۷۰ اقدام دانشگاه آزاد اسلامی برای کمک به سیل‌زدگان

پس از وقوع سیل در برخی شهرها، دانشگاه آزاد اسلامی بلافاصله پس از دستور مقام معظم رهبری و پیام رئیس هیات‌موسس و هیات امنای این دانشگاه ستاد مدیریت مقابله با بحران سیل را در سازمان مرکزی‌ تشکیل داد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز به نقل از روزنامه فرهیختگان، با شدت گرفتن بارندگی در چندین استان ایران شهرهای شمالی کشور از جمله شهرهای استان گلستان و بخشی از مازندران در سیل اخیر بیشترین آسیب و خسارت را دیدند. پس از وقوع سیل در برخی شهرها، دانشگاه آزاد اسلامی بلافاصله پس از دستور مقام معظم رهبری و پیام رئیس هیات‌ موسس و هیات امنای این دانشگاه ستاد مدیریت مقابله با بحران سیل را در سازمان مرکزی‌ تشکیل داد و هماهنگی‌های لازم جهت کمک به هموطنان سیل‌زده صورت گرفت.

در همین راستا تیمی از سازمان مرکزی به مناطق سیل‌زده به مدیریت رئیس حراست دانشگاه برای بررسی ابعاد بحران و کمک به حادثه دیدگان اعزام شد. مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی در همان روزهای ابتدایی وقوع این حادثه در شهر‌های ایران اعلام کردند این دانشگاه آمادگی دارد تا علاوه‌ بر مشارکت و مدیریت بحران در این مقطع، نسبت به کاهش اثرات روحی، روانی، فرهنگی و اجتماعی حاصل از بروز حادثه در مناطق آسیب‌دیده به صورت علمی وارد عمل شود و نقش اجتماعی خود را در این زمینه ایفا کند، چراکه دانشگاه آزاد اسلامی متعلق به مردم است و باید در خدمت مردم باشد. بر این اساس تمام واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در سراسر کشور برای خدمت‌رسانی و کمک به هموطنان سیل‌زده اعلام آمادگی کرده و کمک‌های مالی و غیرمالی شامل خدمات عمرانی، پزشکی، فرهنگی و آموزشی و توزیع بسته‌های غذایی و بهداشتی را برای این مناطق فراهم کردند.

روز پنجشنبه هم سخنگوی دانشگاه آزاد اسلامی اعلام کرد فعالیت‌های آموزشی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی درگیر سیل بنا به تشخیص روسای استان‌ها آغاز خواهد شد. دکتر بیژن رنجبر سخنگوی دانشگاه آزاد اسلامی در این‌باره گفته است: «حسب دستور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، فعالیت‌های آموزشی واحدهای دانشگاهی درگیر سیل بنا به تشخیص روسای استان‌ها، با یک هفته تأخیر آغاز می‌شود.» گزارش زیر مجموعه اقدامات انجام شده دانشگاه آزاد اسلامی برای کمک به سیل زدگان است.

تشکیل کمیته مقابله با بحران و امدادرسانی به مناطق سیل‌زده

از آنجا که دانشگاه آزاد اسلامی یک دانشگاه اجتماعی است و با توجه به رویکرد جدید مدیریتی و اینکه این دانشگاه متعلق به مردم است و در خدمت مردم و جامعه باید باشد، در اتفاقات اخیر در نقاط مختلف کشور پابه‌پای دیگر نهادها و ارگان‌های کشور عکس‌العمل نشان داد. اولین اقدام این دانشگاه تشکیل کمیته مقابله با بحران و امداد‌رسانی به مناطق سیل‌زده بود. بعد از وقوع سیل بلافاصله کمیته مقابله با بحران در سازمان مرکزی این دانشگاه تشکیل و دستور رئیس دانشگاه به تمام روسای استانی درخصوص به‌کارگیری ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های دانشگاه برای کمک‌رسانی و خدمت‌رسانی به سیل‌زدگان ابلاغ شد. در همین راستا تمام روسای استانی و واحدهای دانشگاهی در حالت آماده‌ باش برای مقابله با بحران‌های احتمالی حاصل از سیل و به‌ویژه کمک به استان‌های آسیب‌دیده قرار گرفتند.

