افزایش سه برابری مستمری فروردین ماه مددجویان در مناطق سیل‌زده

رئیس کمیته امداد با بیان اینکه ۶۰ هزار واحد مسکونی مددجویان در استان‌های سیل‌زده دچار خسارت شده است، گفت: مستمری فروردین ماه مددجویان دراستان‌های سیل‌زده به میزان سه برابر افزایش می یابد.

به گزارش ایسکانیوز، سید پرویز فتاح با هموطنان سیل‌زده در سراسر کشور ابراز همدردی کرد و گفت: بر اساس اطلاعات کسب شده، تاکنون ۶۰ هزار واحد مسکونی مددجویان کمیته امداد در سیل اخیر در سراسر کشور دچار خسارت یا تخریب کامل شده است.

رئیس کمیته امداد ادامه داد: در سیل استان‌های شمالی شش هزار واحد مسکونی مددجویان امداد آسیب دید که کار بازسازی و تعمیر این منازل از هفته آینده و پس از فروکش کردن سیلاب آغاز می‌شود. همچنین در شهرستان معمولان و پلدختر به دلیل وسعت سیلاب تمامی مددجویان امداد درگیر سیل و خسارت شده‌اند.

وی با بیان اینکه کمک‌های امداد در مرحله اول تمامی آسیب‌دیدگان از سیل را شامل می‌شود، تاکید کرد: بر اساس قانون، کمیته امداد مجاز است ۳۰ درصد کمک‌های مردمی را به افراد خارج از حمایت امداد اختصاص دهد و به همین منظور، در گام نخست برای اسکان موقت و تأمین اقلام ضروری زندگی به همه مردم سیل‌زده خدمات ارائه می‌دهد.

رئیس کمیته امداد گفت: تبصره ۱۴ قانون بودجه کشور این اجازه را داده است که افراد جدید نیازمند تحت حمایت کمیته امداد قرار گیرند و در همین راستا سهمیه استان‌های سیل‌زده شمالی برای تحت پوشش قرار دادن خانواده‌های جدید اعلام شده است و برای استان‌های سیل‌زده جنوب غرب و غرب کشور پس از بررسی‌های اولیه، سهمیه جدید تا هفته آینده اعلام خواهد شد.

فتاح اضافه کرد: پس از رفع بحران و کاهش سیلاب، کمیته امداد به سرعت بازسازی منازل آسیب دیده را آغاز و لوازم زندگی مددجویان را تأمین خواهد کرد.

وی با اشاره به پوشش بیمه منازل مددجویان امداد گفت: سه سال متوالی است که منازل و لوازم زندگی مددجویان تحت پوشش بیمه حوادث از جمله سیل قرار گرفته است به طوری که یک میلیون و پانصد هزار خانواده مددجو از این بیمه برخوردار هستند و از ظرفیت بیمه برای بازسازی منازل و تأمین لوازم زندگی مددجویان استفاده خواهیم کرد.

رئیس کمیته امداد با تشکر از مردم نیکوکار ایران برای کمک به مردم سیل‌زده گفت: تا دو روز قبل که سیل بیشتر در استان‌های شمالی آسیب وارد کرده بود، پویش «رفیق گلستان باشیم» توانست کمک‌های مردمی بسیار خوبی را جمع‌آوری کند و در این مدت ۱۰ میلیارد تومان کمک نقدی و ۱۵ میلیارد تومان کالا جمع‌آوری شد که دو میلیارد تومان آن در روزهای نخست به منطقه ارسال شد و بقیه مبالغ در حال انتقال به مناطق سیل‌زده استان گلستان است. همچنین مستمری مددجویان در این مناطق برای فروردین ماه سه برابر افزایش خواهد یافت.

فتاح گفت: از ۴۸ ساعت گذشته که سیلاب در بخش‌های وسیعی از کشور به ویژه در غرب و جنوب غرب کشور خسارت‌های زیادی وارد کرد، سمت و سوی کمک‌ها به تمام مناطق درگیر سیل معطوف شد و کمک‌های مردمی شدت گرفته است، لذا پویش جمع‌آوری کمک‌های مردمی برای مناطق سیل زده سراسر کشور است.

