«تروریستی» خواندن سپاه، تاثیر محدودی دارد

مقام‌های آمریکایی اعلام کردند که واشنگتن بیش از یک دهه در اندیشه «تروریستی» خواندن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است اما پنتاگون و سازمان‌های اطلاعاتی نگران تبعات این موضوع برای پرسنل آمریکایی هستند.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، خبرگزاری «آسوشیتدپرس» گزارشی درباره اقدام احتمالی ضد ایرانی واشنگتن برای افزودن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به لیست «سازمان تروریستی خارجی» خبر داده که آمریکایی‌ها از یک دهه قبل در حال بررسی این اقدام بوده‌اند.

در گزارش این خبرگزاری آمریکایی آمده است: «دولت (دونالد) ترامپ در یک اقدام بی سابقه برای تشدید فشار بر تهران، در نظر دارد که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را یک "سازمان تروریستی خارجی" بشناسد».

از نظر این رسانه آمریکایی، «انتظار می‌رود که چنین اقدامی، انزوای ایران را بیشتر کند اما می‌تواند تاثیرات گسترده‌ای هم بر پرسنل آمریکا و سیاست این کشور در خاورمیانه و جاهای دیگر بگذارد».

آسوشیتدپرس درباره اقدام احتمالی دولت آمریکا علیه سپاه پاسداران می‌نویسد: «دولت ترامپ ماه‌ها است که لفاظی علیه ایران را تشدید کرده اما هیچ یک از دولت‌های قبلی آمریکا شناختن یک نهاد دولتی خارجی به عنوان سازمان تروریستی را صورت نداده بود. البته قبلا بخش‌هایی از سپاه به ویژه نیروی قدس مورد هدف قرار گرفته بودند».

این رسانه آمریکایی، امروز خبر بامداد شنبه روزنامه «وال استریت ژورنال» درباره اقدام دولت آمریکا علیه سپاه را تایید کرد و نوشت: «مقام‌های مطلع گفتند که این اقدام تا روز دوشنبه (امروز) انجام خواهد شد».

دو مقام دولت و یک منبع وابسته به کنگره آمریکا به شرط عدم افشای هویت‌شان با آسوشیتدپرس درباره اقدام ضد ایرانی تازه دولت ترامپ صحبت کردند.

بنا بر گفته این منابع مطلع، با اقدام دولت آمریکا در شناختن سپاه پاسداران به عنوان «سازمان تروریستی خارجی» اقداماتی از قبیل اعمال تحریم، توقیف دارایی‌ها و ممنوع کردن مراودات آمریکایی‌ها با سپاه و طرف‌های وابسته به آن انجام خواهد شد.

آسوشیتدپرس معتقد است: «اگرچه سپاه پاسداران کنترل و نفوذ گسترده‌ای بر اقتصاد ایران دارد، این اقدامات آمریکا شاید تاثیر محدودی داشته باشد. البته شناختن (سپاه به عنوان سازمان تروریستی) می‌تواند به طرزی فزاینده‌ای اقدامات دیپلماتیک و نظامی آمریکا را پیچیده کند، به ویژه در عراق که شبه‌نظامیان شیعه و احزاب سیاسی عراقی پیوندهای نزدیکی با سپاه دارند و در لبنان هم سپاه پیوندهای نزدیکی با حزب‌الله دارد که بخشی از حکومت لبنان را تشکیل می‌دهد. اگر معافیت و استثناهایی درباره شناسایی (سپاه به عنوان سازمان تروریستی) وجود نداشته باشد، ممکن است ارتباط و تعاملات نظامیان و دیپلمات‌های آمریکایی با مقام‌های عراقی و لبنانی منع شود».

این رسانه خبر داده که دولت آمریکا از بیش از یک دهه قبل در اندیشه قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در لیست تروریستی بوده است.

در گزارش آمده است: «پنتاگون و سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا درباره اثرات چنین اقدامی به ویژه در زمینه ممنوعیت مراودات (آمریکایی‌ها) با مقام‌های خارجی که ممکن است با اعضای سپاه پاسداران دیدار کرده باشند، ابراز نگرانی کرده‌اند. تاحدودی همین نگرانی‌ها بوده که دولت‌های قبلی آمریکا را از اتخاذ چنین اقدامی منصرف کرده بود، اقدامی که بیش از یک دهه در حال بررسی بوده است».

یک مقام آمریکایی به آسوشیتدپرس خبر داد، فرماندهان ارتش آمریکا نگران هستند که شناسایی سپاه پاسداران به عنوان سازمانی تروریستی سبب تحریک ایران برای تلافی کردن علیه نیروهای آمریکایی در منطقه شود.

وزارت خارجه آمریکا در حال حاضر، ۶۰ گروه از قبیل القاعده، داعش، حزب‌الله و تعدادی از گروه‌های فلسطینی را به عنوان «سازمان تروریستی خارجی» شناسایی کرده اما هیچ کدام از آنها بخشی از ارتش یک کشور مستقل نیستند.

طبق گزارش آسوشیتدپرس، وزیر خارجه آمریکا در هماهنگی با وزیر خزانه‌داری شناسایی سپاه به عنوان سازمان تروریستی را اعلام می‌کند و بعد از آن، کنگره هفت روز برای بررسی این موضوع مهلت دارد و در صورتی که کنگره آمریکا ظرف این مدت با آن مخالفت نکند، کار تعیین سپاه به عنوان سازمان تروریستی وارد فاز اجرایی می‌شود.

فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1001483

وب گردی

وب گردی