آزادمردانِ جهادگر

واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی پس از وقوع سیل در کشور، کلیه امکانات خود را در راستای کمک رسانی به سیل زدگان به کار گرفتند. ایسکانیوز در گزارش میدانی زیر به بررسی جزئیات این خدمات رسانی پرداخته است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، شروع سال 98 با بارندگی شدید در استان‌های شمالی، نوید‌دهنده سالی پربرکت برای جبران کم آبی در ایران بود؛ اما شدت بارش این نعمت الهی منجر به وقوع سیل در استان گلستان شد و بسیاری از هموطنان ما را با مشکلات بسیاری مواجه کرد. در چشم برهم زدنی، سیل ویرانگر خانه‌های مردم را از بین برد و به دنبال آن بعد از اتمام سیل، خرابی و گل و لای حاصل از آن مردم این مناطق را با مشکلات بسیاری مواجه کرد، شاید هنوز مردم ایران از شوک حاصل این ویرانی بیرون نیامده بودند که این اتفاق تلخ در استان لرستان و فارس هم به وقوع پیوست.

سیل در برخی از مناطق استان لرستان اثرات تخریبی بسیاری داشت و این تخریب در مناطق معمولان و پلدختر بیش از 90 درصد بود که خسارات بسیاری را به بار آورد. در جریان سیل، آب آدم‌ها،‌ خودروها و وسایل زندگی بسیاری از هموطنانمان را برد؛ اما همدلی ایرانیان را نبرد. از نهادهای مختلف،‌ نیروهای داوطلب و جهادگران پای کار آمدند، حتی مردم بیل و کلنگ به دست گرفتند و به لرستان آمدند.

تشکیل ستاد مدیریت مقابله با بحران سیل در سازمان مرکزی‌

دانشگاه آزاد اسلامی هم از جمله نهادهایی بود که به میدان آمد. این دانشگاه با توجه به گستردگی در سراسر کشور با داشتن بیش از 400 واحد در ایران همگام با دیگر نیروهای مردمی و جهادی، سپاه پاسداران، بسیج و ارتش جمهوری اسلامی به یاری مردم آسیب دیده شتافت و با پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر کمک‌های مردمی و ورود دستگاه‌های مختلف به امداد مردم آسیب دیده، دکتر علی اکبر ولایتی رئیس هیئت موسس و هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر ضرورت همراهی در امدادرسانی به سیل زدگان، خطاب به دکتر طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، خواستار به کارگیری تمامی امکانات و ظرفیت‌های این دانشگاه به منظور امدادرسانی به مردم شریف مناطق سیل زده شد.

با توجه به اهمیت این موضوع، بلافاصله پس از دستور مقام معظم رهبری و پیام رئیس هیئت موسس و هیئت امناء، به دستور ریاست دانشگاه، ستاد مدیریت مقابله با بحران سیل در سازمان مرکزی‌ تشکیل و هماهنگی‌های لازم جهت کمک به هموطنان سیل زده صورت گرفت.

اولین جلسه این ستاد در روز دوشنبه پنجم فروردین ماه به ریاست بیژن رنجبر؛ قائم مقام رئیس دانشگاه در امور آموزش عالی و ساماندهی پژوهش‌های تحصیلات تکمیلی تشکیل شد و واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در استان‌های شمالی و جنوبی کشور برای کمک رسانی به هموطنان سیل زده به حالت آماده باش کامل درآمدند.

پس از این جلسه، هیئتی از سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی به سرپرستی موسوی رئیس مرکز حراست دانشگاه آزاد اسلامی به گلستان اعزام شدند تا از مناطق سیل زده بازدید و وضعیت امدادرسانی واحدهای دانشگاهی به سیل زدگان را بررسی کنند؛ این گام نخست حضور دانشگاه آزاد در امداد رسانی و کمک به مناطق سیل زده بود.

کمک رسانی دانشگاه آزاد در مناطق سیل‌زده استان‌ گلستان

بر اساس اقدامات صورت گرفته، دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان روزانه 300 پرس غذای گرم و استادان و کارکنان این واحد روزانه 200 بسته غذایی را با مشارکت سپاه پاسداران استان گلستان در بین مردم آسیب دیده آق قلا توزیع کردند. همچنین فضاهای واحدهای دانشگاهی استان و سوله‌های ورزشی آمادگی خود را جهت خدمت‌رسانی به مردم آسیب دیده منطقه اعلام کردند.