اعزام تیمی از سازمان مرکزی به مناطق سیل‌زده

دومین اقدام دانشگاه آزاد اسلامی اعزام تیمی از سازمان مرکزی به مناطق سیل‌زده به مدیریت رئیس حراست دانشگاه برای بررسی ابعاد بحران و کمک به حادثه‌دیدگان بود. همان زمان این دانشگاه اعلام کرد آمادگی دارد علاوه‌بر مشارکت و مدیریت بحران در این مقطع، نسبت به کاهش اثرات روحی، روانی، فرهنگی و اجتماعی حاصل از بروز حادثه در مناطق آسیب‌دیده به صورت علمی وارد عمل شود و نقش اجتماعی خود را در این زمینه ایفا کند، چراکه دانشگاه آزاد اسلامی متعلق به مردم است و باید در خدمت مردم باشد.

تهیه و توزیع غذا بین سیل‌زدگان آق‌قلا

تهیه و توزیع غذا بین سیل‌زدگان آق‌قلا از اولین اقدام‌های دانشگاه آزاد اسلامی برای کمک به سیل‌زدگان بود. با توجه به دستور دکتر ولایتی، رئیس هیات‌موسس و امنا و دکتر طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، واحدهای دانشگاهی برای کمک‌رسانی به سیل‌زدگان بسیج شدند. بر این اساس واحد گرگان روزانه 300 پرس غذای گرم را طبخ و 200 بسته غذایی را به صورت کنسروی با مشارکت اساتید و کارکنان این واحد از طریق سپاه پاسداران استان گلستان در بین مردم سیل‌زده و آسیب‌دیده آق‌قلا توزیع کرد. دیگر واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی نیز کمک‌های ارسالی خود را از طریق واحد گرگان که به‌عنوان معین دانشگاه آزاد اسلامی در استان گلستان تعیین شده است، بین سیل‌زدگان توزیع کردند.

تشکیل کمیته مقابله با بحران در استان گلستان

در استان گلستان نیز امدادرسانی آغاز و کمیته مقابله با بحران در این استان تشکیل شده و اسکان اضطراری و تهیه روزانه حدود ۶۰۰ پرس غذای گرم و سرد روزانه و تهیه لوازم بهداشتی، آب معدنی و... به صورت روزانه، جمع‌آوری، خرید و بسته‌بندی کمک‌های غیرنقدی، اعزام گروه‌های امدادگر دانشجویی به مناطق و هماهنگی کامل با مسئولان استان و سپاه شهرستان آق‌قلا جهت توزیع کمک‌های دانشگاهیان انجام شد.

اسکان اضطراری در استان فارس

دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس هم اقدامات اساسی خود را برای کمک به سیل‌زدگان آغاز کرد؛ حدود ۸۰۰ نفر در واحد شیراز و حدود ۱۸۰ نفر در واحد لار اسکان اضطراری داشته‌اند. در سایر استان‌ها از جمله استان‌های لرستان، خوزستان، سیستان‌وبلوچستان و... هماهنگی‌های لازم با مسئولان استان و ستاد مدیریت بحران جهت کمک‌رسانی و خدمات‌رسانی انجام شده است. تا دیروز ۱۶ فروردین اسکان اضطراری و امکانات خوابگاهی دانشگاه آزاد اسلامی در اختیار سیل‌زدگان قرار گرفت و روسای استانی هماهنگی‌های لازم را برای امداد‌رسانی انجام دادند.

