۳۳ درصد اطلاعیه های هواشناسی با وقایع رخ داده هم خوانی ندارد

رییس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه واحد تهران مرکزی گفت: ۳۳ درصد از گزارش های سازمان هواشناسی با اطلاعاتی که در اطلاعیه ها آمده و وقایعی که رخ داده، منطبق نیست.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، در این نشست مسعود تجریشی، معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست، سحر تاج بخش رئیس سازمان هواشناسی و اکبر نصراللهی استاد مدیریت بحران و رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه حضور دارند.
اکبرنصراللهی در این مراسم با اشاره به عدم وجود سخنگوی واحد در زمان بحران، گفت: کشور ما در معرض مخاطرات، بحران ها و چالش های جدی قرار گرفته است، البته این امر بدان معنا نیست که تنها کشور ما با بحران و چالش های متفاوتی روبرو است؛ بلکه تمامی کشورها با بحران مواجه هستند. کشور ما از جمله کشورهایی است که به طور طبیعی با بحران ها و مخاطرات متفاوتی مواجه است که از جمله آن می توان به سیل اشاره کرد.


وی ادامه داد: بر اساس آماری که در زمینه بحران های جهان وجود دارد، از میان ۴۰ بحران شناسایی شده در دنیا، بیش از ۳۰ بحران یا اتفاق افتاده است و یا مستعد وقوع است. بنابراین وزارتخانه ها، سازمان ها و سایر نهادها باید برنامه ریزی های لازم را برای کشوری که تا این اندازه در معرض وقوع بحران است در نظر بگیرند تا در مواجهه با چنین مواردی، مخاطرات به بحران تبدیل نشود و در سطح مخاطرات باقی بماند. در صورتی که مسئولان و مردم آگاهی لازم را در خود ایجاد کنند، مخاطرات به بحران تبدیل نخواهد شد.

استاد مدیریت بحران و رییس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه با اشاره به تلفات سیل در بازه زمانی ۱۳۳۴ تا ۱۳۹۴ گفت: از سال ۱۳۳۴ تا ۱۳۹۴، سیل در تهران منجر به کشته شدن ۲ هزار و ۷۷۹ نفر و ۶۹۳ مجروح داشته است.

وی اظهار کرد: اگر در مقوله سیل خسارات را کنار بگذاریم، با تلفات انسانی مواجه می شویم و می بینیم که برخی از سازمان ها وظیفه خود را به درستی ایفا نکرده اند‌، به عنوان مثال اگر هواشناسی اطلاع رسانی خود را به درستی انجام می داد و مردم را حساس می کرد، احتمالا از تلفات جلوگیری می شد. سیل و طوفان بلایای طبیعی است ما می دانیم در معرض سیل قرار داریم؛ اما نمی توانیم با برنامه ریزی در مخاطرات میزان تلفات و خسارات را کاهش دهیم.

نصراللهی افزود: باید مردم در تمامی بخش ها در کنار سطح محلی، استانی، کشوری و ملی در مقابل بلایای طبیعی برنامه داشته باشند و برای سایرین آمادگی ایجاد کنند. قطعا باید ستاد بحران برای برنامه‌ریزی متمرکز و هماهنگی بین دستگاه ها ایجاد شود.

وی با اشاره به پتانسیل رسانه ها در مواقع بحران گفت: ما در صدا و سیما حدود ۱۵۰ ساعت در روز خبر منتشر می کنیم. کشور دارای هزاران روزنامه و خبرگزاری فعال است، ما به لحاظ رسانه ای دچار مشکل نیستیم؛ اما سخنگوی بحران نداریم که به بتواند حرف دستگاه های مختلف را بازگو کند و باقی دستگاه ها بتوانند اقدامات خود را انجام دهند. در حال حاضر هر دستگاه و بخشی می خواهد وظیفه خود را تبلیغاتی و رسانه ای کند و این امر در عملکردشان مشکل ایجاد خواهد کرد و منجر می شود از برخی وظایف خود غافل شوند‌. در نتیجه تعارض هایی در اطلاع رسانی میان بخش های مختلف ایجاد می شود.من تصور می کنم در کشوری که دچار بحران است، باید سخنگو، فرمانده و ستاد واحد وجود داشته باشد، این ستاد باید چابک بوده و اخبار را به درستی به مردم انتقال دهد. معمولا نیاز مردم به اخبار در زمان بحران در بالاترین حد ممکن است و به دلیل اینکه دستگاه های مختلف‌ کار خود را به درستی انجام نمی دهند، منجر می شود مردم به کانال های نامعتبر مراجعه کنند.

