سلول های بنیادی و  درمان بیماران کلیوی

محققین در انستیتو طب بازساختی ویک فارست(WFIRM) به دنبال استفاده از رویکردی امیدوار کننده با استفاده از سلول های بنیادی برای درمان بیماری های کلیوی مزمن هستند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز،این محققین با استفاده از ویژگی های منحصربفرد سلول های بنیادی مشتق از مایع آمنیوتیک سعی داشته اند عملکرد اندام را در مدل پیش درمانگاهی بیماری کلیه ریکاوری کنند. نتایج آن ها نشان داده است که این نوع سلول می تواند منبعی عمومی از سلول های بنیادی باشد و یک استراتژی درمانی جایگزین را برای بیمارانی که از بیماری های کلیوی ناتوان کننده استفاده می کنند، فراهم کنند.

سلول های بنیادی مشتق از مایع آمنیوتیک به دلیل داشتن پتانسیل تمایزی بالا و ویژگی های ضد التهابی منبع سلولی مناسبی برای بازسازی هستند. علاوه بر این، این سلول ها دارای ویژگی های تعدیل کنندگی ایمنی هستند که مانع از تحریک پاسخ ایمنی می شود و قابلیت تومورزایی نیز ندارند.

در این مطالعه محققین WFIRM؛ سلول های بنیادی مایع آمنیوتیک را به کلیه های بیمار مدل پیش درمانگاهی تزریق کردند و موجب بهبودی عملکرد کلیوی شدند که با اندازه گیری سطح مواد زاید بعد از 10 هفته مشخص شد. بیوپسی ها حاکی از کاهش آسیب به کلاسترهای مویرگی فیلترکننده خون بود.

در مجموع این مطالعه نشان داد که تیمار با سلول های بنیادی مایع آمنیوتیک اثرات مثبتی روی بهبودی عملکردی و ریکاوری ساختاری کلیه دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1001188

وب گردی

وب گردی