وی تاکید کرد: کمیته امداد بر اساس شرع و عرف نیت‌های مردم نیکوکار را با دقت اجرا می‌کند و کمک‌ها در همان مناطقی که مقصود و نیت مردم بوده هزینه خواهد شد و مجاز نیستیم کمک‌ها را جابجا کنیم.

فتاح با تاکید بر نقش افراد شناخته شده جامعه برای یاری در جذب کمک‌های مردمی، گفت: کمیته امداد و هلال احمر مجاز به دریافت کمک‌های مردمی و اعلام شماره حساب در رسانه ملی هستند اما در شبکه‌های اجتماعی که محدودیتی وجود ندارد باید بر نحوه جمع‌آوری کمک‌ها و هزینه کرد آن نظارت انجام شود. ما موافق حضور و همکاری افراد چهره و شناخته شده برای جلب کمک‌های مردمی هستیم تا اعتبار و آبروی خود را به میدان بیاورند و هرکس هر کمکی می‌تواند انجام دهد باید به یاری مردم آسیب دیده بشتابد.

رئیس کمیته امداد با اشاره به ضرورت بازسازی منازل آسیب‌دیده در سیل اخیر اضافه کرد: دولت وام و کمک بلاعوض برای مردم سیل‌زده در نظر گرفته است اما ساخت منازل با این ارقام تمام نمی‌شود و نقش کمک‌های مردمی برای ساخت و تعمیر منازل هموطنان سیل زده بی‌بدیل است.

وی از تدابیر کمیته امداد برای بازآفرینی کسب و کارهای آسیب دیده مددجویان در سیل اخیر خبر داد و افزود: تاکنون حدود ۳۵۰۰ مورد از کسب و کار و اشتغال مددجویان در سیلاب دچار خسارت شده است که این خسارات به طور کامل جبران خواهد شد و اشتغال مددجویان بهتر از قبل بازآفرینی می‌شود. همچنین وام‌های اشتغال قبلی با هماهنگی شبکه بانکی استمهال شده و وام‌های قرض‌الحسنه جدید از ۲۰ تا ۵۰ میلیون تومان قابل پرداخت است.

فتاح با بیان اینکه تمامی مددجویان امداد از بیمه سلامت و بیمه امداد برخوردار هستند، گفت: علاوه بر این، همه افراد تحت پوشش کمیته امداد از خدمات بیمه تکمیلی برخوردار هستند و تمامی هزینه درمان مددجویان حادثه دیده در سیل اخیر و فرانشیز پرداختی آنها هم تأمین خواهد شد. همچنین این نهاد با داشتن مرکز مشاوره و خدمات مددکاری دارای مددکاران متخصص در حوزه‌های اجتماعی بوده و برای التیام روحی و روانی مددجویان آسیب‌دیده تلاش می‌کند.

رئیس کمیته امداد از پرداخت وام 5 میلیون تومانی قرض‌الحسنه به تمامی افراد آسیب‌دیده از سیل اخیر خبر داد و گفت: این وام از محل صندوق قرض‌الحسنه امداد ولایت با ضمانت آسان به نیازمندان پرداخت می‌شود. به همین منظور تاکنون ۲۰ میلیارد تومان اعتبار برای استان لرستان و ۲۰ میلیارد تومان اعتبار برای استان خوزستان تصویب شده است و در دیگر استان‌های سیل‌زده از پنج تا ۱۰ میلیارد تومان برای اختصاص وام به نیازمندان پیش‌بینی شده است.

وی با تشریح روش‌های دریافت کمک‌های مردمی از سوی کمیته امداد، گفت: مردم نیکوکار ایران می‌توانند با شماره‌گیری کد #۹۹*۸۸۷۷* یا از طریق واریز کمک‌های خود به شماره کارت ۶۰۳۷۹۹۷۹۰۰۰۰۱۰۰۰ و یا شماره حساب ۳۳۳۳ نزد بانک ملی ایران با شماره سیبای ۰۱۰۳۳۳۳۳۳۳۰۰۰ در بازسازی منازل تخریب شده در سیل و تهیه اقلام ضروری سیل‌زدگان مشارکت کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1001110

وب گردی

وب گردی