پایش و برآورد خسارت مناطق سیل زده با استفاده از تصاویر فضایی/۴۰مودم اینترنت رایگان در اختیار مردم مناطق سیل زده

رئیس «پژوهشگاه فضایی ایران» با بیان این که رسالت پژوهشگاه مدیریت، تحقیقات است گفت: با استفاده حداکثری از توانمندی شرکت های دانش بنیان توانستیم بالن مخابراتی را طراحی کرده و موفقیت های خوبی به دست آوریم.

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، « حسین صمیمی » رئیس پژوهشگاه فضایی ایران، در نشست خبری با موضوع تشریح خدمات در حوزه مدیریت بحران و سیل‌های اخیر اظهار کرد: هیچ پروژه‌ای در این پژوهشگاه اجرایی نمی‌شود، مگر آن که منجر به یک محصول کاربردی شود و یا خدمتی که دارای مشتری باشد.

استفاده از تصاویر متناوب ماهواره‌ای به عنوان یک ابزار کارآمد برای کنترل کویرزدایی و مدیریت بحران مطرح است و در این زمینه توجه بیشتری شده است. در بحث سیل اخیر واحد سنجش از دور ایران بسیج شدند که با رصد تصاویر ماهواره‌ای کمک کند. هم اکنون تمرکز اصلی بر استان گلستان است.
وی تصریح کرد: رئیس پژوهشگاه فضایی با اشاره به سیل اخیر کشور بیان کرد: واحد سنجش از راه دور پژوهشگاه به کمک رصد تصویر ماهواره ای توانستند نقشه های جامعه و کاملی با تمرکز بر استان گلستان تهیه و در اختیار مدیریت بحران قرار دهند.

وی ادامه داد: اطلاعات مربوط به روند گسترش سیل، پهنه های درگیر سیل در تحت از مدیران استانی قرار گرفت و اکنون نقشه های موردی از استان خوزستان و پل دختر تهیه و در اختیار مدیران قرار گرفته است.

صمیمی با اشاره به پهنه اینترنت مناطق سیل زده گفت: روز ۱۳ فروردین مسئولان سامانه حمل و نقل فضایی وارد عمل شدند و از شنبه ارائه سرویس اینترنت به کمک بالن فضایی در اختیار مردم قرار گرفت.

رئیس پژوهشگاه فضایی افزود : حدود ۴۰ مودم و وای فای رایگان در اختیار مردم سیل زده قرار گرفت.

وی با بیان این که محصولات ما حتما باید مشتری داشته باشند، گفت: هم اکنون با سازمان برنامه و بودجه تفاهم نامه ای درباره آمایش سرزمین و تعیین کاربری اراضی به امضا رسیده است، همچنین با وزارت جهاد کشاورزی برای کشت برنج و سیل زمینی در قطب های کشور همکاری کرده‌ایم.

صمیمی با بیان این که پایش مناطق سیل زده انجام می‌شود، گفت: برای برآورد خسارات دقیق اراضی کشاورزی پس از پایان سیل وارد عمل می‌شویم.

رئیس پژوهشگاه فضایی درباره مذاکره با سازمان هواشناسی گفت: برای تجهیز سازمان فضایی و در راستای رصد بهتر با این سازمان مذاکراتی داشته ایم.

وی تصریح کرد: در شرایط بحران کشور محققان فضایی کشور توانستند وارد عمل شوند و به مدیریت بحران کمک کنند، البته پیشنهاد می‌کنم در ستاد مدیریت بحران میزی به بخش فضایی کشور اختصاص پیدا کند تا این میز اطلاعات مورد نیاز مسئولان را به راحتی آماده کند.

صمیمی با بیان اینکه رسالت پژوهشگاه مدیریت تحقیقات است، گفت: با استفاده حداکثری از توانمندی شرکت های دانش بنیان توانستیم بالن مخابراتی را طراحی کنیم همچنین با بهره گیری از توان شرکت‌های خصوصی و دانشگاه ها توانستیم موفقیت هایی خوب به دست آوریم.

رئیس پژوهشگاه فضایی افزود: بالن مخابراتی تنها راه حل موجود نیست؛ اما به دنبال این هستیم برنامه‌های مختلف برای شرایط مختلف ایجاد کنیم و امیدوار هستیم که راه صادرات این محصول آغاز شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1001572

وب گردی

وب گردی