کمک یک میلیون و ۴۲۰ هزار دلاری سازمان ملل متحد برای امدادرسانی در سیل

هماهنگ کننده مقیم ملل متحد در جمهوری اسلامی ایران گفت: تاکنون سازمان ملل متحد یک میلیون و ۴۲۰ هزار دلار علاوه بر منابع موجود برای مساعدت فوری و مستمر به منظور تهیه اقلام پزشکی و بهداشتی، آب، تأسیسات بهداشتی، سلامت و سرپناه کمک کرده است.

به گزارش ایسکانیوز، اوگوچی دنیل در نشستی که صبح امروز با حضور رئیس سازمان مدیریت بحران کشور و نمایندگان دستگاه‌های مختلف و نمایندگان دفاتر سازمان ملل در وزارت کشور برگزار شد، در بیانیه‌ای پاسخ سازمان ملل متحد به تلاش‌های حمایتی دولت برای کمک به مردم سیل زده در ایران را تشریح کرد و گفت: همه ما در سازمان ملل متحد به دلیل کشته، مجروح شدن و خسارات وارده سیل‌های شدید در ایران عمیقاً متأسفیم. اجازه دهید از جانب خانواده ملل متحد بار دیگر مراتب تسلیت صمیمانه خود را به خانواده قربانیان، دولت و مردم ایران تقدیم کنیم.

وی ادامه داد: مایلم تلاش‌های دولت در زمینه امداد و نجات را تحسین کنم. در عین حال خسارات به زیرساخت‌ها، جاده‌ها، خطوط آهن و… قابل توجه است. می‌دانیم سیل‌ها همچنان ادامه و عملیات امداد و نجات دولت نیز تداوم دارد. سازمان ملل متحد و جامعه بین‌المللی قویاً متعهد به حمایت از دولت و مردم ایران در این برهه حساس هستند. می‌خواستیم کسی نادیده انگاشته نشود.

اوگوچی دنیل اضافه کرد: ما هماهنگی عالی و تنگاتنگ در پاسخ به این وضعیت اضطراری با دولت و جامعه بین‌المللی داشته‌ایم. تاکنون سازمان ملل متحد یک میلیون و ۴۲۰ هزار دلار علاوه بر منابع موجود برای مساعدت فوری و مستمر به منظور تهیه اقلام پزشکی و بهداشتی، آب، تأسیسات بهداشتی، سلامت و سرپناه کمک کرده است. همچنین سازمان ملل متحد و جامعه جهانی پس از ارائه کمک‌های نجات دهنده فوری از تلاش‌های دولت برای استراتژی‌های میان مدت و بلند مدت جهت کاهش بلایای طبیعی حمایت می‌کند بنابراین مبالغی بیشتر برای اقدام فوری، میان‌مدت و بلند مدت شامل کاهش خطر مورد نیاز است.

وی تشریح کرد: با وجود چالش‌های ایجاد شده به وسیله جو سیاسی فعلی، سازمان ملل متحد قادر است به‌ویژه برای تدارک و ارائه اقلام مورد نیاز به کشور حمایت به موقع و مناسب ارائه دهد. ما به همکاری خود با طرف‌های مربوطه ادامه می‌دهیم تا نیازهای انسانی مرتفع شوند.

هماهنگ کننده مقیم ملل متحد در این بیانیه اضافه کرد: هنگامی که این جانب در سازمان ملل متحد در نیویورک بودم از نزدیک بحران ایران را در رسانه‌های اجتماعی دنبال می‌کردم. تحت تأثیر اخبار مربوط به کرامت، روح قوی انسانی، تاب‌آوری و حمایت مردم ایران از یکدیگر قرار گرفتم. جوامع به خاطر این فاجعه متحد شدند. کودکان هدایا و عیدی‌های سال نو خود را برای کمک به سیل‌زدگان اهدا می‌کردند. همچنین در زمینه بهداشت و سلامت، سازمان ملل متحد از تلاش‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی حمایت می‌کند و کمک‌های فنی با خدمات سلامت و اقلام پزشکی، اضطراری ارائه می‌دهد.

وی تصریح کرد: سازمان ملل متحد در زمینه سرپناه اضطراری از تلاش‌های سازمان هلال احمر ایران، بنیاد مسکن و وزارت کشور حمایت می‌کند و کمک‌های فنی برای ایجاد و مدیریت سرپناه‌های موقت، همچنین امکانات سرپناه اضطراری را ارائه می‌دهد. در زمینه آب، تأسیسات بهداشتی و بهداشت، سازمان ملل متحد از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و از نامه‌های این وزارتخانه برای ارائه کمک‌های فنی به منظور تهیه آب آشامیدنی و امکانات شست و شو برای رفع نیاز منزل و مقاصد پزشکی حمایت می‌کند.

اوگوچی دنیل اضافه کرد: در زمینه آموزش، سازمان ملل متحد از وزارت آموزش و پرورش در ارائه کمک‌های فنی و امکانات (مدرسه در کانکس) برای فضاهای موقتی، یادگیری براساس مشورت با جوامع محلی حمایت می‌کند. در زمینه «حمایت از مراقبت‌ها» سازمان ملل متحد از وزارت تعاون، کار و تأمین اجتماعی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و هلال احمر در زمینه تیم‌های حامی روانی - اجتماعی حمایت می‌کند. همچنین سازمان ملل متحد در زمینه «بهبود اولیه» با سازمان مدیریت بحران و تلاش‌های وزارتخانه‌های مرتبط برای رفع نیازهای مردم و جوامعی که بیشترین صدمات را از سیل دیده‌اند، همکاری می‌کند. می‌دانیم زنان، کودکان، افراد دارای معلولیت و سالمندان معمولاً آسیب پذیرترین‌ها در بین جوامع تحت تأثیر و نیازمند توجه ویژه هستند.

وی در ادامه گفت: علاوه بر این مایلم این نکته را بار دیگر به رسمیت بشناسیم که ایران نزدیک به چهار دهه میزبانی سخاوتمند برای نزدیک به یک میلیون پناهنده از سایر کشورها بوده است. این سنت موجب دلگرمی است. بنگریم چگونه نیازهای این گروه‌ها به گونه‌ای برابرپاسخ داده شود. همچنین جدولی از آنچه سازمان ملل متحد قبلاً انجام داده است و آنچه که در حال انتقال است و برنامه‌های ما آماده شده است.

اوگوچی دنیل در پایان این بیانیه تصریح کرد: سازمان ملل متحد با هماهنگی مسئولان ملی و محلی از نواحی تحت تأثیر سیل بازدید می‌کند. این بازدید به منظور ابراز همدردی خود اما از آن مهمتر درک اینکه بیشترین نیازهای ضروری کدام است و کدام استان‌ها به کمک‌های ملل متحد نیاز دارند و همچنین مذاکره با مسئولان درباره چگونگی ارائه کمک‌ها به بهترین شکل انجام می‌شود. ما مشتاقانه به همکاری خود ادامه می‌دهیم و به تلاش‌های مسئولان در بهبود اوضاع کمک می‌کنیم. سازمان ملل متحد در اینجا حضور دارد تا تفاوتی ایجاد کند و برای من موجب افتخار است که در اینجا در خدمت شما هستم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1001480

وب گردی

وب گردی