تولید دستگاه آب‌شیرین کن در واحد قزوین/ در سیل اخیر از نمونه خارجی استفاده شد

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان قزوین،گفت: عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد واحد قزوین دستگاه آب شیرین‌کن سیار تولید کرده که متاسفانه به دلیل هزینه‌های بالا مورد استقبال قرار نگرفت، در صورتی که در بحران سیل اخیر دستگاه آب شیرین کن سیار وارد کشور شد.

مرتضی موسی‌خانی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان قزوین در گفت‌‌و‌‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره نقش دانشگاه در رونق تولید کشور و برنامه واحدهای مختلف استان در تحقق این امر گفت: رونق تولید، مستلزم رفع نیاز آن در کشور و استقبال مردم از کالای داخلی است تا صنعت ما به سمت تولید گسترده و انبوه حرکت کند. نقش دانشگاه‌ها در ارتقای کیفیت و ایجاد تکنولوژی‌های جدید تعیین کننده است و تلاش لازم در این زمینه را می‌طلبد.

وی افزود: کیفیت و قیمت عامل تعیین کننده برای خرید یک کالا محسوب می‌‌شود و صنعت ما با بهره‌‌مندی از دانش موجود در دانشگاه‌‌ها، باید توجه به این موارد را در راستای رونق تولید مدنظر قرار دهد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان قزوین در ادامه خاطر نشان کرد: کالای داخلی باید به حدی از کیفیت برسد تا با کالاهای موجود در منطقه رقابت کند. برای ورود کالا به بازار منطقه‌ای کیفیت، قیمت و نوآوری در محصول حرف اول را می‌زند.

موسی‌خانی با توجه به اهمیت نوآوری و تحقیقات در رونق تولید تاکید کرد: دانشگاه‌های ما از حیث نوآوری و تحقیقات در سطح بین‌المللی نیز دستاوردهای بسیاری داشته و ثابت کردند که توانایی لازم برای رونق تولید کشور با وجود بهره‌‌مندی از نیروی جوان و استادان برجسته با توان علمی بالا را دارند. بدون تردید، تحقق همه این موارد مستلزم همکاری مداوم دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی با بخش صنعت و حمایت این بخش در پذیرش آزمون و خطا تا رسیدن به مرحله مطلوب است.

وی درباره برنامه‌‌های دانشگاه آزاد قزوین در جهت تحقق رونق تولید، تصریح کرد: با توجه به نام‌گذاری سال 98 از سوی مقام معظم‌ رهبری با نام رونق تولید و تاکید ایشان به این امر، مراکز تحقیقاتی و پژوهشی واحدهای استان قزوین بحث تعامل با صنعت را به طور جدی در دستور کار دارد و در زمینه صنعت خودرو و مکانیک، مهندسی پزشکی، حوزه نرم‌افزار و رباتیک فعالیت‌‌های گسترده‌‌تری خواهیم داشت.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان قزوین متذکر شد: در واحد قزوین، تا به امروز محصولات کاربردی بسیاری در تمامی حوزه ها مخصوصا در حوزه رباتیک تولید کرده‌ایم که از جمله آن می‌توان به ربات امدادگر و اطفای حریق، نرم افزار «طرح کادا» اشاره کرد که برای نقشه برداری اراضی کاربرد دارد و برای اولین بار در کشور تولید شده است. تجاری سازی این محصولات در سطح کلان، از جمله دستاورد بزرگ دانشگاه آزاد اسلامی در راستای رونق تولید در کشور محسوب می‌شود.

موسی‌خانی درباره نقش شرکت‌‌‌های دانش‌‌بنیان در رونق تولید، خاطر نشان کرد: شرکت‌های دانش بنیان مستقر در دانشگاه‌‌ها محصولات خوبی تولید می‌کنند. توجه و حمایت صنعت از محصولات تولید شده در این شرکت‌‌ها بسیار حائز اهمیت است. به عنوان مثال در واحد قزوین دستگاه آب شیرین‌کن سیار توسط یکی از استادان این واحد دانشگاهی تولید شده که رئیس سازمان بحران از این محصول بازدید کردند؛ اما متاسفانه به دلیل هزینه‌های بالا مورد استقبال قرار نگرفت، در صورتی که در بحران سیل اخیر دستگاه آب شیرین کن سیار وارد کشور شد، این درشرایطی است که در داخل مشابه این محصول تولید شده است.

وی درباره برنامه شرکت‌‌‌های دانش‌‌‌بنیان واحد قزوین در سال جاری تاکید کرد: در شرکت‌های دانش بنیان واحد قزوین توسعه شتاب دهنده سخت افزاری و نرم افزاری را آغاز کردیم و آزمایشگاه بازی‌‌سازی ما مشغول به کار شده است. در زمینه‌های مختلف نیز با تمام توان در جهت رونق تولید در این شرکت‌ها حرکت می‌کنیم و بدون تردید، رسیدن به این هدف مستلزم حمایت جدی واحدهای صنعتی است.

خبرنگار: ندا فراهانی

انتهای پیام/

کد خبر: 1001787

وب گردی

وب گردی