اختصاص یک روز حقوق دانشگاهیان برای کمک به سیل‌زدگان

خانواده دانشگاه آزاد اسلامی اعلام کرد آمادگی دارد تا به مردم سیل‌زده استان گلستان کمک‌ کند و در این راستا مقرر شده دانشگاهیان یک روز از حقوق خود را به بازسازی مناطق سیل‌زده در استان گلستان اختصاص دهند که تا چند روز آینده این موضوع تصویب می‌شود. سلطانعلی میر، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان در این‌باره گفته بود خوشبختانه در استان سیستان‌وبلوچستان مشکل جدی‌ای نداریم و مردم به زندگی عادی خود ادامه می‌دهند و دانشگاه آزاد اسلامی آمادگی مقابله با هرگونه بحران را دارد.

بازدید نمایندگان دانشگاه آزاد اسلامی از محل اسکان سیل‌زدگان آق‌قلا

مشاور ریاست و رئیس مرکز حراست دانشگاه آزاد اسلامی و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان گلستان از محل اسکان مردم آسیب‌دیده آق‌قلا بازدید کردند. در این بازدید که با حضور سیدعلی طاهری، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان گلستان و هیات اعزامی سازمان مرکزی دانشگاه انجام شد، ابوالقاسم صفوی فرماندار گرگان گزارشی از روند رسیدگی به وضعیت مردم آق‌قلا و اسکان آسیب‌دیدگان در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی گرگان ارائه و از حضور نمایندگان دانشگاه آزاد اسلامی در مناطق سیل‌زده و محل اسکان سیل‌زدگان ابراز خرسندی کرد. فرماندار گرگان همچنین با قدردانی از کمک‌های مردمی و مشارکت دانشگاه آزاد اسلامی در کمک‌رسانی به مردم آسیب‌دیده، لوازم شخصی و بهداشتی، لباس به‌ویژه لباس‌های بچگانه، اسباب‌بازی، مواد غذایی خشک و کنسروشده را از مهم‌ترین نیازهای سیل‌زدگان عنوان کرد. به گفته صفوی، بیش از 6 هزار نفر از مردم آسیب‌دیده شهرستان آق‌قلا و روستاهای اطراف آن در 14 مکان در شهرستان گرگان اسکان داده شده‌اند.

ظرفیت‌های واحد زاهدان برای ارائه خدمات و اسکان سیل‌زدگان

واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی سیستان‌وبلوچستان نیز برای پشتیبانی از هموطنان در صورت وقوع سیل اعلام آمادگی کردند و بر همین اساس جلسه ستاد پشتیبانی از هموطنان سیل‌زده کشور برگزار شد. در این جلسه مقرر شد با توجه به اعلام وضعیت جوی این استان، تمام واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در سراسر استان برای حمایت و پشتیبانی از هموطنان عزیز سیل‌زده اعلام آمادگی کنند.
همچنین شماره تلفن تمام واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی سیستان‌وبلوچستان از طریق سامانه هلال‌احمر استان اطلاع‌رسانی و هماهنگی لازم در شهرستان‌ها با هلال‌احمر و فرمانداری انجام شد. در این جلسه تصویب شد مجموعه ظرفیت‌های دانشگاه اعم از خوابگاه‌ها، مکان‌های ورزشی مسقف و نیز درمانگاه دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان برای ارائه خدمات و اسکان در صورت وقوع حادثه تجهیز و در اختیار ستاد بحران استان قرار گیرد. با توجه به احتمال قریب‌الوقوع سیل در استان سیستان‌وبلوچستان مقرر شد نیازمندی‌های احتمالی به اقتضای استان نیز مدنظر مسئولان دانشگاه باشد.

