نوآوری؛ کلید معماهای پیچیده آینده

با توجه به پیشرفت‌های روز افزون علم و پیچیده شدن امور در جهان کنونی، در تمامی زمینه‌های زندگی وجود افراد نوآور در هر جامعه ای ضروری به نظر می رسد و در این راستا نقش دانشگاه ها بسیار مهم به نظر می رسد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، موسسات آموزش عالی به مدت طولانی به عنوان مراکز تولید دانش و ابزار دستیابی به یک مدرک معتبر شناخته شده بودند؛ اما امروزه در جایگاه مهم آماده سازی دانشجویان برای نقش‌های متنوع در آینده علمی یا حرفه‌ای خود ظاهر شده‌اند.

سهامداران و همکاران آن‌ها نگرانی های رو به رشدی را نسبت به این که آیا دانشگاه ها افراد را با مهارت ها و توانایی‌های لازم برای رشد در دوران دیجیتال آماده می کند یا نه دارند.

دانشجویان نیز انتظار دارند تا بعد از فارغ التحصیلی در رشته خود، بتوانند در دنیای رقابتی کنونی موفق شوند.

بنابراین از دانشگاه‌ها و حتی مدارس خواسته می شود که نوآور باشند. نوآوری یک واژه پرطرفدار در زمینه آموزش و پرورش در جهت جست‌و‌جوی راه‌های نو برای مشارکت و توسعه ذهن دانشجویان است؛ اما در واقعیت معنا و بهترین راه برای انجام آن چیست. با توجه به اهمیت این موضوع برای آینده هرجامعه ای گروه علم و فناوری ایسکانیوز نگاهی دارد به گزارش منتشر شده توسط انجمن اتحادیه اروپا در مورد دانشگاه های این قاره و رویکرد آن ها در زمینه نوآوری.

گزارش جدید منتشر شده توسط انجمن اتحادیه اروپا (EUA) حاصل از مطالعات موردی دانشگاه‌های اروپایی، نمونه ای از روش‌های نوآورانه را ارائه داده است.

در ادامه به بیان برخی از موارد برجسته این گزارش و نحوه موفقیت دانشگاه‌ها در این شیوه‌های نوآورانه برای توسعه دانشجویانی که نیازهای صنایع جاری و آینده را برآورده کنند، می‌پردازیم.

ادغام رویکردهای میان رشته‌ای

بسیاری از دانشگاه ها در حال حرکت به سوی رویکردهای میان رشته ای هستند. در دنیای واقعی، زمینه‌های مختلف اغلب با هم، همپوشانی داشته و در هم آمیخته هستند؛ بنابراین تنها یک رشته به یک فرم یادگیری تبدیل می شود.

بر اساس این گزارش، رهبران دانشگاه‌ها و نوآوران مورد بررسی در این مطالعه، بر اهمیت رویکردهای میان رشته‌ای در تعریف و حل مسائل دانش تأکید کردند. آنها بر ضرورت ادغام رویکردهای میان رشته ای در آموزش برنامه‌های درسی و روش ها نیز تأکید داشته اند.

طبق این گزارش، وجود گزینه‌های انعطاف پذیر در برنامه‌های جدید سوربن، باعث جذب دانشجویان با انگیزه بیشتری شده است.

دانشگاه فنی مونیخ (TUM)، علاوه بر ارتقای مهارت‌های دیجیتالی و کارآفرینی در تمام رشته ها، ماژول‌های علوم اجتماعی و انسانی را به برنامه های مهندسی خود اضافه کرد.

آموزش بر پایه انجام پروژه

کاملا معلوم است که با وجود چالش‌های اجتماعی، تکنولوژیکی و اقتصادی و ادامه دار بودن آن ها در آینده، باید به سمت جلو پیش‌ رفت.

دانشجویان نیز باید به طور مناسب برای مقابله با این اختلالات آماده شوند و راه هایی برای انطباق با آن پیدا کنند.

در چندین موسسه که در این گزارش به آن اشاره شده است با ارتقای نوآوری در قرن بیست و یکم به دنبال ایده کمک به دانشجویان و محققان جوان برای تبدیل شدن به «تغییر دهندگان بازی» هستند. افرادی نوآور که قادرند مشکلات را درک کنند و نوآوری‌های تحول آفرین ارائه دهند.

صرف نظر از رشته‌ای که در آن تحصیل می‌کنید باید مهارت هایی مانند تفکر انتقادی که در مواجهه با مشکلات آینده کارساز هستند را تقویت کنید.

ارتقای مهارت‌های کارآفرینی

تعدادی از دانشگاه‌ها، پروژه‌های چالشی یا مسابقاتی را به منظور حل یک مشکل خاص زندگی با مهلت تعیین شده، برای دانشجویان در تیم‌های بین رشته‌ای سازماندهی کردند.

همه دانشگاه ها تلاش های هماهنگ برای ترویج یک ذهنیت کارآفرین از طریق ماژول های اضافی، پروژه های ویژه یا مربیگری انجام دادند.

در حالی که مهارت های کارآفرینی برای استودیوهای کسب و کار در نظر گرفته شده است، آنها در حال رشد بیشتر و بیشتر در زمینه های دیگر نیز هستند.

ایده های خودسازگاری، همکاری در تیم‌ها و یادگیری مبتنی بر پروژه و مالکیت فرآیند یادگیری به عنوان یکی از مهم ترین این فرمت‌های یادگیری محسوب می‌شود. این موارد کلید پذیرش این فرمت ها در میان دانشجویان و موفقیت های آینده آنها به عنوان افراد نوآور بودند.

به عنوان مثال، دانشگاه آلتو در فنلاند هر دانش آموز و کارمند را با تجربه تفکر و فعالیت های کارآفرینی مواجه می کند.

ارائه راه حل و نتیجه‌گیری

برای رسیدن به روند نوآورانه، مداخله بیش از حد دانشگاه‌ها لازم نیست بلکه وجود محیط چند رشته‌ای و تشویقی که در آن امکان برقراری ارتباط با افراد فعال در رشته‌های دیگر وجود دارد، ضروریست.

یادگیری شامل بسیاری از کارهای تیمی و تاکید بر حل مسئله در زندگی واقعی از طریق انجام پروژه‌ برای شرکت‌ها، کارآموزی، یا ادغام موارد واقعی است.

یکی از این ابتکارات، به نام «Design Factory» شناخته شده است که برنامه پژوهش کارآفرینی دانشجویان را با یک پلت فرم همکاری در دانشگاه و تجارت تلفیق می کند.

ایجاد چالش برای آیندۀ ناشناخته جهت حل پیچیدگی‌ها باید در دستور کار دانشگاه ها قرار گیرد. به جای یادگیری مهارت در زمینه‌های خاص، به گسترش تجارب یادگیری که در آن فارغ التحصیلان برای همکاری آماده می شوند، نیاز است.

دانشجو هر چه بیشتر با افراد خبره در زمینه‌های مختلف گفت وگو و ارتباط داشته باشد بهتر با مشکلات بی انتها مواجه شده و انتظارات زندگی کاری را فراهم می کند.

فارغ التحصیلان با نگرش‌های درست، کنجکاوی، تشنگی برای یادگیری و کارآفرینی با آینده سازگار می شوند و تاثیرات مهمی در شکل گیری آینده خواهند داشت.

دانشگاه ها نیز با استفاده از ایده های بزرگ نوآورانه هرچه بهتر فارغ التحصیلان را برای موفقیت های آینده آماده خواهند کرد.

*مژگان الیکائی

انتهای پیام/

کد خبر: 1001504

وب گردی

وب گردی