دو گام مهم در پوشش همگانی سلامت؛ میزان دسترسی به خدمات سلامت و کاهش هزینه های فقرزا

معاون کل وزارت بهداشت به مناسبت "روز جهانی بهداشت"  گفت: پوشش همگانی سلامت و تاثیر مراقبت های بهداشتی اولیه بر آن، موضوع مورد تاکید سازمان جهانی بهداشت در سال جاری است. 

به گزارش ایسکانیوز، دکتر ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت در گفتگو با رادیو سلامت به مناسبت روز جهانی بهداشت، گفت: پوشش همگانی سلامت به این معناست که همه مردم بدون ملاحظات قومی، اقتصادی و جغرافیایی بتوانند همه خدمات سلامت مورد نیاز اعم از پیشگیری، ارتقا، درمانی، توانبخشی و حتی طب تسکینی را هر موقع و هر جایی که نیاز دارند با کیفیت مناسب و بدون سختی مالی دریافت کنند.

وی در ادامه افزود: متاسفانه طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت هنوز نیمی از مردم جهان به این پوشش دسترسی پیدا نکرده اند و سالانه صد میلیون نفر به دلیل هزینه های مربوط به سلامت به زیر خط فقر شدید می روند.

معاون کل وزارت بهداشت با اشاره به اینکه، دو موضوع مهم هزینه های سلامت و کیفیت خدماتی که ارائه می شود همواره مورد بحث و مداقه بوده است، گفت: امسال سازمان جهانی بهداشت، پوشش همگانی سلامت و تاثیر مراقبت های بهداشتی اولیه بر آن را مورد تاکید قرار داده است.

به گفته دکتر حریرچی، مراقبت های اولیه بهداشتی، مراقبت هایی است که نقطه تماس اول مردم چه سالم و چه بیمار در حوزه سلامت است و تمام خدمات بهداشتی درمانی را یا سیستم بهداشتی درمانی خودش ارائه می کند و یا در سطوح بعدی ارجاع می دهد تا مردم از خدمات بهداشتی درمانی با کیفیت بهره مند شوند .

معاون کل وزارت بهداشت گفت: پوشش همگانی سلامت سه بعد دارد که بعد اول آن خدمات سلامت تحت پوشش است. بعد دوم تعداد افراد تحت پوشش بیمه و بعد سوم میزان سختی مالی هزینه های کمر شکن فقرزای سلامت هستند که خوشبختانه در بعد اول بیش از 99 درصد خدماتی که در دنیا ارائه می شوند در کشور ما هم ارائه شده البته ممکن است گاهی مشکلاتی در توزیع جغرافیایی داشته باشیم.

وی در ادامه تصریح کرد: قسمت دوم که مربوط به افراد بیمه شده است، در حال حاضر 93 درصد مردم بیمه هستند که نسبت به 83.6 دهم درصد قبلی رقم خوبی است، اما هنوز 7 درصد مردم بیمه نیستند .

دکتر حریرچی در پایان گفت: حمایت های مالی موضوع سوم است که بعد از طرح تحول سلامت، پرداختی برای هزینه های درمانی از 58 درصد در سال 89، به بالای 54 درصد در سال های منتهی به 92 رسید و در سال 95 نیز به 35.3 دهم درصد که رقم قابل توجهی است، کاهش داشته و میزان هزینه های فقرزا که قبلا 83 درصد بوده الان به 50 صدم درصد رسیده که نسبت به کشورهای دیگر رقم قابل قبولی است، اگر چه باید تلاش کنیم که به صفر برسانیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1001327

وب گردی

وب گردی