پیشرفت چشمگیر دانشگاه‌ها در صنعت هسته‌ای/ پذیرش دانشجوی کارشناسی مهندسی هسته‌ای، مختص دانشگاه آزاد است

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی تنها دانشگاهی در کل کشور است که در رشته مهندسی هسته‌ای در مقطع کارشناسی دانشجو می‌پذیرد و این امر سبب می شود فارغ التحصیلان این رشته با دید بازتری در مقطع تحصیلات تکمیلی انتخاب رشته کنند.

محسن خردمند عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره پیشرفت صنعت پزشکی هسته‌‌ای در ایران و دانشگاه آزاد گفت: ایران در صنعت هسته‌‌ای بعد از انقلاب، دستاوردهای بسیاری کسب کرده و در دوران قبل از انقلاب، کوچک‌ترین دستگاه‌‌‌‌‌ها در خصوص پزشکی هسته‌ای را نداشتیم؛ اما در حال حاضر، همگام با پیشرفت‌‌های روز دنیا در این علم حرکت کردیم.

وی افزود: در حال حاضر، تجهیزات مناسبی در زمینه صنعت پزشکی هسته‌‌ای داریم که متخصصان ایرانی بی‌نیاز از کشورهای دیگر، توانایی تعمیر این دستگاه‌ها را دارند.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات در ادامه خاطر نشان کرد: وسعت کشور ایران به صورتی است که باید از منابع مختلفی استفاده کند. ما نیازمند به انرژی هسته‌‌‌ای در کنار دیگر منابع طبیعی موجود در ایران هستیم.

خردمند یادآور شد: پزشکی هسته‌‌ای در درمان بسیاری از بیماری‌ها و سرطان‌‌ها کاربرد دارد و خدمات مربوط به این علم در بسیاری از مراکز درمانی سراسر کشور، خصوصا تهران وجود دارد؛ اما ارائه خدمات بیشتر در این زمینه در کل کشور نیازمند توجه بیشتر دولت است.

وی درباره کاربرد انرژی هسته‌‌ای در کشاورزی یادآور شد: انرژی هسته‌‌ای در بخش مبارزه با آفات و بهبود کیفیت محصولات کشاورزی اثرات انکار ناپذیری دارد.برای نمونه محصولاتی مانند پیاز و سیب‌زمینی بسیار آسیب‌پذیر هستند؛ اما می‌توانیم با روش پرتو دهی به این محصولات، میزان ماندگاری موجود در آن را افزایش دهیم. سنجش منابع آب و تشخیص احتیاج به آبیاری در زمین‌‌های کشاورزی هم با استفاده از منابع پرتو‌زا قابل تشخیص است.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات خاطر نشان کرد: گسترش و توسعه صنعت هسته‌‌‌ای در بخش کشاورزی، منجر به رونق تولید و ارائه محصولات با کیفیت داخلی در تامین نیازهای اساسی می‌شود که گام مهمی در تحقق خودکفایی در صنعت کشاورزی کشور است.

خردمند تاکید کرد: در حال حاضر، امکانات مناسبی در رشته مهندسی هسته‌‌‌ای در واحد علوم و تحقیقات وجود دارد و چندین آزمایشگاه هسته‌ای با آشکارسازهای مختلف داریم که دانشجویان هم بحث آموزش هم پژوهش را در اختیار دارند، علاوه بر آن شبیه ساز راکتور نیروگاه هسته‌ای را داریم که فرآیند نیروگاه را به صورت عملی برای دانشجویان شبیه‌‌سازی می‌‌کند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر، واحد علوم و تحقیقات امکانات آزمایشگاهی مناسبی در زمینه صنعت هسته‌‌ای دارد؛ اما با توجه به وسعت این علم، تجهیزات موجود در این دانشگاه آن‌طور که باید جوابگوی نیاز دانشجویان نیست و قطعا محتاج امکانات و تجهیزات بیشتری است که نیازمند توجه بیشتر مسئولان امر است.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات متذکر شد: در واحد علوم وتحقیقات و واحد بوشهر، شبیه‌‌ساز رآکتور هسته‌ای فعال است. آزمایشگاه هسته‌ای هم در واحد علوم وتحقیقات و تهران شمال فعالیت گسترده‌‌ای دارد؛ اما در سایر واحدهای دانشگاهی امکانات لازم به این قوت وجود ندارد.

خردمند یادآور شد: با توجه به کاربردی شدن پایان‌نامه‌‌ها در دانشگاه آزاد و راه‌اندازی طرح پایش، موضوعاتی در زمینه صنعت هسته‌ای هم مورد توجه قرار گرفت و تعدادی از دانشجویان رشته مهندسی هسته‌‌ای نیز با توجه به موضوع پایان‌‌نامه خود در این زمینه برای ساخت اجزای راکتور هسته‌ای وارد عمل شدند.

وی خاطر نشان کرد: واحدهای علوم و تحقیقات و بوشهر همگام با دانشگاه‌‌های مطرح دولتی کشور از جمله دانشگاه صنعتی شریف، صنعتی اصفهان و پلی‌تکنیک در جهت ساخت شبیه ساز رآکتور هسته‌‌ای حرکت کرده است و امکانات مناسب و برابر با این دانشگاه‌ها برای دانشجویان خود فراهم کرده است. در کل کشور تنها این پنج دانشگاه چنین شرایطی برای دانشجویان رشته مهندسی هسته‌ای فراهم کردند.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تصریح کرد: دانشگاه آزاد اسلامی تنها دانشگاهی در کل کشور است که در رشته مهندسی هسته‌ای در مقطع کارشناسی دانشجو می‌پذیرد. این یک مزیت برای دانشجویان رشته مهندسی هسته‌ای دانشگاه آزاد است که از ابتدا وارد این رشته شده و می‌توانند با دید بازتری در مقطع تحصیلات تکمیلی انتخاب رشته کنند.

خبرنگار: ندا فراهانی

انتهای پیام/

کد خبر: 1001456

وب گردی

وب گردی