واحد بندر ترکمن سکونتگاه موقت سیل‌زدگان شد

دانشگاه آزاد اسلامی واحد بند ترکمن استان گلستان نیز از همان روزهای ابتدایی شرایط اسکان خانواده‌های سیل‌زده را فراهم کرد و سکونتگاه موقت سیل‌زدگان شد. دانشگاه آزاد اسلامی بندر ترکمن که ۹ کلاس را در دو ساختمان خود جای داده، شرایط اسکان موقت سیل‌زدگان روستاهای اطراف شهرستان گمیشان استان گلستان را فراهم کرد. این واحد دانشگاهی با همکاری سپاه و هلال‌احمر شهرستان بندر ترکمن با برپایی سه چادر در هر کلاس این واحد دانشگاهی شرایط را برای اسکان ۲۷ خانوار فراهم کرد. در اولین روز آماده‌سازی این دانشگاه برای اسکان سیل‌زدگان، ۲۱ خانوار در چادرها مستقر شدند و با ورود هر خانواده برای اسکان در دانشگاه آزاد اسلامی بندر ترکمن، بسته اقلام بهداشتی ضروری که توسط دانشگاه آزاد اسلامی تهیه شده بود به سیل‌زدگان اهدا شد.

دانشجویان سیل‌زده آق‌قلا تخفیف می‌گیرند

شاید یکی از مهم‌ترین اقدامات دانشگاه آزاد اسلامی اختصاص تخفیف شهریه به دانشجویان سیل‌زده آق‌قلا باشد. رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان گلستان از تخفیف شهریه برای دانشجویانی که در سیل آق‌قلا آسیب دیده‌اند، خبر داد. سیدعلی طاهری گفت: «به دنبال این هستیم تا برای دانشجویانی که در سیل آق‌قلا آسیب دیده‌اند، مجوز تخفیف شهریه بگیریم.» به گفته او، پیشنهاد تخفیف شهریه برای دانشجویان آسیب‌دیده در سیل مطرح شده است که به احتمال بسیار زیاد در جلسات آینده دانشگاه آزاد اسلامی مورد موافقت قرار خواهد گرفت.

اسکان مسافران درراه‌مانده در واحد دامغان

اداره کل روابط‌عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان هم در پی بارش شدید و وقوع سیل در برخی استان‌های کشور در اطلاعیه‌ای آمادگی این واحد دانشگاهی را برای اسکان مسافران درراه‌مانده اعلام کرد.واحد دامغان در این اطلاعیه اعلام کرد با توجه به مسدود بودن جاده اصلی تهران به مشهد و بالعکس، دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان آمادگی دارد برای اسکان همکاران عزیز و خدوم دانشگاه و مسافران درراه‌مانده، همه امکانات رفاهی خود را به‌کار گرفته و میزبان عزیزان مسافر باشد.

اسکان ۷۵۰ نفر از مسافران نوروزی در واحدهای دانشگاه آزاد استان یزد

واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد هم بسیاری از مسافران اعم از همکاران دانشگاه و هموطنان دیگر را اسکان داد و‌ با هماهنگی با استانداری از همه ظرفیت‌های دانشگاه برای کمک به مسافران نوروزی استفاده شد. با اینکه ظرفیت اولیه اعلام‌شده در استان حدود ۳۵۰ نفر بوده، اما خوشبختانه با تمهیدات انجام‌شده به‌طور متوسط ۷۵۰ نفر از مسافران اعم از همکاران دانشگاه و هموطنان دیگر اسکان داده شدند.

