اندازه گیری مجدد ارتفاع «اورست»

دولت نپال تیمی را برای اندازه گیری مجدد ارتفاع کوه اورست ، تعیین کرده است.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، مقامات دولت نپال تیمی را برای اندازه گیری مجدد ارتفاع کوه اورست که بلندترین کوه جهان است تعیین کرده اند. ادعا شده است که ارتفاع کوه از زمان زلزله در سال 2015 تغییر کرده است. مقامات دولت نپال دلیل اندازه گیری مجدد ارتفاع اورست را پایان دادن به شایعات در مورد کم شدن ارتفاع این کوه پس از وقوع مرگبار در سال 2015 اعلام کردند.

اورست در رشته کوه های « هیمالیا » و در مرز بین چین و نپال قرار دارد و در این عملیات 4 نفر مشارکت دارند.

ارتفاع اورست اولین بار در سال 1954 اندازه گیری شد. اگرچه اندازه گیری های زیادی تاکنون انجام شده است، اما امروزه ارتفاع 8 هزار و 848 متر است که بیشتر مورد پذیرش قرار گرفته شده است. در سال 1999، تیمی ارتفاع قله را با GPS اندازه گیری کردند، و دو متر به ارتفاع کوه اضافه کردند. با این حال، این اندازه گیری در بین گروه های محدودی پذیرفته شده است.

آیا ارتفاع اورست پس از زلزله کم شده است؟

در سال 2015، و پس از زلزله بزرگ در نپال، شایعاتی مبنی بر تغییر ارتفاع کوه و کاهش آن منتشر شده است. نپال این گروه را در سال 2017 مامور انجام عملیات کرده است و این گروه از آن زمان تاکنون با دقیق ترین ابزار اندازه گیری مشغول انجام ماموریت خود هستند و اکنون به مهمترین بخش عملیات خود که در سخت ترین مکان و شرایط آب و هوایی کوه اورست قرار دارد، رسیده اند.

« خیم لل گوتام » ، رهبر این عملیات، گفت: «کار در این محیط آسان نخواهد بود، اما ما معتقدیم که مأموریت ما موفق خواهد بود». قبلا، « خیم لل گوتام » در سال 2011 صعود موفقیت آمیزی به اورست را انجام داده و موفق شده بود که خود را به قله این کوه برساند.

کوه اورست با نام نپالی ساگارماتا (सगरमाथा به معنی سر آسمان) و نام تبتی چومولونگما بلندترین کوه کرهٔ زمین است. ارتفاع قلهٔ آن از سطح دریا برابر با ۸٬۸۴۸ متر (۲۹٬۰۲۸ پا) می‌باشد. این کوه در رشته کوه‌های هیمالیا در مرز منطقهٔ ساگارماتای نپال و تبت در کشور چین قرار گرفته است.

در سال ۱۸۵۶، در طرح نقشه‌برداری مثلثاتی بزرگ هند، برای اولین بار ارتفاع قله اورست –که در آن زمان با نام قله ۱۵ شناخته می‌شد- به مقدار ۸٬۸۴۰ متر گزارش شد. در سال ۱۸۶۵، نام انگلیسی رسمی اورست توسط انجمن سلطنتی جغرافیا بنابر توصیه‌نامه اندرو واگ، رئیس وقت ممیزی بریتانیا در هندوستان انتخاب شد.این نام از به خاطر جرج اورست، و علی‌رغم مخالفت خود او، انتخاب شد. واگ نمی‌توانست یک نام محلی و عمومی را پیشنهاد کند، چرا که در آن زمان امکان دسترسی افراد بیگانه به تبت و نپال وجود نداشت. با این حال، نام چامولونگما برای قرون متمادی در میان تبتی‌ها و نپالی‌ها رایج بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1001895

وب گردی

وب گردی