آیا عراق بین تهران و ریاض میانجی‌گری می‌کند؟

یک روزنامه نزدیک به قطر به بررسی ابعاد سفر نخست وزیر عراق به ایران پرداخت و گزارش داد که بغداد می‌تواند بین تهران و ریاض میانجی‌گری کند.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، سفر «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر عراق به جمهوری اسلامی ایران در این برهه از اهمیت بسیاری برخوردار است و برخی از رسانه‌ها ابعاد مختلف آن را بررسی کردند.

روزنامه «العربی الجدید» -نزدیک به قطر- در گزارشی نوشت، احتمالا در این سفر، طرف عراقی بین ایران و عربستان سعودی میانجی‌گری کند تا «دیدگاه‌های ریاض و تهران نزدیک شود؛ بویژه اینکه آن (سفر عبدالمهدی) چند روز پس از سفر نبیه بری رئیس پارلمان لبنان به عراق و اظهارات وی درباره این میانجی‌گری و نقش منطقه‌ای عراق صورت گرفت و قبل از سفری است که عبدالمهدی به عربستان خواهد داشت».

عبدالمهدی در بدو ورود به تهران گفت که عراق تمایل دارد به جنگ و اختلاف در منطقه پایان دهد و در جریان نشست خبری با «حسن روحانی» رئیس جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که بغداد در راستای تقویت صلح در منطقه فعالیت می‌کند.

وی تصریح کرد که عراق و ایران قصد دارند در برابر هر تهدیدی که دو کشور را هدف قرار دهد، مقابله کنند و گفت که قصد دارد سفرهای مهمی به سایر کشورهای جهان داشته باشد.

العربی الجدید به نقل از یک منبع دولتی عراق گزارش داد که عبدالمهدی در جریان دیدار با مسئولان ایرانی، راه حل‌هایی برای مشکلات منطقه ارائه خواهد کرد.

به گفته این منبع، نخست وزیر عراق مشکلات خاورمیانه را مرتبط با یکدیگر می‌داند و بر این باور است که بدون حل کردن همه این مشکلات، ثبات در منطقه برقرار نخواهد شد.

وی اعلام کرد که عراق تمایل دارد «به تنش‌های بین ایران و چند کشور منطقه به ویژه عربستان سعودی پایان دهد... و عراق امیدوار است که ثبات در سوریه، یمن و همه کشورهای منطقه برقرار شود؛ زیرا هر جنگ یا بحرانی، پس‌‌لرزه‌هایی برای عراق دارد».

این منبع ادامه داد: «عراقی‌ها یقین دارند که آتش هر بحرانی ممکن است به عراق برسد... گروه [تروریستی] داعش، پیش از اینکه به عراق منتقل شود، در سوریه شکل گرفت. این مسئله درباره گروه القاعده و سایر گروههای افراطی نیز صدق می‌کند».

وی همچنین تصریح کرد که دولت عراق، جدا از پارلمان فعالیت نمی‌کند و قوه مقننه نیز حامی تلاش‌های دولت است که هدف از آن کاهش میران تنشها در منطقه است.

«سعران الاعاجیبی» نماینده ائتلاف «سائرون» به العربی الجدید گفت که پارلمان عراق حامی تلاش‌های دولت برای باز کردن مسیر همکاری و گفت‌وگو با کشورهای منطقه است.

الاعاجیبی با بیان اینکه عراق، جایگاه مهمی در خاورمیانه دارد و به یک حکومت تأثیرگذار بدل شده است، ابراز امیدواری کرد که بغداد نقش مهمی در پایان دادن به بحران‌های منطقه به ویژه بین تهران و ریاض ایفا کند.

در همین راستا، «سعید المطلبی» از رهبران ائتلاف «دولة القانون» با تأکید بر تلاش عراق برای برقراری موازنه در روابط خود بین ایران و سعودی، گفت که ریاض در حال تلطیف فضا با عراق است.

المطلبی اعلام کرد که سفر عبدالمهدی به ایران، «به منزله تلاشی برای یافتن منفعت عراق است... و بی‌طرف ماندن عراق در زمان حاضر، مسئله بسیار دشواری است و به همین دلیل نخست وزیر دست به سفرهای منطقه‌ای زد».

طبق این گزارش، «علی الرفیعی» عضو حزب «تیار الحکمه» هم بر این باور است که سفر عبدالمهدی به تهران، می‌تواند به همگرایی بین ایران و سعودی و سایر کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس بدل شود.

الرفیعی با بیان اینکه «پس از پیروزی در برابر گروه تروریستی داعش، عراق دیگر کشور حاشیه‌ای نیست»، اظهار داشت که عراق حتی می‌تواند بین ایران و آمریکا همگرایی ایجاد کند.

وی در پایان اظهارات خود گفت که بین ایران و عراق، پرونده‌های مشترک مهمی مانند مرزها و منافع بین دو کشور وجود دارد و «پس از اشغال [عراق توسط] آمریکا در سال 2003، ایرانی‌ها نقش تاریخی حمایتی از نظام سیاسی عراق ایفا کردند».

برخی از رسانه‌ها به نقل از منابع سیاسی عراق نیز اعلام کردند که عبدالمهدی در تهران، طرحی برای همگرایی بین ایران و سعودی مطرح خواهد کرد و این طرح نیز از سفر عبدالمهدی به مصر در ماه گذشته آغاز شد و ابعاد آن نیز پس از سفر وی به سعودی مشخص خواهد شد.

فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1001369

وب گردی

وب گردی