تداوم امدادرسانی دانشگاهیان دانشگاه آزاد اسلامی بندرگز به سیل‌زدگان

دانشجویان واحد دانشگاهی بندرگز نیز از ساعات اولیه سیل در شهرستان آق‌قلا حضور فعال پیدا کرده و مشغول امدادرسانی شدند. از ساعات اولیه وقوع سیل در شهرستان آق‌قلا با هماهنگی دکتر مجید محمدنژاد، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرگز، تیمی متشکل از کارکنان و دانشجویان این واحد دانشگاهی از روز نخست فروردین، در شهرستان آق‌قلا مستقر شده و مشغول امدادرسانی و هماهنگی جمع‌آوری و ارسال کمک‌های مردمی و دانشگاهیان به مردم سیل‌زده شدند. در ادامه امدادرسانی دانشگاهیان دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرگز، دو گروه از دانشجویان بسیجی این واحد دانشگاهی در قالب اردوهای جهادی در بخش برادران و خواهران با حضور در مناطق سیل‌زده و محل اسکان موقت به کمک‌رسانی هموطنان خود مشغول شدند. به همت کارکنان، استادان و دانشجویان این واحد دانشگاهی اقلام مختلف موردنیاز سیل‌زدگان از قبیل آب‌معدنی، کفش و لباس خریداری و به ‌وسیله دانشجویان بسیجی واحد به سیل‌زدگان اهدا شد.

اختصاص یک روز از حقوق فروردین‌ استادان و کارکنان استان زنجان به سیل‌زدگان

باتوجه به خسارت‌هایی که سیل به هموطنان در استان‌های گلستان و مازندران وارد کرد، ستاد کمک‌های مردمی دانشگاه آزاد اسلامی استان زنجان هم با محوریت مرکز استان تشکیل شد تا راه‌های کمک به آسیب‌دیدگان را مورد بررسی قرار دهد. به همین منظور ستادی متشکل از تشکل‌های دانشجویان، اساتید و کارکنان تشکیل و مقرر شد با جمعیت هلال‌احمر هماهنگی‌های لازم صورت گیرد که این تشکل‌ها با مشارکت هلال‌احمر کمک‌های نقدی و غیرنقدی مردم را جمع‌آوری می‌کنند. در همین راستا کانون دانشجویی امام حسن مجتبی(ع) طی روزهای گذشته حدود ۳۵ میلیون ریال از طریق خیرین زنجانی جمع‌آوری و به مناطق سیل‌زده ارسال کرد. بیش از ۵۰ میلیون ریال از طریق تعدادی از دانشگاهیان دانشگاه آزاد اسلامی استان زنجان جهت کمک به سیل‌زدگان استان‌های گلستان و مازندران جمع‌آوری شد. همچنین یک روز از حقوق فروردین‌ استادان و کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی استان زنجان به‌ صورت داوطلبانه به سیل‌زدگان اختصاص پیدا کرد.

دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان شرقی آماده کمک به سیل‌زدگان

تمام واحدها و مراکز دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی برای کمک به هموطنان سیل‌زده اعلام آمادگی کردند. عزیز جوانپور، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان شرقی در این‌باره گفته است: «باتوجه به تاکید دکتر علی‌اکبر ولایتی، رئیس هیات‌موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی و دکتر محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی مبنی‌بر کمک همه‌جانبه به سیل‌زدگان، ستاد جمع‌آوری کمک‌های مردمی دانشگاهیان دانشگاه آزاد اسلامی استان در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز تشکیل شد.» او افزود: «دانشگاهیان می‌توانند اقلام موردنیاز سیل‌زدگان را به ستاد جمع‌آوری کمک‌های مردمی و دانشگاهی به آدرس تبریز، خیابان ولیعصر، فلکه تختی، روبه‌روی خوابگاه دانشجویان دانشگاه تبریز، میهمانسرای دانشگاه آزاد اسلامی تحویل دهند.» رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی گفت: «فعالیت‌ها برای جمع‌آوری کمک‌ها شروع شده است.» جوانپور با تاکید بر آمادگی دانشگاهیان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز برای کمک به سیل‌زدگان کشور اظهار کرد: «یک روز از حقوق فروردین‌ماه استادان و کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز به صورت داوطلبانه به سیل‌زدگان اختصاص می‌یابد.»

