دایره، مربع، اضطراب

کارشناسان آمریکایی در پژوهشی، تأثیرات اشتغال بیش از حد کودکان و نوجوانان به انجام بازی‌های ویدئویی را بررسی و تأکید کردند که این مسئله می تواند ریشه در افسردگی و اضطراب‌های آنها داشته باشد.

روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال در گزارشی به بررسی تاثیرات منفی ناشی از صرف زمان‌های طولانی برای بازی‌های ویدئویی روی کودکان و نوجوانان پرداخته است.

در همین راستا گروه علم و فناوری ایسکانیوز، در بررسی مطالب این روزنامه، به این مطلب رسید که والدین هر شب برای دور کردن کودکان خود از مقابل صفحات نمایش رایانه ها با آنان وارد جدال می شوند تا آنها را به انجام تکالیف منزل، خوردن شام یا رفتن به رختخواب مجبور کنند؛ اما در بیشتر موارد کودکان فریاد کشیده و برای نشان دادن مخالفت خود با جدا شدن از این ابزار سرگرمی که وقت زیادی از آنها می گیرد، خشمگین می شوند.

بازی‌های رایانه‌ای، مخدرتر از مواد

بر اساس نظر متخصصان پزشکی اعصاب، کودکان و نوجوانان نمی توانند فعالیت های ثمر بخش خود را برای انجام فعالیت دیگری که برای آنان بهره مندی کمتری دارد، متوقف نمایند؛ اما این به معنای آن نیست که کودکان به شکل اعتیاد آوری در حالی که مشغول به بازی های رایانه ای هستند اوقات خود را سپری نمایند. کارشناسان تاکید دارند کودکان مبتلا به افسردگی و نگرانی بیشتر در بازی های ویدئویی غرق شده اند؛ اما به طور کلی پایان دادن به بازی های ویدئویی برای بیشتر کودکان و نوجوانان کاری مشکل است.

برای والدین مهم است که از آنچه در ذهن فرزندانشان می گذرد اطلاع داشته باشند تا بتوانند با این مشکل تعامل مناسب داشته باشند. در همین راستا « نورا فولکو » متخصص روانشناسی و مدیر مرکز ملی مواد مخدر معتقد است آنچه در مغز ما اتفاق می افتد حاکی از همان مسائلی است که مورد توجه ما بوده و برای ما اهمیت دارد.

فولکو پژوهش هایی در خصوص شباهت های تاثیرات ناشی از بازی های ویدئویی و مصرف مواد مخدر انجام داده است. در واقع اجبار کودکان و نوجوانان برای پایان دادن به بازی پیش از آن که نسبت به این کار رضایت داشته باشند تا حد زیادی مانند آن است که وعده غذایی مورد علاقه آنها را پیش از تمام کردن آن از آنان بگیرید.

بر اساس اظهارات «کریس فیریگسون» استاد روانشناسی دانشگاه استتسون در دولند فلوریدای آمریکا بررسی های انجام شده بیانگر آن است که اشتغال زیاد به این گونه بازی ها منجر به افزایش 75 درصدی سطح دوپامین در مغز می شود، دوپامین هورمونی است که احساس سرگرمی، خوشبختی و اعتیاد را به انسان القا می کند. البته بر اساس اعلام مرکز ملی مواد مخدر این مقدار بسیار کمتر از تحریکاتی است که این ماده بر اثر مصرف مواد مخدر در انسان ایجاد می کند.

لازم به ذکر است سازندگان بازی های ویدئویی از مجموعه ای از جایزه های مختلف در طراحی های خود استفاده می کنند تا افراد بیشتر به بازی کردن ادامه دهند. به عنوان مثال برخی بازی ها پایانی واقعی ندارند یا برای پایان دادن به آنها لازم است کاربر ساعت ها زمان خود را صرف کند.

این روزنامه در گزارش خود ادامه داد: در حالی که افراد بالغ دارای قدرت تفکر برای جلوگیری از تولید دوپامین بوده و می توانند برای انجام کارهای مهم‌تر اقدام کنند کودکان و نوجوانان از چنین قابلیتی برخوردار نیستند؛ زیرا قشر جلویی مغز که مسئول اتخاذ تصمیم است در سن 25 سالگی به تکامل می رسد.

اضطراب، دشمنی دیگر در کمین

وال استریت ژورنال در ادامه این مطلب آورده است: دانشمندان معتقدند بیشتر کودکان و نوجوانانی که بازی های ویدئویی انجام می دهند متوجه احتمال ابتلا به مشکلات خطرناکی چون اضطراب ناشی از این بازی های نیستند، سازمان بهداشت جهانی در مورد این مشکلات اعلام کرده است افراد مبتلا به این گونه اختلالات دارای رفتارهایی می شوند که دیگر نمی توانند در زمان انجام بازی های ویدئویی خود را کنترل کرده و وقت خود را به انجام فعالیت های دیگر اختصاص دهند و با وجود پیامدهای منفی آن همچنان این روند ادامه و شدت می یابد.

البته کارشناسان تاکید دارند میزان پرداختن به این گونه بازی های و مدت زمانی که فرد برای آن صرف می کند ضرورتاً ارتباطی با ابتلا به این مشکلات ندارد؛ زیرا تنها کمتر از یک درصد از این افراد به چنین اضطرابی دچار می شوند؛ اما خطر ابتلا به آن برای همه وجود دارد.

این روزنامه آمریکایی در بخش دیگری از گزارش خود آورده است: به جای احساس نگرانی در خصوص اعتیاد کودک یا نوجوان به بازی های ویدئویی، متخصصان روانشناسی تاکید دارند که والدین لازم است بدانند فرزندان آنان برای مقابله با افسردگی و اضطراب خود از این گونه بازی های استفاده می کنند.

بر اساس این تحقیقات که در سال 2017 انجام شده است نوجوانانی که روزانه بیش از 4 ساعت برای 6 یا 7 روز در هفته اشتغال به بازی های ویدئویی دارند، نشانه های ابتلا به افسردگی در آنها نسبت به کسانی که کمتر از این مدت بازی می کنند مشاهده شده است.

چه باید کرد؟

یکی از جنبه‌های تأثیر بازی‌های رایانه‌ای بر افراد و به خصوص کودکان، تأثیرات روان‌شناختی است. منشأ این تأثیرات علاوه بر محتوای بازی‌ها، به ماهیت رسانه‌ای جدید آن و نیز به چگونگی و میزان استفاده از آن بستگی دارد. در صورتی که چنین مشکلاتی در افراد مشاهده شود، لازم است برای مشاوره به متخصصان روانشناسی برای مشخص شدن ریشه های نهفته در پس این حالت و درمان آن مراجعه کند.

انتهای پیام/ح.ع/

کد خبر: 1001576

وب گردی

وب گردی