کمک رسانی دانشگاه آزاد در مناطق سیل‌زده استان‌ فارس

دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس نیز اقدامات اساسی خود را برای کمک به سیل‌زدگان آغاز کرد؛ حدود ۸۰۰ نفر در واحد شیراز و بیش از ۱۸۰ نفر در واحد لار اسکان داده شدند. در سایر استان‌ها از جمله استان‌های لرستان، خوزستان، سیستان‌ و بلوچستان و غیره،‌ هماهنگی‌های لازم با مسئولان استان و ستاد مدیریت بحران جهت کمک‌رسانی و خدمات‌رسانی انجام شد.

کمک رسانی دانشگاه آزاد در مناطق سیل‌زده استان‌ خوزستان

دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان نیز در کل استان جهت تهیه غذا برای سیل‌زدگان و کمک به ایجاد سیل‌بند حضور داشته و یک دستگاه نیسان مواد غذایی برای کمک به آسیب‌دیدگان توسط واحد دزفول تهیه شد و دانشگاه اعلام آمادگی کرد که در صورت بروز سیل، واحد دزفول آمادگی پذیرش و اسکان بیش از 1500 نفر را دارد.

با توجه به وضعیت اضطراری شهر سو‌سنگرد و اعلام تخلیه شهر مبنی‌ بر بروز سیل در روزهای آتی، کلیه وسایل موجود در واحد دانشگاهی سوسنگرد به طبقات بالا منتقل شد و سیل‌بندهایی در ورودی‌‌های دانشگاه قرار داده شد تا از شدت آسیب جلوگیری شود. واحد رامهرمز 500 بطری آب معدنی و 600 قوطی کنسرو به مناطق سیل‌زده ارسال کرد. کلیه واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در استان خوزستان آمادگی خود برای کمک به سیل‌زدگان را اعلام داشتند.

کمک رسانی دانشگاه آزاد در مناطق سیل‌زده استان‌ لرستان

دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرم‌آباد هم در زمان وقوع سیل در استان لرستان، آمادگی خود جهت اسکان مسافران نوروزی حتی خارج از مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی را اعلام کرد و از زمان وقوع سیل در کنار مردم سیل‌زده حضور داشته است. در این راستا با مدیریت بحران استان لرستان و فرماندهی سپاه استان همکاری لازم را داشته و طبق دستور دکتر ولایتی شبانه‌روز مشغول امدادرسانی به مردم سیل‌زده بوده است.

اقلام موردنیاز مردم سیل‌زده توسط دانشگاه آزاد اسلامی بروجرد و خرم‌آباد تامین شد و خساراتی که به پل‌ها، جاده‌ها و زیرساخت‌های آب و برق وارد شده بود توسط دانشگاه آزاد خرم آباد مورد بررسی قرار گرفت تا در کاهش میزان خسارات وارد شده نقشی تعیین کننده داشته باشد.

18 فروردین ماه 98، حضور دکتر طهرانچی در شهر سیل زده پلدختر

دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در تاریخ 18 فروردین ماه 98 به همراه بیژن رنجبر قائم مقام رئیس دانشگاه در امور آموزش عالی و ساماندهی پژوهش‌های تحصیلات تکمیلی و مدیر مرکز جذب و امور هیئت علمی، اقبال شاکری رئیس مرکز عمرانی، املاک و مستغلات دانشگاه، حسین نصیرزاده فرمانده مرکز مقاومت بسیج کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی و مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی استان لرستان، در شهر سیل زده پلدختر حضور پیدا کرد و در جریان مشکلات مردم سیل زده این شهر و خسارات وارد شده ناشی از سیل اخیر قرار گرفت.

دکتر طهرانچی در ادامه با حضور در ناحیه مقاومت بسیج پلدختر، به منظور بررسی راه‌های کمک‌رسانی مطلوب دانشگاه آزاد اسلامی به سیل‌زدگان، با سردار محمدرضا نقدی معاون فرهنگی و اجتماعی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تشکیل جلسه داد و مقرر شد با هماهنگی دکتر بهاروند رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان لرستان، کمک رسانی دانشگاه آزاد اسلامی به سیل زدگان انجام شود.

در مرحله اول این خدمات‌رسانی، اعزام نیروی انسانی مورد نیاز جهت کمک رسانی به سیل زدگان، در اختیار قرار دادن لودر و تراکتور و دیگر ملزومات کمک رسانی به مناطق آسیب دیده استان لرستان انجام شد.