واحد خرم‌آباد آماده برای اسکان مردم

دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرم‌آباد آمادگی دارد تا میهمانان نوروزی حتی خارج از مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی را اسکان دهد. سیامک بهاروند، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان لرستان با اشاره به بحران ایجادشده در استان لرستان به‌ دلیل وقوع سیل و فعالیت دانشگاه آزاد اسلامی در زمینه امدادرسانی به سیل‌زدگان گفت: «این سیل خسارات زیادی برای استان به بار آورد و مردم سیل‌زده دچار مشکلات بسیاری شده‌اند.» او ادامه داد: «دانشگاه آزاد اسلامی از زمان وقوع سیل در کنار مردم سیل‌زده حضور داشته و در این راستا با مدیریت بحران استان لرستان و فرماندهی سپاه استان همکاری کردیم و طبق دستور دکتر ولایتی شبانه‌روز مشغول امدادرسانی به مردم سیل‌زده هستیم.»

به گفته او، اقلام موردنیاز مردم سیل‌زده توسط دانشگاه آزاد اسلامی بروجرد و خرم‌آباد تامین شد و خساراتی که به پل‌ها، جاده‌ها و زیرساخت‌های آب و برق وارد شده بود را مورد بررسی قرار دادیم و سعی کردیم تا حد توان از میزان این خسارات بکاهیم.

او با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی خرم‌آباد آمادگی دارد تا میهمانان نوروزی حتی خارج از مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی را اسکان دهد، یادآور شد: «خوابگاه‌های دانشجویی آماده اسکان مسافران نوروزی و مردم هستند و تا فروکش‌کردن سیلاب آمادگی داریم این خوابگاه‌ها را در اختیار آنها قرار دهیم.»

تهیه و توزیع مواد غذایی توسط دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران

مسئول پشتیبانی مدیریت بحران دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران گفت: «پنج تیم جهادی تخصصی گروه‌های دامپزشکی، کشاورزی، باغبانی، پرستاری و تاسیسات جهت کمک به آسیب‌دیدگان به مناطق سیل‌زده اعزام شدند.»میرامید هادیانی، سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائمشهر و مسئول پشتیبانی مدیریت بحران دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران گفت: «با تشکیل ستاد پشتیبانی مدیریت بحران در دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران با کمک اساتید، کارکنان و دانشجویان بسیجی پس از تشکیل سه تیم‌ ارزیابی، شناسایی و هماهنگی با فرماندهی سپاه ناحیه و سپاه تهران (معین منطقه)، تاکنون بیش از ۵۰ باب خانه از آب‌گرفتگی توسط لجن‌کش و کف‌کش تخلیه شد. تخلیه نخاله و گل‌ولای از ۴۵ باب منزل آسیب‌دیده از دیگر اقدامات صورت‌گرفته بود.»

او تهیه و توزیع بیش از ۴۰۰ بسته حمایتی مواد غذایی بین هموطنان آسیب‌دیده سیل، تشکیل سه تیم شناسایی و ارزیابی جهت آمار‌برداری و شناسایی دقیق مناطق آسیب‌دیده به‌منظور آمایش سطح حجم و نوع خسارت و نیاز‌سنجی جهت ارائه خدمات هدفمند از سوی دانشگاه را از دیگر موارد انجام‌شده عنوان کرد.سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائمشهر ادامه داد: «بیش از پنج کامیون بلوک توسط دانشگاه به هموطنانی که دیوار منازل‌شان آسیب‌دیده شد، تخلیه و تحویل داده شد. تاکنون حدود ۶ تن علوفه دامی و ۳۰۰۰ مترمربع موکت در مناطق آسیب‌دیده شهرستان‌های سیمرغ، نکا و بهشهر از سوی دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران توزیع شد.»

