امکان جوان سازی مغز میسر شد

دانشمندان با استفاده از تزریق یک نوع آنتی بادی جوان سازی مغز را امکان پذیر کرده اند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز به نقل از نیواطلس، تزریق آنتی بادی‌ها به مغز با استفاده از یک ژن خاص انجام شده که حاوی پروتئینی است که مسائل مربوط به کاهش توانایی‌های شناختی و معرفتی افراد به علت افزایش سن به آن مربوط می‌شود.

آنتی بادی‌های منتقل شده به مغزهای پیر از این طریق موفق به شاداب سازی و جوان سازی آنها شده‌اند تا این مغزها بتوانند مانند مغز موش‌های جوان عمل کرده و فکر کنند.

آنتی بادی یادشده به خصوص بر روی برخی سلول‌های مغز موسوم به microglia تأثیر مثبت می‌گذارد. یکی از کارکردهای این سلول‌ها، پاکسازی و مصون سازی آن است.

این سلول‌ها برخی رسوبات پروتئین‌های مختلف و سلول‌های مرده را نیز جمع آوری می‌کنند. اما توان آنها برای این کار با افزایش سن انسان کاهش می‌یابد و در نتیجه فعالیت عادی مغز نیز کیفیت خود را از دست می‌دهد.

محققان امیدوارند که این دستاورد بزرگ علمی در آینده نزدیک به درمان بیماری‌های خطرناکی مانند آلزایمر و پارکینسون که تا به امروز هیچ روش درمان قطعی برای آنها پیدا نشده، کمک کند. هر دوی این بیماری‌ها حاصل فعالیت غیرعادی ژن‌های مرتبط با microglia هستند و هم اکنون ۳۰۰۰ ژن از این نوع توسط محققان دانشگاه استنفورد در دست بررسی است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1001193

وب گردی

وب گردی