چگونه از عود مجدد سرطان تخمدان جلوگیری کنیم؟

سرطان تخمدان یکی از شایع ترین سرطان ها محسوب نمی شود اما جزء کشنده ترین آن ها محسوب می شود. این بدین دلیل است که حدود 70 درصد موارد آن مجددا عود می کنند

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز،مطالعه ای جدید بوسیله محققین دانشگاه پیتزبورگ سعی داشته اند ریشه عود مجدد سرطان تخمدان را با استفاده از داروهای جدیدی که سلول های شبه بنیادی سرطان تخمدان را مهار می کنند، هدف قرار دهند. در این مطالعه آن ها دریافته اند که داروی آزمایشگاهی جدید موسوم به 673A می تواند سلول های شبه بنیادی را به طور اختصاصی هدف قرار دهد و مانع از عود مجدد این سرطان بعد از شیمی درمانی شود. در مدل موشی سرطان تخمدان، ترکیب 637A و شیمی درمانی منجر به نرخ بقای به طور قابل توجه بالاتری شده است.

شیمی درمانی، 90 تا 99 درصد سلول های سرطانی را می کشد اما به دلیل مقاومت درمانی سلول های شبه بنیادی به درمان، معمولا سرطان مجددا عود می کند. به همین دلیل هدف قرار دادن و کشتن این سلول های بنیادی شبه سرطانی باید اولویت درمان های سرطانی باشد. در این مطالعه محققین دریافته اند که درمان با داروی 637A می تواند با هدف قرار دادن مسیر ALDH سلول هی شبه سرطانی را بکشد. محققین برای پاکسازی سمومی که بوسیله سلول ها تولید می شود ضروری است. به عقیده محققین تیمار با داروی 637A می تواند سه تا پنج درصد سلول ها را بکشد که بخش عمده آن ها را سلول های بنیادی سرطانی تشکیل می دهد.

در مدل موشی سرطان تخمدان، 60 درصد موش های تیمار شده با 637A و شیمی درمانی تا شش ماه بعد از درمان علایمی از سرطان را نشان ندادند و این در حالی است که این برای موش هایی که تنها شیمی درمانی را دریافت کردند، تنها 10 درصد بود. هر چند برای وارد شدن637A به بالین و بازار نیاز به مطالعات و کارآزمایی های بیشتری است اما همین نتایج اولیه نیز حاکی بر موثر بودن این دارو در درمان سرطان تخمدان است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1001191

وب گردی

وب گردی