اعزام ماشین آلات سنگین و راه‌‌سازی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی به مناطق سیل زده کشور

در تاریخ 18 فروردین 98، به دستور دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و ابلاغیه بهروز طهماسب کاظمی مشاور و رئیس مرکز حوزه ریاست روابط عمومی و هماهنگی استان‌ها، به رؤسای استان‌ها، واحدها، مراکز آموزشی و معاونت آموزش‌های عمومی و مهارتی (سما)، مقرر شد ماشین آلات سنگین و راه‌‌سازی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی به مناطق سیل زده کشور اعزام شود.

بر این اساس، تمامی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی که دارای ماشین آلات سنگین و مخصوص راه سازی (لودر، بابکت، گریدر، تراکتورهای دارای بیل خاکبرداری و کامیون بزرگ ) بودند، موظف شدند هر چه سریعتر تا پایان وقت اداری روز دوشنبه مورخ 98/1/19 نسبت به اعلام ماشین آلات مذکور به اداره کل پشتیبانی سازمان مرکزی اقدام کنند و در اولین فرصت این ماشین آلات سنگین و راه سازی به مناطق سیل زده اعزام شد.

تشکیل قرارگاه جهادی دانشگاه آزاد اسلامی در استان لرستان/ رنجبر رئیس قرارگاه جهادی دانشگاه آزاد تعیین شد

سرانجام در روز یکشنبه 18 فروردین‌ماه 98، قرارگاه جهادی دانشگاه آزاد اسلامی برای کمک به مردم سیل زده با دستور دکتر طهرانچی در استان لرستان تشکیل شد و با توجه به اینکه دانشگاه آزاد اسلامی واحد پلدختر به ستاد بحران این شهر تبدیل شد و فرمانداری نیز در آنجا مستقر شده بود، جلسه ویژه‌ای با حضور دکتر طهرانچی، استاندار لرستان، نماینده ولی فقیه و امام جمعه خرم‌آباد و فرماندار پلدختر در ستاد بحران تشکیل شد.

در این جلسه دکتر طهرانچی لایروبی و آماده‌سازی 10 مدرسه قسمت غربی پلدختر توسط نیروهای جهادی دانشگاه آزاد اسلامی را بر عهده گرفت و مقرر شد مسئولیت این قرارگاه بر عهده دکتر بهاروند رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان لرستان باشد تا با تدبیر و مدیریت ویژه، اموری که به دانشگاه آزاد اسلامی محول شده به نحو احسن عملیاتی و اجرایی شود.

دکتر بیژن رنجبر نیز با حکم ریاست دانشگاه به عنوان رئیس قرارگاه جهادی دانشگاه آزاد تعیین شد و به دنبال آن روسای کلیه واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در سراسر کشور ملزم به همکاری با این قرارگاه شدند.

19 فروردین 98، اعزام نخستین گروه از کارکنان و استادان دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرم آباد به شهرستان پلدختر

در تاریخ 19 فروردین 98، نخستین گروه از کارکنان و استادان دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرم آباد جهت امداد رسانی و رسوب برداری از مناطق سیل‌زده استان به شهرستان پلدختر اعزام شدند. این گروه شامل 60 نفر از کارکنان و استادان واحد خرم آباد است که در قالب یک گروه جهادی به منظور امدادرسانی و رسوب برداری از منازل شهروندان پلدختری به این شهرستان اعزام شدند. برای تجهیز کارگاه این گروه جهادی، تجهیزاتی شامل یک عدد تانکر 1000 لیتری، 400 مترمربع موکت، 100 تخته پتو، 60 جفت چکمه، 50 عدد تی، 70 جفت دستکش و تعدادی بیل و کلنگ نیز تهیه و ارسال شد.

چهارشنبه 21 فروردین ماه، اجرای عملیات پاکسازی و لایروبی شهرستان پلدختر توسط نیروهای جهادی واحد خرم آباد آغاز شد و نیروهای جهادی تا این تاریخ، 15 واحد مسکونی، 3 باب مغازه، 3 واحد دبیرستان و یک سالن ورزشی به مساحت 600 متر مربع را از گل و لای و رسوبات سیل کاملاً پاکسازی کردند.