استاد مدیریت بحران و رییس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه با اشاره به وظیفه سازمان مدیریت بحران در اطلاع رسانی تصریح کرد: باید بررسی شود سازمان مدیریت بحران چه تصویری از سیل و چه انتظاری از رسانه ها دارد. سازمان مدیریت بحران در کشورها باید چابک باشد و بتواند مخاطرات آینده را پیش بینی کند. انتظار مردم در زمان بحران و مخاطرات از رسانه ها بسیار است. در زمان اوج بحران سیل زمانی که به سایت مدیریت بحران مراجعه میکنیم در می یابیم که ۲۸ استان کشور، فاقد سایت بروز مدیریت بحران هستند. از ۳۱ اداره کل مدیریت بحران در استان های مختلف، ۱۳ استان فاقد صفحه و سایت هستند، ۱۲ استان دارای سایت بوده و تنها ۳ استان فارس، مازندران و یزد سایت خود را بروز رسانی کرده اند. آخرین خبر سایت مدیریت بحران لرستان که درگیر سیل نیز بوده، مربوط به دی ماه سال گذشته است.


وی خاطرنشان کرد: نکته جالب‌ توجه آن است که سایت سازمان مدیریت بحران فاقد عکس و فیلم در مناطق مختلف است. در آیکون آموزشی این سایت مطلبی وجود ندارد. این سایت تشریفاتی و شهرت محور است و خبرهای رسمی و موضوعات مردمی در آن مشاهده نمی شود.

نصراللهی با اشاره به اینکه عدم حساسیت مردم نسبت به اخطاریه های سازمان هواشناسی اذعان داشت: باید علت عدم حساسیت مردم را بررسی کرد که آیا مردم پس از شنیدن اخطاریه های هواشناسی به این جمع بندی می رسند که خطری تهدیدشان می کند و متناسب با آن بحران خود را آماده کنند؟ آیا اخطاریه های سازمان هواشناسی رسانه ها را ترغیب می کند که کار مهمی انجام دهند؟ پیش بینی های سازمان هواشناسی درست است اما مردم، مسئولان و دستگاه ها را حساس نمی کند. در درجه دوم باید بررسی شود چرا مسئولان هیچ اقدامی در زمینه مقابله با سیل انجام نمی دهند در صورتی که اطلاعیه و اخطاریه های لازم پیش تر اعلام شده است؟ باید ادبیات سازمان هواشناسی مناسب و هشدار دهنده باشد،لازم است با ادبیات و لحن جدیدتری با مردم سخن گفت.کارشناسان و کارمندان هواشناسی نیز بهتر است از لحاظ خبری، گویندگی آموزش ببینند تا با ادبیات و لحن متفاوت این حساسیت را به مردم انتقال دهند.

وی با اشاره یکی از تحقیقات خود، خاطرنشان کرد : بر اساس تحقیقی که اخیر توسط من و یکی از دوستان انجام شد، بخش های مختلف تلویزیونی طی سال های ۹۳ تا ۹۵ مورد بررسی قرار گرفت. بر اساس این تحقیق، نیمی از گزارش های سازمان هواشناسی در بخش های مختلف خبری حساس کننده و هشدار آمیز نبوده است. همچنین نتایج این پژوهش حاکی از آن بود که ۲۲ درصد از رویدادهای بحرانی در اطلاعیه های سازمان هواشناسی پیش بینی نشده است. ۳۳ درصد از گزارش های سازمان هواشناسی با اطلاعاتی که در اطلاعیه ها آمده، منطبق نیست.

استاد مدیریت بحران و رییس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه گفت: در ۹۲ درصد از گزارش های هواشناسی از کارشناسان برای آموزش به مردم و صاحبان مشاغل خطر و بحران استفاده نشده و تنها احتمال خطر وقوع سیلاب پیش بینی شده بود. در زمینه آموزش ها وقوع بحران دچار مشکل هستیم زیرا به آن ها یاد ندادیم در چنین شرایطی چگونه می توانند از محصولات خود محافظت کنند. از طرفی به علت ادبیات هواشناسی، رسانه ها از حساسیت موضوع با خبر نشدند تا به درستی به این موضوع بپردازند.

وی تاکید کرد: باید به مخاطرات و بحرانها در آینده پیش‌رو توجه ویژه ای داشت. نهادها و دستگاه‌های مسئول باید نحوه مدیریتی و نحوه مواجهه با مخاطرات را تغییر دهند و نقش خود را بپذیرند و تقصیر را گردن دستگاه دیگری نیندازند. همچنین رسانه‌ها نباید شوآف خبری داشته باشند بلکه اخبار باید کامل و جامع را انعکاس دهند. رسانه‌ها باید از زمان تا پایان بحران و حتی پس از بحران در کنار مردم باشند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1001768

وب گردی

وب گردی