مسئول پشتیبانی مدیریت بحران دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران هماهنگی با واحدهای استان جهت تهیه کف‌کش، لجن‌کش و جمع‌آوری کمک‌های مردمی، تشکیل تیم‌های جهادی جهت انتقال به استان گلستان در آخر هفته، راه‌اندازی ستاد پشتیبانی و تجهیز کامل آن، هماهنگی با کانون هلال‌احمر و راه‌اندازی بخش جمع‌آوری کمک‌های مردمی در ستاد مرکزی که با استقبال زیادی روبه‌رو شد و تامین هزینه‌های جاری پشتیبانی دانشجویانی که در اردوی جهادی در استان گلستان حضور دارند را از برنامه‌های آتی این ستاد عنوان کرد.

استقرار ۶۰ تخته چادر اسکان موقت هلال‌احمر در واحد دورود

۶۰ تخته چادر اسکان اضطراری و موقت هلال‌احمر هم در واحد دورود مستقر شده است. منصور ترکیان‌تبار، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد دورود درباره اقدامات دانشگاه آزاد اسلامی واحد دورود با توجه به بارندگی‌های اخیر گفت: «همه امکانات این دانشگاه در اختیار ستاد بحران شهرستان دورود قرار گرفته است.»

او با بیان اینکه سه خودروی سبک در اختیار ستاد بحران دورود قرار داده‌ایم، افزود: «همه فضاهای آموزشی، پژوهشی، ورزشی و... در اختیار ستاد بحران قرار گرفته است و برای اسکان اضطراری هموطنان و مسافران آمادگی کامل داریم.»

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد دورود از استقرار ۶۰ تخته چادر اسکان اضطراری و موقت هلال‌احمر دورود در سالن‌های ساختمان آموزشی و ورزشی این دانشگاه خبر داد و گفت: «در صورت اضطرار، این چادرها برپا شده و از آنها برای اسکان موقت شهروندان و مسافران استفاده خواهد شد.»

به گفته او با توجه به اینکه دانشگاه پیام نور دورود هم در مسیر سیل احتمالی قرار گرفته بود، تجهیزات آموزشی و پژوهشی این دانشگاه در واحد دورود مستقر شده‌ است.

ترکیان‌تبار از سرریز شدن سد مروک در شهرستان دورود خبر داد و گفت: «با توجه به قرارگیری دانشگاه آزاد اسلامی واحد دورود در مکان مناسب، هیچ آسیبی به تجهیزات و ساختمان‌های این دانشگاه وارد نشده است.»

او همچنین از میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی از ستاد بحران استان لرستان خبر داد و افزود: «جلسات ستاد بحران استان در شب‌های گذشته با حضور مسئولان و همه اعضا در واحد دورود برگزار شد.»

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد دورود همچنین از اسکان اعضای ستاد بحران استانداری و نماینده ویژه استاندار در میهمانسرای این دانشگاه خبر داد.

ارسال روزانه 700 پرس غذا به مناطق سیل‌زده استان خوزستان

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان گفت: «روزانه 700 تا 800 پرس غذا در واحد اهواز، تهیه و به مناطق سیل‌زده در سطح استان ارسال شده است و کلیه واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در استان خوزستان آمادگی کامل را برای کمک به سیل‌زدگان دارند.»

فرج‌الله براتی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان در گفت‌‌و‌‌‌گو با ایسکانیوز، درباره وضعیت واحدهای دانشگاهی این استان بعد از وقوع سیل گفت: «دانشگاه آزاد اسلامی در کل استان جهت تهیه غذا برای سیل‌زدگان و کمک به ایجاد سیل‌بند حضور داشته و یک دستگاه نیسان مواد غذایی برای کمک به آسیب‌دیدگان توسط واحد دزفول تهیه شده است.»

او افزود: «در صورت بروز سیل، واحد دزفول آمادگی پذیرش و اسکان بیش از 1500 نفر را دارد. با توجه به وضعیت اضطراری شهر سو‌سنگرد و اعلام تخلیه شهر مبنی‌بر بروز سیل در روزهای آتی، کلیه وسایل موجود در واحد دانشگاهی سوسنگرد به طبقات بالا منتقل شده و سیل‌بندهایی را در ورودی‌‌های دانشگاه قرار دادیم تا از شدت آسیب جلوگیری شود.»