21 فروردین‌ماه، اعزام گروهی از خبرنگاران و روزنامه‌نگاران کشور با حمایت مرکز رسانه و نشر علمی دانشگاه آزاد اسلامی در راستای انعکاس مشکلات ناشی از سیل

صبح روز چهارشنبه 21 فروردین‌ماه، گروهی از خبرنگاران و روزنامه‌نگاران کشور با حمایت مرکز رسانه و نشر علمی دانشگاه آزاد اسلامی در راستای انعکاس مشکلات ناشی از سیل به مناطق سیل زده استان لرستان اعزام شدند. مرکز رسانه و نشر علمی دانشگاه آزاد اسلامی، با هدف انعکاس مشکلات ناشی از سیل استان لرستان و اقدامات قرارگاه جهادی دانشگاه آزاد اسلامی، یک قرارگاه رسانه‌ای ایجاد و خبرنگاران و روزنامه‌نگاران رسانه‌ها را به این استان اعزام کرد در همین راستا، خبرنگار اعزامی گروه دانشگاه ایسکانیوز، با حضور در مناطق سیل زده استان لرستان به بررسی میدانی چگونگی امدادرسانی در مناطق سیل زده این استان و نقش دانشگاه آزاد اسلامی در کمک به حل این بحران ملی پرداخته که خلاصه آن به شرح زیر است:

کمک‌‌های دانشگاه آزاد اسلامی واحدهای رودهن، علوم و تحقیقات، بروجرد در پی دستور ریاست دانشگاه آزاد با ارسال ماشین آلات سنگین به منطقه سیل زده پلدختر یکی از نشانه‌های حضور پررنگ دانشگاه آزاد در این شهرستان است که به وضوح قابل مشاهده بود، حضور راننده‌ای که به تازگی در غم برادر به سوگ نشسته بود؛ اما به دلیل حس انسان دوستی و همدردی با سیل زدگان به کمک و یاری مردم این منطقه آمده بود نشان از ایثار و روحیه جهادی در میان کارکنان دانشگاه آزاد دارد و همه این افراد تعریف مشترکی از جهاد داشتند که کمک به هم‌نوع نقطه اتصال فهم آنها از این مفهوم بزرگ بود.

علیرضا موسوی دانشجوی دانشگاه آزاد شهرستان الیگودرز از جهادگران حاضر در قرارگاه جهادی دانشگاه آزاد اسلامی شهدای پلدختر است که حضور در منطقه سیل زده را عاملی برای دلگرمی هموطنانی می‌داند که شاید در چشم برهم زدن دارایی خود را از دست دادند.

آنچه بیش از هر چیز در این منطقه سیل زده به چشم می‌‌آمد روحیه همدلی و اتحاد میان مردم بود و حضور جهادگران دانشگاه آزاد نور امیدی در دل مردم پلدختر بود که همگام با دیگر نیروهای جهادی به کمک مردم سیل زده لرستان شتافتند و تشکر و دعای خیر مردم این منطقه را به همراه داشت.

محمد محمدی از دانشجویان دانشگاه آزاد از دیگر جهادگران حاضر در قرارگاه جهادی دانشگاه آزاد در پلدختر است که جهاد را خدمت به مردم دانسته و امکانات دانشگاه آزاد را در این کمک رسانی عظیم، کامل و موثر در رفع بحران موجود می‌داند. به گفته وی، این سطح از خدمات‌رسانی ناشی از مدیریت صحیح حاکم در دانشگاه آزاد است.

محمد صادق محمدی نماینده فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامشهر از جهادگران قرارگاه جهادی دانشگاه آزاد اسلامی پلدختر نیز علت حضور خود در منطقه سیل زده لرستان را اطاعت از امر ولی فقیه در جهت کمک و ابراز همدردی با مردم آسیب دیده این منطقه عنوان کرد و نقش خیران و ورزشکاران مطرح این واحد دانشگاهی در جهت امدادرسانی به مردم این مناطق را موثر شمرد که کمک‌های نقدی و غیر نقدی بسیاری را در جهت کمک به مردم سیل‌زده پلدختر روانه این شهرستان کردند.

به گفته وی جهاد برگرفته از ایثار است و جهاد واقعی در راه خدا به شهادت منجر خواهد شد. محمدی هدف دانشگاه آزاد از حضور در این کمک رسانی را التیامی بر دردهای مردم این منطقه دانست.

تورج عنصری مدرس دانشگاه آزاد و مربی ممتاز فدراسیون در رشته کیک بوکسینگ از جهادگران حاضر در منطقه پلدختر است که کمک رسانی و امداد به مردم آسیب دیده را نشان از انسان‌دوستی در میان تمام افراد دانسته و حضور در عرصه‌های سخت و کمک‌رسانی به همنوع را بزرگترین جهاد در راه خدا می‌داند.

وی معتقد است، کسانی که با داشتن توانایی لازم به هر دلیلی از حضور در این مناطق سرباز می‌زنند همان کسانی هستند که در زمان جنگ هم با عذر و بهانه میدان نبرد را خالی کردند.

