طب ایرانی با رویکرد سلامت‌محور، کمک شایانی به اقتصاد سلامت می‌کند

مشاور وزیر و سرپرست دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت با تاکید بر رویکرد سلامت‌محور طب ایرانی و استفاده از ظرفیت‌های آن در کنار طب رایج برای کمک به تولید، اقتصاد و اشتغال در کشور، تدابیری را برای حفظ تندرستی در فصل بهار، ارائه داد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز به نقل از وبدا، محمود خدادوست، مشاور وزیر و سرپرست دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت، در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران با اشاره به تمایزات ویژه طب ایرانی نسبت به دیگر مکاتب طبی طب‌های مکمل که می‌توان از آنها برای ارتقای سلامت مردم بهره گرفت، گفت: به طب ایرانی، «طب مزاجی» یا «طب اخلاطی» نیز گفته می‌شود، زیرا مبتنی بر تفاوت‌های فردی و خصوصیات ظاهری و فنوتیپی هر فرد است و حکمای ایرانی، توصیه‌هایی را برای نگاهداشت تندرستی و پیشگیری از بروز بیماری در هر فرد، بر مبنای مزاج، شرایط خاص، منطقه جغرافیایی محل زندگی و فصول مختلف مطرح کرده‌اند.

وی از قدمت چند هزار ساله و ریشه‌دار بودن طب ایرانی در فرهنگ و باور مردم و رویکرد سلامت‌محور آن، به عنوان دیگر قابلیت‌های مهم این مکتب غنی طبی یاد کرد و افزود: طب ایرانی مبتنی بر دانش بومی بوده و با رویکرد اصلاح سبک زندگی خود، کمک شایانی به حوزه سلامت کشور می‌کند و در حوزه درمان نیز از ظرفیت گیاهان دارویی بهره گرفته می‌شود که با توجه به وجود گونه‌های بسیاری از این گیاهان در کشور، استفاده از ظرفیت‌های آن در کنار طب رایج، به تولید، اقتصاد و اشتغال کشور نیز کمک خواهد کرد.

مشاور وزیر بهداشت با بیان اینکه از نگاه سازمان جهانی بهداشت، بسیاری از بیماری‌ها ریشه در سبک زندگی داشته و بهترین و موثرترین راه مداخله و پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر، اصلاح سبک زندگی است، افزود: سید اسماعیل جرجانی در حدود هزار سال پیش این موضوع را مطرح کرده و برای حفظ تندرستی، بر توجه به شش اصل ضروری شامل آب و هوا، خوردن و آشامیدن، خواب و بیداری، حرکت و سکون، دفع مواد زائد و حفظ مواد ضروری در بدن و اعراض نفسانی، تاکید کرده است.



در بهار باید مصرف غذاهای گوشتی، شیرینی‌جات و تنقلات را کاهش داد

دکتر خدادوست با اشاره به تدابیر حکمای ایرانی برای فصل بهار، گفت: با گرم شدن تدریجی هوا بعد از گذشت سرمای زمستان، مواد و اخلاط تجمع‌یافته در بدن به جنبش درمی‌آیند و به همین دلیل حساسیت، آلرژی‌های تنفسی، جوش‌ها و دمل‌ها در این فصل شایع می‌شود.

وی افزود: یکی از راهبردهای حکمای طب ایرانی برای پیشگیری از بروز بیماری‌های بهاره، جلوگیری از تولید بیشتر اخلاط در بدن و راهبرد دوم، باز کردن راه خروج مواد زائد از بدن است که با عنوان روش‌های پاکسازی از آنها یاد می‌شود.

این متخصص طب ایرانی درخصوص راهبرد اول با توصیه به کاهش مصرف غذاهای گوشتی، شیرینی‌جات، مغزی‌جات و تنقلات و مصرف بیشتر میوه‌ها، سبزیجات، آش‌ها و سوپ‌هایی که کمی چاشنی ترشی دارند، گفت: باید مصرف غذاهای تند و تیز و ادویه‌دار و ادویه‌جات گرم را کاهش داد و بیشتر از شربت‌ها و نوشیدنی‌های خنک مانند آب زرشک، آب پرتقال، آب انار و ماءالشعیر طبی که مزاج مایل به سرد دارند، استفاده کرد.



حجامت و فصد باید با تجویز پزشک متخصص انجام شوند

دکتر خدادوست با تاکید بر راهبرد دوم حکمای ایرانی در فصل بهار برای برخورداری از لینت مزاج و رفع یبوست در این فصل، گفت: در طب ایرانی فرد باید به ازای هر وعده غذایی اصلی، یکبار اجابت مزاج داشته باشد و لینت مزاج در تمام فصول مورد تاکید است، ولی این موضوع در فصل بهار اهمیت بیشتری داشته و برای جلوگیری از یبوست توصیه به داشتن رژیم غذایی پر فیبر و مصرف میوه‌جات و سبزیجات و مسهل‌های ساده خوراکی مانند مصرف ناشتای آلو و انجیر خیسانده در آب می‌شود.

وی حجامت، فصد و خون دادن را راه مناسب دیگری برای پاکسازی بدن در فصل بهار دانست و تاکید کرد: از آنجایی که به همراه خون، برخی مواد مغذی نیز از بدن خارج می‌شوند، باید حتما تحت نظر پزشک متخصص به انجام این روش‌ها اقدام کرد تا براساس مزاج، شرایط آب و هوایی، شرایط بدنی و با توجه به لزوم حجامت و موارد منع مصرف آن تجویز شود.



ورزش، مهمترین تدبیر حفظ تندرستی از دیدگاه حکمای طب ایرانی است

سرپرست دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت از ورزش به عنوان مهمترین تدبیر حفظ تندرستی از دیدگاه حکمای طب ایرانی یاد کرد و گفت: حداقل روزی ۲۰ تا ۳۰ دقیقه پیاده‌روی در بهار، هنگام صبح و اواخر روز که هوا خنک است، به دفع فضولات و پاکسازی بدن کمک می‌کند.

وی با اشاره به آداب خوردن و آشامیدن از دیدگاه طب ایرانی، افزود: باید غذا را خوب جوید و آرام و با تمرکز خورد، از مصرف چند نوع غذا با هم و نوشیدن مایعات همراه غذا پرهیز کرد، به‌جز افراد دارای مزاج گرم یا معده گرم که به‌دلیل حرارت بالا در این مورد استثنا هستند.

مشاور وزیر بهداشت بر خوابیدن قبل از نیمه‌شب و بیدار شدن پیش از طلوع آفتاب و پرهیز از خوابیدن در روز تاکید کرد و افزود: از دیدگاه حکمای ایرانی، حالات نفسانی شامل غم، غصه، شادی، ترس و امید، بر سلامت انسان تاثیر قابل توجهی دارند و در تعادل بودن این حالات در بدن اهمیت بسیاری در حفظ تندرستی دارد، موضوعی که امروزه نیز دنیای غرب، از آن با عنوان «سلامت معنوی» یاد می‌کند و اعتقاد بر این است که تمام بیماری‌های جسمی، ریشه روحی، روانی و نفسانی نیز دارند.

کد خبر: 1002040

وب گردی

وب گردی