مسکو: غیر از ایران و روسیه، بقیه نیروهای خارجی از سوریه خارج شوند

نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد در گفت‌وگو با روزنامه‌ سعودی گفت که اقدامات و تحریم‌های آمریکا علیه ایران منجر به افزایش تنش‌ها در منطقه غرب آسیا خواهد شد.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز،«واسیلی نبنزیا»، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحده می‌گوید کشورهایی که حضورشان در سوریه قانونی نیست باید این کشور را ترک کنند.

او در گفت‌وگو با روزنامه سعودی «الشرق الاوسط» گفت: «وجود روسیه در سوریه قانونی است. ما به درخواست دولت قانونی آنجا هستیم تا به آن در مقابه با تهدید تروریسم کمک کنیم. البته، ایران هم به صورت قانونی در سوریه حضور دارد».

او افزود، غیر از این دو کشور، کشوری به سوریه دعوت نشده است و کشورهایی که بدون دعوت دمشق در سوریه هستند باید خاک این کشور را ترک کنند.

نبنزیا گفت که به رغم ضربه‌های مهلکی که به داعش در سوریه وارد شده، ولی تهدید تروریستی همچنان در این کشور باقی است و گروه‌های تروریستی دیگر مانند «هیأت تحریر الشام (جبهه النصره سابق) مواضع خود در ادلب را تقویت کرده و نمی‌توان اوضاع را به همین منوال رها کرد.

نماینده دائم روسیه در سازمان ملل گفت که مسکو حاکمیت رژیم صهیونیستی بر جولان اشغالی سوریه را به رسمیت نمی‌شناسد و همه باید هنگامی که سوریه به ثبات رسید، خاک این کشور را ترک کنند، حتی روسیه. او گفت در این بین کشورهایی مانند آمریکا و فرانسه بدون دعوت دمشق حضور نظامی در سوریه دارند.

نبنزیا در پاسخ به سؤالی د مورد نقش ایران در منطقه و نگرانی‌های آمریکا از آنچه این کشور «تهدید‌های ایران» می‌خواند، نیز گفت: «ایران بخشی از منطقه است و موجودیت بیگانه‌ای در این منطقه نیست. ایران فراتر از مرزهای ملی، منافع قانونی دارد و به دنبال این است که در کنار مسائل دیگر امنیت ملی خود را تضمین کند».

او ادامه داد: «آمریکا از تهدید‌های ایران حرف می‌زند، ولی تهدید‌هایی را که ایران با آن‌ها مواجهه‌ است، فراموش می‌کند. این تهدید‌ها امروز آشکار و سریع است. این تهدیدها صراحتا اعلام می‌شود. آیا فکر می‌کنی که نباید ایران نباید این تهدیدها را جدی بگرید؟».

سفیر دائم روسیه در سازمان ملل گفت: «متأسفانه، گام‌ها و اقدامات اخیر واشنگتن، از جمله خروج از برنامه جامع اقدام مشترک (توافق ۵ +۱) و اعلام تحریم‌های گسترده [علیه ایران] تنها خطرات افزایشس تنش را بیشتر می‌کند».

نبنزیا در پاسخ به روزنامه‌نگار الشرق الاوسط و ادعای او که ایران تسلیحات خود از جمله موشک‌های بالستیک را به یمن ارسال می‌کند، جواب داد: «یمن کشوری مملؤ از سلاح است حتی قبل از [آغاز] درگیری‌ها[ی ۲۰۱۵] و تاکنون کسی نتوانسته صد در صد دلیلی ارائه کنند که آن‌ها [انصارالله یمن] مستقیما از ایران تسلیحات دریافت می‌کنند. آن‌ها ابرازهای دیگری برای تجهیز خود دارند. آن‌ها فراتر از نیاز خود مسلح هستند و یمن در دوره‌های گذشته، بازار تسلیحات بوده و همه بر سر تجهیز یمن به سلاح با هم رقابت می‌کردند از جمله اتحاد جماهیر شوروی. بنابر این، آن‌ها نیاز شدیدی به سلاح ندارند».

فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1001928

وب گردی

وب گردی