دانشگا‌ه‌ها فقط ناشر مقاله‌های علمی نباشند/ فناوری نانو می‌تواند به اندازه نفت ارزش افزوده داشته باشد

دبیر ستاد توسعه‌ فناوری ‌نانوی معاونت علمی، با بیان این که دانشگاه ها نباید صرفا به دنبال انتشار مقاله باشند، گفت: دانشگاه‌ها باید روی توسعه فناوری، بررسی چالش‌های ملی و نیازهای کشور متمرکز شوند.

«سعید سرکار»، دبیر ستاد توسعه‌ فناوری ‌نانوی معاونت علمی، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، در رابطه با نقش فناوری نانو در رونق اقتصاد کشور، اظهار کرد: اگر ما در بخش‌های مختلف تولید انبوه داشته باشیم و متناسب با آن بازاری تعبیه نشده باشد، بدون شک صنعت به کوچه بن‌بست خواهد رسید.

وی افزود: زمانی کشش در بازار اتفاق می افتد که محصول تولیدی را از نظر قیمت و کیفیت رقابت پذیری ارتقا دهیم و در همین راستا فناوری‌های نوین به خصوص نانو که در طیف گسترده‌ای از صنایع کاربرد دارد، می تواند وارد بازار شود.

سرکار تصریح کرد: با به‌کارگیری فناوری نانو در صنایع موجود نه تنها کیفیت محصولات را ارتقا داده بلکه در خیلی از موارد قیمت ها کاهش می‌یابد. این امر مهم نقش قابل توجهی در رونق تولید و اقتصاد کشور خواهد داشت.

وی با اشاره به این که کشور در ایجاد فناوری‌های نوین به خصوص در حوزه فناوری نانو جلوتر از کشورهای همسایه است، گفت: هم‌اکنون کشش بازار جهانی برای محصولات مبتنی بر فناوری نانو بسیار است؛ بنابراین با استفاده از این فناوری در صنایع موجود می توانیم کشش بازار بین‌المللی را گسترش دهیم. به طور یقین وقتی بازار وجود داشته باشد، تولید رونق می گیرد و این مسئله یکی از اولویت‌های ستاد توسعه فناوری نانو است.

دبیر ستاد توسعه‌ فناوری ‌نانوی معاونت علمی با اشاره به این که یکی از تاکیدات مقام معظم رهبری ورود فناوری نانو در حوزه کشاورزی است، گفت: در همین راستا ما در حوزه کشاورزی با استفاده از تمام ظرفیت و پتانسیل کشور سعی در افزایش تولید محصولات کشاورزی داریم.

سرکار ادامه داد: با توجه به این که هم اکنون کشور در بعضی از زمینه‌ها همچنان وابسته به کشورهای خارجی است، با رسوخ فناوری نانو در این عرصه می‌توانیم کشور را به سمت تولید و خودکفایی محصولات کشاورزی هدایت کنیم. در همین رابطه وزارت جهاد کشاورزی به صورت جدی وارد این عرصه شده و امیدواریم با هماهنگی معاونت علمی و فناوری و وزارت جهاد کشاورزی بتوانیم دستاوردهای خوبی برای کشور داشته باشیم.

وی به نقش دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی در این حوزه اشاره کرد و گفت: انتظار داریم که دانشگاه ها و مراکز آموزشی به خصوص دانشگاه آزاد اسلامی با توجه به پتانسیل و ظرفیت خوب بتوانند، لاین پژوهشی را در این عرصه باز کنند تا پژوهش‌ها را به سمت پژوهش‌های کاربردی و محصول گرا هدایت کنند.

سرکار تاکید کرد: دانشگاه ها نباید صرفا به دنبال انتشار مقاله باشند، بلکه باید روی توسعه فناوری، بررسی چالش‌های ملی و نیازهای کشور متمرکز شوند. اگر دانشگاه‌ها با برنامه‌ریزی هدفدار بتوانند 50 درصد پژوهش و تحقیق پایان نامه‌ها را در مقطع ارشد و دکتری به سمت تولید محصول در راستای نیاز صنعت اختصاص دهند، به طور یقین شاهد توسعه کشور در تمام بخش‌ها خواهیم بود.

دبیر ستاد توسعه‌ فناوری ‌نانوی معاونت علمی، افزود: هم‌اکنون به دنبال شناسایی چالش‌ها و گلوگاه‌های کلیدی صنعت هستیم تا بتوانیم با استفاده از فناوری نانو موانع و چالش‌ها را برطرف سازیم. مخصوصا در شرایطی که بسیاری از بخش‌های صنعت به دلایل تحریم‌ها و وابستگی که به کشورهای خارجی دارند با مشکل جدی مواجه هستند. از آنجا که ما با استفاده از فناوری نانو اثبات کردیم که این فناوری نقش کلیدی در رفع مشکلات دارد؛ بنابراین ورود نانو در این عرصه برای کشور راهگشا خواهد بود.

وی تصریح کرد: اگر بخواهیم کشور در تمام بخش ها مستقل بوده و روی پای خود بایستد، چاره ای غیر از حرکت به سمت اقتصاد دانش بنیان نداریم. ما تمام ملزومات و پارامترهای اصلی و عنصر اساسی در اقتصاد دانش بنیان را در کشور داریم. به عنوان مثال نیروهای متخصص و توانمند به وفور در کشور موجود است که از آنها به عنوان سرمایه ملی یاد می‌شود. اگر مسئولان کشور با حمایت خود این نیروی انسانی مجرب را به رسمیت بشناسند و جهت گیری اقتصادی را به سمت اقتصاد دانش بنیان سوق دهند طبیعتا ارزش افزوده بیشتری نصیب کشور خواهد شد.

دبیر ستاد توسعه‌ فناوری ‌نانوی معاونت علمی، خاطرنشان کرد: ما در محصولات با تکنولوژی پایین در رقابت با کشورهای پرجمعیت مثل چین و هند مزیت چندانی نداریم ولی در عرصه صنایع تک بسیار مزیت داریم. اگر با متمرکز شدن در این عرصه بتوانیم سرمایه‌گذاری گسترده‌ای ایجاد کنیم به طور یقین طی 10 سال آینده این اقتصاد می تواند معادل نفت برای کشور ارزش افزوده بیشتری تولید کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1001326

وب گردی

وب گردی