سعودی‌ها متحدی مهم علیه ایران هستند

رهبر اکثریت جمهوری‌خواه در مجلس سنای آمریکا از رژیم سعودی به عنوان یکی از متحدان مهم کشورش علیه ایران نام برد.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، «میچ مک‌کانل»، رهبر اکثریت جمهوری‌خواه در مجلس سنا پنجشنبه گفته هنوز در تلاش برای یافتن بهترین روش پاسخ به کشته شدن «جمال خاشقچی»، روزنامه‌نگار منتقد سعودی است.

طبق گزارش خبرگزاری رویترز، مک‌کانل که در یک میزگرد با خبرنگاران حضور داشت عربستان سعودی را یکی از مهم‌ترین متحدان آمریکا علیه ایران توصیف کرده است.

او گفت: «در تلاش هستیم بهترین روش را برای پاسخ دادن [به قتل جمال خاشقچی] پیدا کنیم.یقیناً آنچه اتفاق افتاد بسیار زننده و غیرقابل قبول بود. از طرف دیگر، عربستان سعودی جزو مهم‌ترین متحدان ما علیه ایرانی‌ها است. بنابراین یافتن مناسبترین پاسخ دشوار است.»

هیئت حاکمه آمریکا بعد از ترور جمال خاشقچی در کنسولگری سعودی در استانبول تلاش کرده از حاکمیت سعودی در برابر انتقادات محافظت کند.

این در حالی است که رسانه‌های آمریکا گزارش داده‌اند ارزیابی «سیا» این است که قتل خاشقچی به دستور «محمد بن سلمان»، ولیعهد سعودی انجام شده است.

خاشقچی آخرین بار روز ۱۰ مهرماه (۲ اکتبر) در حال ورود به ساختمان کنسولگری عربستان سعودی در استانبول دیده شد و بعد از آن رسانه‌ها گزارش داده‌اند که ناپدید شده است.

چند روز بعد، مقام‌های ترکیه‌ای اعلام کردند او در داخل این ساختمان کشته شده و بدنش قطعه قطعه شده است.

آنکارا اعلام کرد همزمان با ورود خاشقچی به ساختمان کنسولگری ۱۵ مقام امنیتی عربستان سعودی نیز با دو پرواز وارد استانبول شده و پس از مدت کوتاهی ترکیه را ترک کرده‌اند.

مقام‌های سعودی، در نخستین واکنش بدون ارائه هیچ مستنداتی این روایت را رد و ادعا کردند خاشقچی، ساختمان را زنده و سالم ترک کرده است.

بعد از بالا گرفتن فشارها، عربستان سعودی سرانجام روز ۲۸ مهر سال گذشته مجبور شد به کشته شدن خاشقچی داخل ساختمان کنسولگری عربستان سعودی در استانبول اعتراف کند.

عربستان سعودی از آن به بعد روایت‌های متنوعی و متناقضی درباره نحوه قتل خاشقچی ارائه کرده است. دادستان کل سعودی در نخستین روایت مدعی شده بود خاشقچی بعد از «درگیری» با چند نفر داخل ساختمان کنسولگری «فوت» کرده است.

روایت عربستان سعودی که با هدف تبرئه عوامل رده بالای حکومتی از مشارکت در قتل روزنامه‌نگار منتقد طراحی شده بود با تردید عمومی در دنیا مواجه شد.

فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1001929

وب گردی

وب گردی