آمایش سرزمینی، زمینه را برای رونق تولید و صنعت کشور فراهم می کند

استاد گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری دانشگاه فردوسی مشهد گفت: ما موقعیت جغرافیایی و منابع طبیعی بسیار خوبی داریم، همچنین از نیروی انسانی توانمند و انرژی ارزانی برخوردار هستیم که می توانیم با استفاده حداکثری از این امکانات، هزینه های تولید و عملیاتی کردن طرح های کاربردی را به حداقل برسانیم و زمینه رونق تولیدی و صنعتی کشور را فراهم کنیم.

محمدرحیم رهنما استاد گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری دانشگاه فردوسی مشهد در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز در خصوص عدم توجه کافی به منابع طبیعی و جغرافیای منحصر به فرد کشور اظهار کرد: اگر بخواهیم یک نگاه آمایشی به این موضوع داشته باشیم، مهم ترین نکته در این زمینه این است که سیاست ها و برنامه های آمایشی یکپارچه و منسجمی نداریم.

وی ادامه داد: همچنین از دید توسعه ای لازم است ظرفیت ها، چالش ها و توانمندی ها در آمایش سرزمینی شناسایی و مشخص شود و در واقع این موضوع مقدمه کار ما است و مراحل بعدی آن نیز به اندازه مرحله اول ارزش و اهمیت دارند که باید برای آن ها نیز برنامه ریزی مناسبی صورت گیرد.

رهنما تصریح کرد: یکی از بخش های مهم پس از شناسایی ظرفیت ها و چالش های موجود، موظف کردن دستگاه ها به اجرای آن، اهداف آمایشی تا حد زیادی محقق خمی سازد زیرا بسیاری از توانمندی ها، راهبردها و نقاط ضعف و قوت مشخص می کند.

وی افزود: همچنین آمایش سرزمینی تاثیرات زیادی در زمینه بهره برداری از ظرفیت ها در راستای مشارکت بخش خصوصی، سرمایه گذاری و کسب درآمد زیرا توازن مطلوبی بین منابع طبیعی و ظرفیت ها و همچنین نیروی انسانی کشور ایجاد خواهد شد.

رهنما در ادامه گفت: یکی دیگر از مواردی که در آمایش سرزمینی به آن توجه می شود این است که اولویت ها و فعالیت های مهم توسعه ای مشخص می شود و به همین ترتیب موانع و چالش هایی که در زمینه پیشرفت علمی و پژوهشی به آن نیاز است نیز شناسایی خواهد شد.

وی بیان کرد: یکی از ضعف های ما در این زمینه ناکارآمد بودن بخش عمده ساختار مدیریتی و اجرایی کشور است که قطعا نیاز به بازنگری های جدی دارد، همچنین واگذاری اختیارات و وظایف باید به صورت مناسب تری تقسیم بندی شود زیرا اگر با این روال پیش برویم مطمئنا مشکلات بیشتر و بحرانی تری در این زمینه برای ما ایجاد خواهد شد.

رهنما افزود: اگر در حال حاضر کشورهای شمال خلیج فارس و جنوب خلیج فارس را به دقت بررسی کنیم، درمی یابیم که آمایش سرزمینی چه نقش مهمی در پیشرفت اقتصادی، صنعتی و ... کشورها دارد و کشور ما به درستی نتوانسته از همه ظرفیت های موجود استفاده کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ما موقعیت جغرافیایی و منابع طبیعی بسیار خوبی داریم، همچنین از نیروی انسانی توانمند و انرژی ارزانی برخوردار هستیم که می توانیم با استفاده حداکثری از این امکانات، هزینه های تولید و عملیاتی کردن طرح های کاربردی را به حداقل برسانیم و زمینه رونق تولیدی و صنعتی کشور را فراهم کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1001314

وب گردی

وب گردی