جزئیات آئین نامه راه اندازی و ارزشیابی دوره‌های دکتری تخصصی اعلام شد

جزئیات آئین نامه راه اندازی و ارزشیابی دوره‌های دکتری تخصصی که اخیراً توسط معاونت آموزشی وزارت علوم به دانشگاه‌ها ابلاغ شده بود، اعلام شد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، این آئین نامه با استناد به اهداف کلان بخش آموزش عالی قانون برنامه ششم توسعه، تحقق راهبرد هشتم نقشه جامع علمی کشور و در راستای اجرای سند آمایش آموزش عالی از جمله بند ۶ سیاست‌ها و ضوابط اجرایی آمایش، آئین نامه راه اندازی و ارزشیابی دوره‌های دکتری تخصصی، تدوین و در سطح تمام زیر نظام‌های آموزش عالی که به نحوی مسئول پذیرش، آموزش و توانمندسازی دانشجویان دوره دکتری تخصصی هستند، به اجرا گذاشته می‌شود.

هدف اصلی آئین نامه کمک به ساماندهی دوره تحصیلی «دکتری تخصصی» و ارتقای کیفیت تحصیل از طریق دستیابی به موارد زیر است:

متوازن سازی ظرفیت پذیرش دانشجو، متناسب با نیازهای جامعه و تقاضای بازار کار

ارتقای دانشگاه‌های مستعد کشور به سطح استاندارد دانشگاه‌های تراز جهانی

کمک به برقراری پیوند مناسب و هم افزایی میان نظام آموزش و نظام پژوهش

متناسب سازی توسعه رشته‌ها و ظرفیت پذیرش دانشجو با مأموریت هر مؤسسه

بهبود فرآیند تحصیل در «دوره تحصیلی دکتری تخصصی» بر اساس استانداردهای جهانی آموزش

شرایط موافقت با ایجاد دوره دکتری تخصصی

بر اساس این آئین نامه، برای راه اندازی دوره دکتری تخصصی در هر یک از مؤسسات آموزش عالی کشور، دارا بودن شرایط زیر الزامی است:

داشتن برنامه درسی مصوب و زیرساخت‌های لازم (حسب مورد؛ تجهیزات آزمایشگاهی، کتاب‌خانه و امکان دسترسی به پایگاه‌های علمی و…)

هیئت علمی تمام وقت (حداقل ۱ نفر استاد تمام؛ ۲ نفر دانشیار؛ ۳ نفر استادیار) با سوابق علمی و تحقیقاتی مرتبط با رشته مورد درخواست

سابقه حداقل ۵ دوره دانش آموختگی دوره کارشناسی ارشد در حوزه مرتبط با رشته مورد درخواست

انطباق درخواست دکتری تخصصی با برنامه راهبردی، مأموریت و جایگاه مؤسسه در نظام ملی سطح بندی

دارا بودن پیوست اشتغال پذیری به منظور توجیه ضرورت راه اندازی دوره دکتری تخصصی

اخذ مجوز راه اندازی دوره دکتری تخصصی در زیر نظام‌ها

در تمام زیر نظام‌ها، راه اندازی دوره دکتری تخصصی در صورت احراز شرایط به صورت زیر انجام می‌شود:

مؤسسات سطح ۱ دولتی (به استثنا پردیس‌های وابسته) با تأیید شورای مؤسسه، اقدام و نتیجه را برای ارسال به موقع به سازمان سنجش آموزش کشور به معاونت آموزشی اعلام کنند.

مؤسسات سطح ۲ و ۳ دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی، مؤسسات غیردولتی و پردیس‌های دانشگاهی؛ درخواست خود را برای تصویب در شورا، حداکثر تا پایان شهریور هر سال به معاونت آموزشی وزارت ارسال کنند.

درخواست راه اندازی دوره دکتری تخصصی در دانشگاه پیام نور، مؤسسات وابسته به دستگاه‌های اجرایی، پژوهشگاه‌ها و نیز راه اندازی دوره مشترک در دانشگاه‌های دارای مأموریت بین‌المللی حسب مورد و بر اساس ضوابط مصوب و متناسب با سیاست‌های آمایشی وزارت، بررسی خواهند شد. سایر مؤسسات، مجاز به راه اندازی دوره دکتری تخصصی نیستند.

ممنوعیت راه اندازی دوره دکتری تخصصی به شیوه مجازی در تمام زیر نظام‌ها

راه اندازی دوره دکتری تخصصی به شیوه مجازی در تمام زیر نظام‌ها ممنوع است.

ارزشیابی کیفیت اجرای دوره‌ها در تمام زیر نظام‌ها و در تمام سطوح رتبه بندی دانشگاهی بر اساس شیوه نامه ابلاغی معاونت آموزشی، انجام خواهد شد.

اختصاص بخشی از ظرفیت سالانه پذیرش دانشجوی دوره دکتری به پروژه‌های تقاضا محور

مؤسسه آموزش عالی باید در تعیین ظرفیت پذیرش دانشجوی دکتری، به گونه‌ای برنامه‌ریزی کند که بخشی از ظرفیت سالانه خود را منحصراً به پروژه‌های تقاضامحور اختصاص داده و در تعیین موضوعات رساله دوره، نیازهای مرتبط با دستگاه‌های اجرایی و ضرورت‌های اجتماعی را در اولویت قرار دهد.

بر اساس اعلام معاونت آموزشی وزارت علوم این آئین نامه از سال تحصیلی ۹۹-۹۸ در تمام دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور لازم‌الاجرا است و سایر آئین نامه‌ها و مقررات مرتبط و موازی با مفاد این آئین نامه لغو می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1001548

وب گردی

وب گردی