فردا به مسافرت نروید/ بیشترین تصادفات مربوط به نیمه دوم تعطیلات است

رئیس پلیس راهور ناجا با اشاره به شرایط نامساعد جوی از مسافران نوروزی خواست که امروز و فردا مسافرت خود را متوقف و در هر مکانی هستند، استقرار پیدا کنند.

به گزارش ایسکانیوز، سردار سیدکمال هادیانفر گفت: تعداد جانباختگان ناشی از تصادفات در کشور نسبت به مدت مشابه سال قبل، 31 درصد کاهش داشته است.

وی با بیان اینکه بیش از 35 هزار نفر در حوزه راهور در بخش پلیس راهنمایی و رانندگی مشغول به فعالیت هستند، افزود: پلیس در تعطیلات نوروز 98 با آمادگی کامل، مجری طرح‌های گسترده نوروزی است که 6 هزار و 500 واحد گشتی در معابر شهری و جاده‌ای، آنان را پشتیبانی میکنند، این در حالی است که یک هزار و 307 ایستگاه ثابت و سیار پلیس در تعطیلات نوروزی، مسئولیت خدمت‌رسانی به شهروندان را برعهده دارند.

رئیس پلیس راهور ناجا گفت: 8 دستگاه برای ارائه خدمت به مردم در طرح نوروزی ، پلیس راهور را یاری میکنند و 107 هزار نفر در کشور، ماموریت خدمت‌رسانی به شهروندان را از 25 اسفندماه آغاز کرده‌اند.

این مقام ارشد انتظامی ادامه داد: بیش از 10 میلیون همیار پلیس،800 هزار فرهنگ‌یار که شامل معلمان و اولیای مدارس هستند، به همراه 65 هزار راهور محله و بیش از 90 هزار بازرس نامحسوس با پلیس راهور، همکاری کارآمد و موثری دارند.

رئیس پلیس راهور ناجا تاکید کرد: نکته مهم اینجا است که در سال 1384، 7 میلیون وسیله نقلیه در کشور وجود داشته و 27 هزار جانباخته ناشی از تصادفات در کشور داشتیم؛ در حالی که امروز 33 میلیون وسیله نقلیه در کشور وجود دارد و 16 هزار و 201 نفر جانباخته داریم، البته باید گفت در حال حاضر، هیچ تناسبی بین وسایل نقلیه و جاده‌های کشور وجود ندارد.

وی ادامه داد: از سویی دیگر در سال گذشته به‌دلیل ورود خودروی زیاد، فقط 60 هزار خودرو از رده خارج شده است و امکان خروج وسیله به هر دلیلی در کشور وجود ندارد.

سردار هادیانفر با اشاره به شرایط جوی نامساعد در کشور، گفت: این شرایط جوی نامناسب در چند سال گذشته بی‌سابقه بوده ضمن اینکه در نیمه اول تعطیلات، افزایش 6 درصدی سفرها نسبت به مدت مشابه سال قبل را شاهد بودیم.

وی بیان کرد: امسال شاهد وقوع سیل در برخی مناطق بودیم؛ اما در مجموع با اطلاع‌رسانی‌های پلیس راهور، نکاتی که مردم باید در سفر رعایت کنند، صورت‌گرفته و تقریبا وضعیت مطلوبی در گزارشات خود داشته‌ایم.

این مقام ارشد انتظامی به کاهش 7 درصدی تعداد مجروحان ناشی از تصادفات و کاهش 9 درصدی تعداد وقوع تصادفات اشاره کرد و افزود: نکته مهم این است که بیشترین تصادفات در نیمه دوم تعطیلات و به علت شرایط جوی کشور و مربوط به واژگونی خودرو بوده که آمار 43 درصدی را نشان می‌دهد.

سردار هادیانفر یادآور شد: عمده دلایل واژگونی خودروها در تعطیلات نوروزی امسال، شامل آبگرفتگی سطح معابر، لغزندگی، ناتوانی در کنترل وسیله نقلیه، خستگی و خواب‌آلودگی و سرعت و سبقت غیرمجاز به ویژه در پیچ‌ها بوده است.

رئیس پلیس راهور ناجا تاکید کرد: در 48 ساعت گذشته از شهروندان خواستار شدیم تا سفرهای غیرضروری خود به شمال، غرب و جنوب غرب کشور را متوقف کنند و مسافران و رانندگانی که در سفر هستند نیز امروز و فردا در هر مکانی که استقرار دارند، بمانند چراکه شرایط سفر در این چند روز مهیا نیست و حتی‌المقدور سفرهای درون‌شهری غیرضروری را نیز کاهش دهند.

وی ابراز امیدواری کرد که برابر اعلام کارشناسان، از چهاردهم فروردین ماه میزان بارش‌ها کاهش پیدا می‌کند و شرایط بهتری برای سفرها و بازگشت مسافران به شهرهای خود فراهم می شود.

رئیس پلیس راهور با بیان اینکه در حال حاضر در برخی بخش‌های کوهستانی بارش برف را داریم، توضیح داد: طی 48 ساعت گذشته، محور تهران به چالوس و شب گذشته نیز به دلیل ریزش سنگ و بارش برف، محور هراز را مسدود کردیم.

سردار هادیانفر گفت: در روزهای عید، پرتاب چند تکه سنگ بزرگ را از کوه شاهد بودیم که متاسفانه منجر به فوت یکی از هموطنان شد.

وی در رابطه با میزان تردد وسایل نقلیه جاده‌ای، تشریح کرد: در گزارشات مشاهده شده، 93 درصد ترددها در جاده‌ها اتفاق می افتد و تنها 7 درصد ریلی و هوایی است؛ همچنین برای رعایت ملاحظات ایمنی در کشور، 15 هزار اتوبوس در سراسر کشور تا قبل از ورود به طرح "نوروزی 2" بازدید و مشکلات فنی آن‌ها برطرف شده و 63 درصد ترددهایی که انجام شده نیز مربوط به خودروهای سواری است.

رئیس پلیس راهور ناجا همچنین تصریح کرد: بیشترین تصادفات در استان‌های سیستان و بلوچستان، آذربایجان غربی، بوشهر، لرستان و خراسان جنوبی بوده است.

وی گفت: بیشترین علت وقوع این تصادفات نیز سبقت و انحراف به چپ، سرعت، خواب‌آلودگی و بی‌توجهی به جلو است و 82 درصد تصادفات به این عوامل برمیگردد.

این مقام ارشد انتظامی با بیان این که متاسفانه 46 درصد از مصدومان تصادفات فوت می‌کنند، ادامه داد: در این رابطه، برنامه‌ها و سیاستگذاری های مشخصی داریم.

وی تصریح کرد: برنامه‌ریزی ما در سال جاری ، کاهش جانباختگان تصادفات به صورت جرحی و فوتی است بنابراین 2 هزار نفر را شاخص در نظر گرفتیم و تفاهم‌نامه‌ای با هلال احمر و اورژانس به امضا رساندیم تا بتوانیم این کاهش را اعمال کنیم.

گفتنی است، در ادامه سرهنگ "محمدباقر سلیمی " رئیس پلیس راهور استان و سرهنگ "امیدوار" رئیس پلیس راه استان نیز گزارشی از اقدامات، طرح‌ها و تمهیدات نوروزی در خراسان رضوی را ارائه کردند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1000909

وب گردی

وب گردی