عمر البشیر برای دادگاهی به خارج مسترد نخواهد شد

شورای نظامی حاکم بر سودان اعلام کرد «عمر البشیر» رئیس جمهوری مخلوع را برای محاکمه احتمالی به خارج از کشور مسترد نخواهد کرد.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، ژنرال «عمر زین العابدین»، عضو شورای انتقالی سودان در حالی بر این مسئله تاکید کرد که دیوان بین المللی کیفری پیشتر در سال ۲۰۰۹ ضمن متهم کردن عمر البشیر به ارتکاب «جنایات جنگی و جنایت بر ضد بشریت» در جریان جنگ دارفور برای وی قرار بازداشت صادر کرده بود.

این عضو شورای انتقالی که در جریان یک کنفرانس خبری در خارطوم سخن می گفت در پاسخ به سوال خبرنگاران در باره احتمال استرداد عمر البشیر گفت: «تا زمانی که شورای نظامی قدرت را در دست دارد رئیس جمهوری به خارج مسترد نخواهد شد.»

ژنرال زین العابدین پیشتر اعلام کرده بود که عمر البشیر پس از برکناری دستگیر و بازداشت شده است.

عضو شورای انتقالی نظامی حاکم بر سودان همچنین در این کنفرانس خبری ضمن دادن وعده برای تشکیل دولتی متشکل از غیرنظامیان تاکید کرد به زودی باب گفت و گو و مذاکره با کلیه «گروه های سیاسی» در کشور گشوده خواهد شد.

از طرفی دیگر هزاران سودانی شب گذشته با وجود «مقررات منع آمد و شد» راهی خیابان‌های خارطوم، پایتخت این کشور شدند و در مقابل مقر ارتش سودان دست به تظاهرات زدند.

تظاهرکنندگان کودتای نظامی و انتصاب ژنرال «احمد بن عوف» به عنوان رئیس تازه ارتش معترضند و می‌گویند که تصمیمِ شورای نظامی سودان انتظارات آنان را برآورده نکرده است. تظاهرکنندگان می‌گویند شورای نظامی تازه بخشی از همان رژیم سابق است.

انتهای پیام /

کد خبر: 1001923

وب گردی

وب گردی