آلودگی قارچی ایستگاه فضایی

به تازگی لیستی از انواع قارچ و باکتری های موجود در ایستگاه فضایی بین المللی منتشر شده است.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، یورک آلرت، کاتالوگی کامل از باکتری و قارچ‌های موجود در ایستگاه فضایی بین‌المللی را طی تحقیقی در نشریه Micribiome منتشر کرده است.

دکتر «کاستوری ونکاتسواران» محقق ارشد این پژوهش در آزمایشگاه JPL ناسا می‌گوید: پژوهش‌ها نشان داده میکروب‌های خاص در فضاهای سربسته در زمین روی سلامت انسان تأثیر می‌گذارند.

این امر برای فضانوردان و طی مأموریت‌های فضایی اهمیت بیشتری می‌یابد زیرا تغییراتی در سیستم ایمنی بدن آنها ایجاد می‌شود و از سوی دیگر به امکانات پزشکی پیشرفته زمینی دسترسی ندارند.

به‌هرحال این پژوهش نشان داده میکروب‌های موجود در ایستگاه فضایی بین‌المللی به انسان مرتبط هستند. مهمترین باکتری‌های موجود در این ایستگاه فضایی Staphylococcus (حدود ۲۶ درصد از کل میکروب‌های ایزوله شده)، Pantoea (حدود ۲۳ درصد) و Bacillus (حدود ۱۱ درصد) هستند.

علاوه بر آن، باکتری‌های موجود شامل ارگانیسم‌هایی هستند که در زمین پاتوژن های فرصت طلبانه تلقی می‌شوند. مانند Staphylococcus aureus که به طور معمول روی پوست و در مجرای بینی انسان زندگی می‌کند یا Enterobacter که مربوط به دستگاه گوارش است.

دکتر «چسینسکتا سیلاف» یکی از مؤلفان پژوهش می‌گوید: هنوز مشخص نیست این باکتری‌های فرصت طلب می‌توانند به بیماری در بدن فضانوردان حاضر در ایستگاه فضایی بین المللی منجر شوند یا خیر. این روند به عوامل مختلفی وابسته است از جمله وضعیت سلامت هر فرد و چگونگی عملکرد هر ارگانیسم در محیط فضایی.

از سوی دیگر به گفته پژوهشگران دیگر حاضر در این تیم برخی از میکروارگانیسم های شناسایی شده در ایستگاه فضایی بین المللی از جمله مواردی هستند که در زمین به خوردگی منجر می‌شوند. اما باید نقش آنها در خوردگی ایستگاه فضایی بین‌المللی را بررسی کرد.

در همین راستا بر بررسی تأثیر احتمالی ارگانیسم‌های میکروبی و قارچی بر سلامت فضانوردان باید تأثیر احتمالی آنان بر ساختار ایستگاه نیز بررسی شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1001423

وب گردی

وب گردی