تکلیف خانه؛ خوب یا بد

تکلیف در دوران تعطیلات همواره برای دانش آموزان و معلمان دغدغه بوده و در مورد تاثیر آن بر یادگیری نیز بحث هایی وجود داشته است. تکلیف می تواند بر تثبیت یادگیری تاثیر زیادی بگذارد؛ اما می بایست شرایط افراد و میزان تکلیف محوله مورد توجه ویژه قرار گیرد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، اکثر دانش آموزان در مدارس عمومی، خصوصی و بین المللی در دوران تعطیلات خود خاطره نوشتن تکالیف را داشته‌اند. عده‌ای از این افراد این تکالیف را در ابتدای تعطیلات انجام می‌دهند تا از تعطیلات لذت ببرند؛ اما عده ای تا آخرین دقیقه صبر می کنند!

تکلیف همواره به عنوان یکی از عوامل مهم در تحقق یادگیری مطرح بوده و در هر دوره متناسب با برداشتی که از یادگیری وجود داشته، شکل و نوع تکلیف نیز متفاوت بوده است. شاید در گذشته اگر دانش آموزی صرفاً موفق به محفوظاتی در ذهن خویش می شد، تصور می رفت که یادگیری در او تحقق یافته است؛ اما امروزه، با تعریفی که از یادگیری می شود توقع اهدافی فراتر از آن وجود دارد. یکی از متغیرهای رایج در مورد یادگیری به شرح زیر است: «یادگیری تغییری است که در توانایی انسان ایجاد می شود و برای مدتی باقی می ماند و نمی توان آن را به سادگی به فرآیندهای رشد کسب شده نسبت داد».

اما آیا دانش آموزان در طول تعطیلات واقعا باید در خانه مشغول به کار باشد؟

معلمی به نام سارا به تازگی در BoredTeachers اعلام کرده که معتقد است تعیین تکلیف در دوران تعطیلات کاری اشتباه است و این نتیجه گیری حاصل تجربیات 17 سال تدریس وی بوده است.

سارا اظهار داشت زمان‌هایی که وی قبل از یک دوره تعطیلات به اتمام بخشی از درس نمی رسد یا احساس می کند که چالش‌های کافی برای دانش آموزان ایجاد نکرده است تکالیفی را برای دوره تعطیلات آنان تعیین می کند.

این معلم طی تحقیقات خود متوجه می شود که وی تنها معلمی نبوده که به دلیل تمام نشدن مبحث درسی دانش آموزان را مجبور به تکلیف در خانه کرده است.

آیا تکلیف منزل کاری بیهوده است؟

در واقع دانش آموزان برای تحصیل در دانشگاه به داشتن مهارت بیش از هرچیزی نیاز دارند. این مسئله را معلمانی که برای ادامه تحصیل پشت میزهای آموختن قرار می‌گیرند بیشتر درک می کنند.

در واقع داشتن مهارت مهم‌تر از این است که همه آموخته ها به صورت عملی و فشرده حتی در روزهای تعطیلات به مغز کودکان تزریق شود.

کودکان در ایام تعطیلات به جای استفاده از موقعیت و پرداختن به بازی یا یادگیری مواردی در دنیای واقعی وقت خود را روی تکالیف می گذارند که همین امر به آن ها ضربه می زند.

این معلم به دیگر همکاران خود پیشنهاد داد تا از زیاده روی در این امر دوری کنند و به کودکان اجازه لذت بردن از تعطیلات را بدهند.

به جای داشتن تکالیف زیاد می توان به کودکان خود‌مراقبتی را آموخت تا پس از یک دوره استراحت با دانش آموزانی دارای قلب و ذهنی باز برای یادگیری مواجه شویم.

تکلیف منزل می تواند خوب باشد؛ اما نه زیاد

با این حال، در یک تحقیق انجام شده توسط دانشگاه دوک، محققان دریافتند که انجام تکالیف واقعا تاثیر مثبتی بر موفقیت دانش آموزان، مخصوصا برای کودکان جوانتر دارد.

«هریس کوپر» استاد روانشناسی و مدیر برنامه آموزش این دانشگاه، گفت:«بین میزان تکلیف انجام شده توسط دانش آموزان و نتایج حاصله از آنها ارتباط مثبت وجود دارد.»

اما لازم به ذکر است که به رغم یافته‌ها، تجزیه و تحلیل ها نشان می دهد که تکالیف بیش از حد می تواند منفی باشد.

کوپر اظهار داشت که حتی برای دانش آموزان دبیرستانی، انجام تکالیف لزوما با نمرات بالاتری همراه نیست.

نتیجه گیری

بنابراین به نظر می رسد که همه بچه ها باید مشغول انجام تکالیف باشند؛ اما میزان و نوع آن باید متناسب با سطح رشد و شرایط آنها باشد.

تکلیف برای دانش آموزان کم سن و سال تر باید کوتاه باشد تا بدون هیچ تنشی به موفقیت آن ها بیانجامد و گهگاهی دخالت والدین را نیز شامل شود. در صورت امکان از فعالیت های خارج از مدرسه که بچه‌ها از آن لذت می برند، مانند تیم های ورزشی و یا مطالعه در زمینه‌های مورد علاقه نیز استفاده کرد.

بنابراین، تکالیف در طول تعطیلات، لزوما بد نیستند؛ اما معلمان باید ارزیابی کنند که آیا دانش آموزان در این بازه از طریق تکلیف یادگیری بهتری دارند یا با انجام پروژه های سرگرم کننده به نتایج بهتری می رسند.

در واقع بخش عمده یادگیری باید در کلاس انجام گیرد و فعالیت های خارج از مدرسه باید مکمل یادگیری و فعالیت های مدرسه باشد. در شرایطی، توضیحاتی که در کلاس داده می‌شود برای یادگیری بعضی از دانش آموزان کفایت می کند|؛ اما برای بعضی دیگر ممکن است چنین نباشد و لذا به تمرین و مرور بیشتری نیاز داشته باشند، در این صورت می توان با تعیین تکالیفی مناسب با نیاز هر دانش آموز او را در این امر یاری کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1001252

وب گردی

وب گردی