براتی متذکر شد: «واحد رامهرمز 500 بطری آب معدنی و 600 قوطی کنسرو به مناطق سیل‌زده ارسال کرده است. همچنین با هلال‌احمر و ستاد بحران استان در ارتباط هستیم و کلیه واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در استان خوزستان آمادگی کامل برای کمک به سیل‌زدگان را دارند.»

او همچنین اعلام کرد کلاس‌ها در واحدهای دانشگاهی استان خوزستان تا 24 فروردین‌ماه تعطیل است، اما این تعطیلی شامل پرسنل دانشگاه نمی‌شود.

آمادگی دانشگاه آزاد اسلامی استان چهارمحال و بختیاری برای کمک به سیل‌زدگان

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان چهارمحال و بختیاری از آمادگی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد، بروجن، فارسان، کوهرنگ، لردگان و اردل برای اسکان و امداد‌رسانی به سیل‌زدگان سراسر کشور خبر داد.

مظاهر نیکخواه، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان چهارمحال و بختیاری گفت: «با توجه به بارش‌های شدید در سراسر ایران و وقوع سیل در برخی نقاط، دانشگاه آزاد اسلامی به‌عنوان یک نهاد مردمی، وظیفه خود می‌داند امکانات و ظرفیت‌های موجود را در مواقع ضروری در اختیار مردم قرار دهد.»

نیکخواه افزود: «دانشگاه آزاد اسلامی استان چهارمحال و بختیاری در شهرهای شهرکرد، بروجن، فارسان، اردل، لردگان و کوهرنگ آمادگی واگذاری امکانات خود را به ستاد بحران استان اعلام کرده و آماده خدمت‌رسانی به هم‌میهنان گرامی در سراسر کشور است.»

ارسال نخستین محموله کمکی دانشگاهیان الیگودرز به سیل‌زدگان لرستان

دانشگاه آزاد اسلامی واحد الیگودرز یکی دیگر از واحدهای این دانشگاه است که تمام تلاش و امکانات خود را برای کمک به سیل‌زدگان اختصاص داده است.

به گفته رئیس این واحد دانشگاهی، نخستین محموله کمک‌رسانی دانشگاهیان این واحد دانشگاهی به سیل‌زدگان استان لرستان، تحویل هلال‌احمر شهرستان الیگودرز شد.

اسماعیل درویشی اظهار کرد: «با توجه به مشکلات آسیب‌دیدگان از سیل وظیفه ما است تا در چنین شرایط بحرانی به آنها کمک کنیم؛ به همین دلیل دانشگاه آزاد اسلامی واحد الیگودرز کمک‌های غیرنقدی خود را تحویل هلال‌احمر الیگودرز داده تا از طریق آنها به مناطق آسیب‌دیده از سیل در استان لرستان و جنوب الیگودرز ارسال شود.»

او اضافه کرد: «در سیل اخیر به خانه، زندگی، زمین‌های کشاورزی و دام‌های جمع زیادی از هموطنان‌مان آسیب جدی وارد شده است و تهیه لوازم ضروری برای سیل‌زدگان در این شرایط سخت و طاقت‌فرسا تاثیر زیادی در کاهش درد و رنج آنها دارد.»

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد الیگودرز عنوان کرد: «همکاران این واحد دانشگاهی با تمام ظرفیت و امکانات آماده خدمت و کمک‌رسانی به هموطنان به‌خصوص هم‌استانی‌های عزیز که در سیل اخیر دچار حادثه شده‌اند، هستند. کمک‌های غیرنقدی این واحد دانشگاهی شامل پتو، خرما، روغن، کنسرو، آب معدنی و لوازم بهداشتی بوده که برای حادثه‌دیدگان ارسال شد.»

انتهای پیام/

کد خبر: 1001197

وب گردی

وب گردی