛ آنها هم همین اعتقاد را دارند،‌ ما و آنها معتقدیم که باید بالاترین حد از توافق و تفاهم در رابطه با مقابله با این رژیم و در راستای خدمت با مسأله اصلی امت یعنی فلسطین شکل بگیرد.»

ایران

نایب رئیس دفتر سیاسی حماس درباره نظر این جنبش مقاومت با ایران هم گفت: «مواضع ایران در قبال مسأله فلسطین شناخته شده و از زمان انقلاب تغییر نکرده است، مواضع عملی ایران در حمایت از مقاومت فلسطین در واقعیت، مشهود است و ما بر تقویت آن اصرار داریم و نتایج عملی آن هم در میدان مشهود است و می‌تواند در آینده گسترش و بازتاب بیشتری هم داشته باشد.»

سوریه

العاروری درباره رابطه با سوریه نیز اعلام کرد، حماس معتقد است مواضع سوریه درباره مسأله فلسطین تغییر نکرده و این کشور در مقابل پروژه صهیونیستی ایستاده است و نمی‌توان این مواضع دمشق و تأثیر آن بر مسأله فلسطین را نادیده گرفت.

وی افزود: «رابطه میان سوریه و حماس در سال‌های اخیر شرایطی استثنائی را گذراند و امید است رابطه با سوریه و همه کشورهای عربی و اسلامی در آینده نزدیک (به شکل قبل) بازگردد به نحوی که در خدمت مسأله فلسطین باشد.»

مصاحبه العاروری همزمان با راهپیمایی‌ای صورت گرفته که دیروز در سالگرد راهپیمایی‌های هفتگی «بازگشت» و به مناسبت «روز زمین» در نزدیکی حصار غزه برگزار شد. در جریان راهپیمایی روز گذشته ۴ فلسطینی شهید و ده‌ها تن زخمی شدند.

بنا بر اعلام وزارت بهداشت فلسطین، از سال گذشته تاکنون تنها در جریان راهپیمایی‌های هفتگی در غزه، ۲۶۶ فلسطینی، از جمله ۵۰ کودک، به شهادت رسیده‌ و بیش از سی هزار نفر نیز مجروح شده‌اند.

سازمان عفو بین‌الملل سال گذشته میلادی با اشاره به حملات مرگبار تک‌تیراندازهای ارتش رژیم صهیونیستی به معترضان فلسطینی، ادامه این روند را «جنایت جنگی» توصیف کرده است. بر اساس این گزارش، این حملات علاوه بر بر جای گذاشتن ده‌ها شهید، موجب نقص عضو دائمی صدها فلسطینی دیگر شده است.

فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1000840

وب گردی

وب گردی