مهرداد جودکی از واحد خرم آباد از دیگر جهادگران حاضر در قرارگاه جهادی دانشگاه آزاد است که مهم‌ترین هدف خود از حضور در منطقه سیل زده پلدختر را کمک به مردم آسیب دیده از سیل دانسته و معتقد است که شرایط حاضر در اینجا شباهت بسیاری به مناطق جنگی دارد و مردم بی‌خانمان شدند اما اتحاد و همدلی گروه‌های مختلف جهادی بسیج و سپاه پاسداران را نقطه امیدی برای کمک رسانی به مردم این منطقه در جهت رسیدن به یک وضعیت مطلوب دانسته و بزرگترین جهاد را آبادی کشور و از نوساختن می‌داند.

علی کینی کارمند واحد خرم آباد نیز از دیگر جهادگران حاضر در قرارگاه جهادی دانشگاه است که دلیل حضورش را کمک به همنوع و رضایت خداوند می‌داند. به اعتقاد وی جهاد به معنای باهم بودن و یکی شدن بوده و حماسه‌ای است که امروز در رفع بحران مردم سیل زده لرستان در اتحاد و همدلی گروه‌های مختلف برای کمک به این مردم شاهد آن هستیم.

بهروز دوستی رئیس دبیرخانه هیات امنا دانشگاه آزاد اسلامی استان لرستان نیز یکی از مسئولان حاضر در قرارگاه جهادی دانشگاه آزاد است. به گفته وی حضور مردم و نیروهای جهادی در منطقه پلدختر موجب امید و تسکین آلام مردم سیل زده لرستان است و این حضور منجر به تقویت روحیه مردم خواهد شد همچنین دانشگاه آزاد اسلامی با مدیریت جهادی ریاست این دانشگاه پای کار آمده و کلیه تجهیزات و امکانات خود را در جهت حل این بحران، به کارگرفته و در پاکسازی منازل نقشی تعیین کننده داشته است.

وی معتقد است که جهاد ایثار و از خودگذشتگی برای دیگری با هدفی مشخص و رسیدن به رضای الهی با گذشتن از جان و مال بوده و در این شرایط به معنای به کارگیری تمام قوا و توان در نهایت ممکن برای کمک به مردم آسیب دیده است.

آنچه مسلم است، جهادگران حاضر در قرارگاه جهادی شهدای پلدختر دانشگاه آزاد اسلامی تنها قطره‌ای از دریای بیکران نوع ‌دوستی در ایران اسلامی هستند که در دانشگاه آزاد مشغول به فعالیت بوده و در زمان لزوم به یاری هموطنان خود شتافتند و سیل مهربانی را به مردمان آسیب دیده از بحران سیل روانه ساختند تا در کنار گروه‌های همیشه در صحنه بسیج، سپاه پاسداران و ارتش جمهوری اسلامی و دیگر ارگان‌های مردم نهاد دین خود را به مردم سرزمینشان ادا کنند.

بدون تردید، تمامی این خدمات رسانی از سوی دانشگاه آزاد در سایه یک مدیریت جهادی و حاضر در صحنه امکان پذیر شده است و حضور دکتر طهرانچی ریاست دانشگاه بدون هیچ اغراقی در کمال تواضع و فروتنی در جهت مدیریت و حمایت از مردم آسیب دیده در منطقه پلدختر اتفاقی بی‌نظیر و مثال زدنی است که در دیگر مراکز آموزش عالی شاهد چنین رویدادی به این وسعت در جهت خدمت رسانی به مردم آسیب دیده از سیل نبودیم.

حضور در صحنه کمک رسانی دانشگاه آزاد و به کارگیری کلیه امکانات این دانشگاه با دستور دکتر طهرانچی ریاست دانشگاه آزاد اسلامی، در منطقه سیل زده لرستان و دیگر استان‌‌‌های آسیب‌‌دیده از سیل بیانگر تحقق اهداف این دانشگاه در امدادرسانی به رفع این بحران ملی است که از نیروی انسانی تا ماشین آلات سنگین در کلیه واحدهای دانشگاهی دانشگاه آزاد در سراسر کشور به یاری هموطنان آسیب دیده از سیل شتافتند. یقینا با حضور بی‌وقفه جهادگران عرصه علم و عمل به زودی روح زندگی در دل شهرهای آسیب دیده از سیل در سراسر ایران، جاری خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1001922

وب گردی

وب گردی