پزشکان مراقب وسوسه‌های مالی باشند

عضو شورای انقلاب فرهنگی گفت: پزشک باید ابتدا مراقب خودش باشد که وسوسه نشود منظو ر از وسوسه، وسوسه مالی و تخلفات غیر اخلاقی پزشکی در کار کردن است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، حسن رحیم پور ازغدی با در نشست جمعی از دانشجویان که با همکاری بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی علوم پزشکی و دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، سخنرانی کرد.
پور‌ازغدی عضو حقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی در این نشست ضمن تبریک اعیاد شعبانیه و روز پاسدار، گفت: در جامعه کنونی شاهد برخی رفتار‌های تحقیرآمیز و خلاف عرف در جامعه پزشکی هستیم در حالی که پزشک باید ابتدا مراقب خود باشد که دچار وسوسه تخلف مالی نشود.
رحیم پور ازغدی گفت: برخی پزشکان مریض‌های خود را تحقیر می‌کنند این در حالی است که انسان بیمار دردمند گرفتار است و تمام امیدش برای حل گرفتاری دکتر و بیمارستان است به همین دلیل نباید رنج او را دو چندان کرد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: اولین اصل اسلامی در حوزه کاری پزشکان باور بر بالین است که طرف شما آن فرد بیمار نیست بلکه طرف شما خداوند است. دوم باید توجه پزشکان به این باشد که ببینند خیر کارشان در چیست نه اینکه به دنبال منفعت و مصلحت خودشان باشند.
وی با اشاره به سخنان و احادیث پیامبر گفت: به جز آن‌هایی که عجل قطعی شان رسیده است تمام بیماری‌ها درمان دارند بروید و درمان بیماری‌ها را پیدا کنید. اگر دردی داری و علاج نشده است تحمل صبر آن به تو عجر می‌دهد و وقتی علاج شود شکرش به تو علاج می‌دهد. شفای انسان دردمند یک عمل عبادی است اگر به بعد عبادی اش توجه نکنیم در واقع انگار یک کاری انجام دادیم که فقط پولش را گرفته ایم؛ اما وقتی به جنبه عبادی آن توجه می‌کنیم ممکن است خیلی از خدمت رسانی‌ها را کسی نفهمد و تشکر نکند، ولی مهم این است که تو کارت را درست انجام داده‌ای و به هدفت رسیدی.
این استاد دانشگاه بیان کرد: در درمان بیمار هدفت فقط درمان انسان باشد، باید بدانیم که این نام مسئولیت شرعی دارد ممکن است کسی بگوید که من تقوا دارم و حواسم هست که به خانواده بیمارم توهین نکنم؛ اما خیلی هم به خودم زحمت نمی‌دهم.
رحیم پور ازغدی تشریح کرد: در نگاه اسلامی توجه به آخرت وحود دارد، اما به زندگی نیز باید توجه شود. یک هدف خوب در تمدن اسلامی این است که مردم از زندگی شان لذت ببرند.
این فعال فرهنگی گفت: امام علی(ع) در وصیت خود به فرزندانشان گفتند از جمله گرفتاری‌هایی که اگر با آن روبه رو شدید باید صبوری کنید یکی فقر است و بدتر از فقر بیماری بدن و بدتر از بیماری بدن بیماری‌های روحی و اخلاقی است. بیماری بدن به مراتب از فقر و بیماری روح از بیماری بدن به مراتب بدتر می‌شود. پزشکان ایران اسلامی از جمله بهترین پزشکان جهان بودند. ابن سینا فقیه، فیلسوف و مفسر بوده است در عین حال یکی از چند نابغه پزشکی در تاریخ بشر تا به امروز است. هنوز برخی نظریاتش در دانشگاه‌های جهان در حال تدریس است. بوعلی در کتاب قانون وقتی پزشکی را تعریف می‌کند می‌گوید پزشکی علمی است که در آن باید تمام حالات بدن انسان دقیق است.
رحیم پور ازغدی در خصوص اخلاق پزشکی گفت: بسیاری از علمای اخلاق شناس پزشک نیز بوده اند در همین امر متخصصان پزشکی اسلامی بحث دارند بر سر این که تغذیه بر اخلاق آدمی چه تاثیری خواهد گذاشت.
وی گفت: هدف علم پزشکی حفظ سلامت بدن است نظریه پردازان الهی در باب پزشکی در حال حاضر در دنیا هستند که آن‌ها اگر چه با نگاه اسلامی نگاه نمی‌کنند، اما صحبت شان عبور از بیمارستان و پزشکی سکولار است و این که باید در پزشکی علاوه بر جسم افراد به روح افراد نیز توجه کنیم. درد ابزار تجارت در پزشکی نیست ما باید به عنوان یک جامعه اسلامی ایرانی پیشرفت‌های پزشکی جهان را بیفزاییم و هم چنین توجه به بدن انسان را جدی بگیریم. چگونه می‌توان این همه نظم و دقت در بدن را سکولار نگاه کرد چه طور می‌شود فرد بدن انسان را ببیند، ولی به خالق آن پی نبرد.
رحیم پور ازغدی تاکید کرد: چگونه می‌شود ارتباط بدن ما با طبیعت را ببینند؛ اما به منشا آن پی نبرند.
وی گفت: خلقت فرزند از بدن زن صورت می‌گیرد به همین دلیل است که بدن زن مقدس است و حجاب برای آن بیشتر اهمیت دارد نسبت به مرد، یکی از دلایل حجاب برای زنان نیز همین مسئولیت مادری است. بدن هر کسی با روح او هماهنگی دارد امروز وقتی اسمت را کسی می‌گوید و می‌خواهی خودت را تصور کنی بدون بدن نمی‌توانی خود را تصور کنی در واقع بین جسم افراد و روح شان ارتباط وجود دارد و ما با آگاهی بدون واسطه از طریق همین بدن با هویت خود در ارتباط هستیم. این در حالی است که در نگاه سکولار فقط بدن را هویت خودشان می‌دانند در حالی که در نگاه دینی می‌گوییم این بدن من است و در اختیار من است آن زمان میشود که همه چیز جنبه امانت الهی پیدا می‌کند و تو دیگر نه حق داری به خودت ضربه بزنی و نه به دیگران.
رحیم پور ازغدی اظهار داشت: حتی در عالم بزرخ و قیامت نیز جسم انسان در نظر گرفته می شود؛ زیرا امانت در دست افراد است و آدمی با جسمش ظاهر می‌شود. معاد ما معاد جسمانی است از این رو بدن و جسم اهمیت معنوی دارد که حتی همین جسم مادی را هم بشر ذره‌ای از اهمیتش را نمی‌داند.
وی بیان کرد: در جهان امروز افراد تمرین‌هایی را انجام می‌دهند که به وسیله آن می‌توانند بر جسم خود کنترل داشته باشند که این از لحاظ پزشکی بی معناست این‌ها را افرادی گفتند که مسلمان نیستند یعنی بین روح انسان و جسم او ارتباطی وجود دارد و جسم انسان آنقدر پیچیدگی دارد که هنوز پیچیدگی اش شناسایی نشده است.
رحیم پور ازغدی به مکتب سکولار اشاره کرد و بیان داشت: در نگاه سکولار تصمیم می‌گیرند که کی خانواده تشکیل شود و چه زمانی خانواده جدا شود چرا که خانواده مفهومی ندارد بلکه خانواده را نتیجه برطرف سازی غریزه محسوب می کنند.
مریم شمسایی نیا
انتهای پیام/
کد خبر: 1001799

وب گردی

وب گردی