کسب مقام 143 دانشگاه ایرانی در رتبه‌بندی سایمگو/ واحد علوم و تحقیقات از وزارت بهداشت پیشی گرفت

براساس آخرین رتبه‌بندی سایمگو، رتبه جهانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات 668 بوده و با دانشگاه‌‌ علوم  بهداشت کوپر آمریکا و موسسه فوتونیک و نانوتکنولوژی ایتالیا برابر است و با کسب رتبه 16 کشوری از دانشگاه شهید بهشتی با رتبه 28 و وزارت بهداشت با رتبه 37 پیشی گیرد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، ممکن است گاهی در اخبار شنیده باشید که فلان دانشگاه کشور در رتبه‌بندی‌های بین‌المللی با سایر دانشگاه‌های مطرح جهان به رقابت پرداخته و رتبه خوبی را کسب کرده است. در چنین شرایطی اگر با حوزه آموزش عالی آشنایی نداشته باشید، حتما پیش خودتان فکر می‌کنید این رتبه‌بندی‌ها بر چه اساسی و توسط چه افراد یا سازمان‌هایی انجام می‌گیرد؛ اما اگر کمی به اخبار این حوزه علاقمند باشید و درخشش‌های علمی کشور را در سطح جهان پیگیری کنید، قطعا نام این موسسات را شنیده‌اید.

اسکوپوس، ISI، سایمگو،‌ تایمز، لایدن، شانگهای و... از جمله موسساتی هستند که به صورت سالانه و یا دربازه‌های زمانی مشخص، دانشگاه‌های جهان را بر اساس شاخص‌های مشخص خود رتبه‌بندی می کنند. نظام رتبه‌بندی سایمگو یکی از نظام‌های رتبه‌بندی است که فعالیت خود را از سال 2009 آغاز کرده است و هر ساله حدود 5 هزار دانشگاه،‌ موسسه آموزشی و پژوهشی را در سراسر جهان ارزیابی می کند. این رده‌بندی بر اساس 3 شاخص پژوهش، نوآوری و وب‌سایت است.

در شاخص پژوهش؛ برون داد، همکاری علمی، تاثیر علمی نرمال شده، کیفیت تولیدات علمی، مدیریت علمی، برتری و مدیریت علمی و استعداد علمی (باسهم 50 درصد) مورد سنجش قرار داده می‌شود. در شاخص نوآوری دانش خلاقیت و تکنولوژی (با سهم 30 درصد) و در شاخص وب‌سایت، اندازه وب‌سایت و لینک به دامنه (باسهم 20 درصد) دانشگاه سنجیده می‌شود. در گزارش زیر به بررسی سهم دانشگاه‌های ایرانی از جدیدترین رتبه‌بندی سایمگو 2019 می‌پردازیم:

10 دانشگاه برتر جهان در رتبه‌بندی 2019 سایمگو

در رتبه‌بندی اخیر موسسه سایمگو، 6 هزار و 459 دانشگاه، موسسه یا نهاد در حوزه علمی-آموزشی و آموزش عالی مورد سنجش قرار گرفته‌اند. 10 دانشگاه برتر جهان در رتبه بندی اخیر سایمگو در جدول زیر آمده است:

همان طور که از جدول فوق مشخص است، آکادمی علوم چین، مرکز ملی تحقیقات فرانسه و وزارت آموزش و پرورش چین در رتبه‌بندی 2019 سایمگو رتبه اول تا سوم را کسب کرده‌اند.

20 دانشگاه برتر کشور در رتبه‌بندی 2019 سایمگو

143 دانشگاه از ایران توانسته‌اند در جدیدترین رتبه‌بندی موسسه سایمگو مقام کسب کنند. نام 20 دانشگاه برتر کشور در رتبه بندی 2019 سایمگو، در جدول زیر آمده است:

همان طور که از جدول فوق مشخص است، دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشگاه تهران و دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی شهید بهشتی رتبه اول تا سوم کشوری را کسب کرده‌اند. جالب اینجاست که در این دوره رتبه بندی سایمگو، بیشتر نام دانشگاه‌های علوم پزشکی به چشم می‌خورد و این امر بیانگر پیشرفت این دانشگاه‌هاست.

26 دانشگاه آزاد اسلامی در لیست برترین‌ها

از میان 143 دانشگاه ایرانی که در رتبه بندی 2019 سایمگو که خوش درخشیدند، نام 26 واحد دانشگاه آزاد اسلامی نیز دیده می‌شود که در جدول زیر آمده است:

براساس رتبه بندی 2019 سایمگو در میان واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، واحد خمینی شهر و واحد لاهیجان رتبه اول تا سوم را کسب کرده‌اند. لازم به ذکر است واحد کرمانشاه و رشت به طور مشترک رتبه 58 کشوری و رتبه ششم را در میان واحدهای دانشگاه آزاد کسب کرده‌اند. واحد شیراز و تهران مرکز به طور مشترک رتبه 87 کشوری و رتبه هفدهم را در میان واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی کسب کرده‌اند.

واحد علوم و تحقیقات از وزارت بهداشت پیشی گرفت

دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات رتبه 16 را در میان دانشگاه‌های کشور کسب کرده و هم‌تراز دانشگاه علوم پزشکی ایران و دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه است. این درحالی است که در این لیست دانشگاه شهید بهشتی، رتبه 28 و وزارت بهداشت، رتبه 37 را کسب کرده‌اند و واحد علوم و تحقیقات توانسته است از این دانشگاه‌ها پیشی بگیرد.

براساس رتبه‌بندی جهانی 2019 سایمگو، رتبه جهانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات 668 بوده و با دانشگاه‌‌ بهداشت کوپر آمریکا و موسسه فوتونیک و نانوتکنولوژی ایتالیا یکسان است.

رتبه واحد خمینی‌شهر با 2 دانشگاه آمریکا برابر است

دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی شهر اصفهان رتبه 37 را در میان دانشگاه‌های کشور کسب کرده و هم‌تراز وزارت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی همدان است.

گفتنی است در این لیست، دانشگاه بین‌المللی امام خمینی رتبه 40 را کسب کرده و واحد خمینی شهر توانسته است از این دانشگاه پیشی بگیرد.

براساس رتبه‌بندی جهانی 2019 سایمگو، رتبه جهانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی شهر اصفهان با رتبه جهانی 717،‌ با دانشگاه هایی مانند سانتا کلارا و ریچموند آمریکا و دانشگاه مونت آلیسون کانادا در یک سطح قرار دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1001415

وب گردی

وب گردی