ایران در بخش پزشکی هسته‌ای تجهیزات مناسبی دارد/ استادان واحد علوم و تحقیقات، 10ها نرم افزار هسته‌ای را به کارشناسان انرژی اتمی آموزش دادند

عضو هئیت علمی واحد علوم و تحقیقات با بیان اینکه در دولت‌های نهم و دهم تولید 20 هزار مگاوات برق از طریق انرژی هسته‌ای به تصویب رسید، تاکید کرد: واحد علوم و تحقیقات برای تحقق این امر، قراردادی با شرکت مادر‌تخصصی سازمان انرژی اتمی منعقد و ده‌ها نرم افزار هسته‌ای را استادان این واحد دانشگاهی به کارشناسان این شرکت آموزش دادند.

محمد رهگشای عضو هئیت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم‌و‌تحقیقات در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اشاره به روز ملی صنعت هسته‌ای و پیشرفت این صنعت در حوزه پزشکی، گفت: عموما کاربرد مهندسی هسته‌ای را در نیروگاه‌های هسته‌ای می‌‌شناسند؛ ولی این رشته در علوم مختلف کاربردهای فراوانی داشته که از آن جمله می‌‌توان به پزشکی هسته‌‌ای و کاربردهای موثر آن در رادیوتراپی و درمان سرطان‌های مختلف و تشخیص انواع بیماری‌ها اشاره کرد.

وی افزود: در حال حاضر، تجهیزات لازم در بخش درمان پزشکی هسته‌ای با امکانات مناسب در کشور وجود دارد؛ اما به دلیل تحریم‌ها در برخی از موارد بیمارستان‌ها و بیماران با مشکلات حادی مواجه شده‌اند. دستگاه‌های پیشرفته‌تری از تجهیزات پرتو درمانی مانند سایبرنایف در دنیا وجود دارد که متاسفانه به دلیل تحریم‌ها و هزینه‌های درمانی بالای آن، بیماران مجبورند برای درمان با این روش به خارج از کشور مراجعه کنند.

عضو هئیت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات در ادامه خاطر نشان کرد: سایبر نایف رباتی است که با هدف قرار دادن بسیار دقیق تومورسرطانی به پرتو درمانی می‌پردازد که جایگزین بسیار مناسبی برای عمل‌های جراحی و خارج کردن تومور است. به وسیله این روش، میزان عوارض جانبی کاهش پیدا کرده و این دستگاه پرتوهای تابشی را به محل دقیق تومور رسانده و از درگیر کردن بافت‌‌های سالم آن خودداری می‌‌کند.

ره گشای یادآور شد: مهندسی هسته‌ای به نسبت دیگر رشته‌های مهندسی، رشته‌ای جدید محسوب می‌‌شود که قبل از آغاز تحریم‌‌ها به دلیل بازار کار مناسب با رشد چشمگیری در جهت تربیت فارغ‌‌التحصیلان این رشته مواجه بوده؛ اما بعد از تصویب تحریم‌‌ها علیه ایران به دلیل ایجاد مشکل برای اشتغال فارغ التحصیلان این رشته، تعداد دانشجویان این رشته به نحو چشمگیری کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه در دولت‌های نهم و دهم تولید 20 هزار مگاوات برق از طریق انرژی هسته‌ای به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده بود، تاکید کرد: برای تحقق این امر بودجه خوبی به واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی تعلق گرفت و به واحد علوم و تحقیقات هم 650 میلیون تومان بابت این امر اختصاص یافت و قراردادی در این رابطه با شرکت مادرتخصصی تولید و توسعه سازمان انرژی اتمی منعقد شد که در آن قرارداد با همکاری اعضای هیات علمی واحد علوم و تحقیقات ده‌‌ها نرم افزار هسته‌ای را استادان این واحد دانشگاهی به کارشناسان سازمان انرژی اتمی آموزش دادند.

عضو هئیت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات متذکر شد: یک شبیه ساز رآکتور نیروگاه هسته‌ای در واحد علوم و تحقیقات وجود دارد که دانشجویان رشته مهندسی هسته‌ای برای یادگیری دروس مرتبط با این رشته می‌‌توانند از آن استفاده کنند و به این ترتیب نیازی به حضور دانشجویان در سازمان انرژی اتمی که محدودیت‌‌‌های خاصی برای ورود دارند نیست. خوشبختانه در حال حاضر، این امکانات در واحد علوم و تحقیقات وجود دارد و بدون تردید، امکانات دانشگاه آزاد در این رشته با دانشگاه‌‌های مطرح دولتی در بسیاری از موارد برابر است.

ره گشای درباره کاربرد انرژی هسته‌ای در صنعت کشاورزی، تصریح کرد: مرکز تحقیقات کشاورزی و پزشکی هسته‌ای سازمان انرژی اتمی به طور تخصصی در زمینه کاربرد انرژی هسته‌‌ای در بخش کشاورزی فعال است. این مرکز با وزارت جهاد کشاورزی در تعامل متقابل بوده و بر روی اصلاح بذرها و مقاوم سازی آن در برابر آفت‌ها به طور تخصصی کار می‌‌‌‌‌کند.

وی در پایان تاکید کرد: استفاده از پرتوهای هسته‌ای خصوصا در بذر گندم و برنج محصولات را پربار و مقاوم در برابر آفت‌ها می‌کند. این روشی است که در صنعت کشاورزی بسیاری از کشورهای دنیا وجود دارد، سازمان انرژی اتمی ایران هم موفقیت‌های خوبی را در این زمینه کسب کرده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1001549

وب گردی

وب گردی