مبنای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، مهارت‌آموزی دانش‌آموزان است

سرپرست معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، گفت: محوریت اصلی رویکرد و فعالیت‌های آموزش متوسطه، اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است که مبنا و تمرکز اصلی آن، توجه به آموزش های مهارتی در دوره متوسطه اول، توسعه آموزش‌های فنی‌و‌حرفه ای و کار‌و‌دانش در دوره متوسطه دوم است.

عبدالرسول عمادی سرپرست معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز در خصوص محوریت برنامه های آموزش متوسطه این وزارتخانه، اظهار کرد: محوریت اصلی رویکرد آموزش متوسطه، اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است که مبنا و تمرکز اصلی آن، مهارت‌آموزی است، در واقع توجه به آموزش‌های مهارتی در دوره متوسطه اول و همچنین توسعه آموزش های فنی‌و‌حرفه ای و کار‌و‌دانش در دوره متوسطه دوم است.

وی ادامه داد: در واقع ما سعی داریم، تمامی برنامه های خود را حول موضوع مهارت محوری ساماندهی کنیم. در همین راستا در دوره متوسطه اول، برنامه ایران مهارت را که با همکاری سازمان آموزش فنی و حرفه ای در حال اجرا است و قصد داریم در سطح کشور آن را تعمیم دهیم.

عمادی تصریح کرد: همچنین ادغام و تجمیع برخی از رشته های کار و دانش، برون سپاری آموزش ها و همچنین افتتاح دفاتر مشترک با مراکز صنعتی شهرهای مختلف کشور و بهره مندی از تجربیات و مهارت های این مراکز، از دیگر برنامه های اصلی ما در سال ۹۸ است.

وی در ادامه گفت: در شاخه های نظری نیز آموزش مهارت با اولویت مدارس شبانه روزی در دستور کار ما قرار دارد و خوشبختانه با کاهش دانشگاه‌محوری و مدرک‌گرایی در کشور، توجه به یادگیری یک مهارت یا تخصص ویژه در کشور افزایش یافته است.

وی بیان کرد: در حال حاضر با توجه به چالش بیکاری و عدم اشتغال دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی، تمایل بسیاری از دانش آموزان برای رفتن به دانشگاه کم شده است.

عمادی افزود: متاسفانه تعداد دانشگاه های ما روز به روز در حال افزایش است و در حال حاضر به دلیل این که دانشگاه ها و رشته های دانشگاهی بیش از نیاز کشور ایجاد شده، مشکلاتی مانند بیکاری، نداشتن تخصص، بی انگیزگی و عدم رونق صنعتی و اقتصادی کشور به وجود آمده است که با تمرکز بر مهارت آموزی در مدارس می توان تا حد زیادی این مسائل را رفع کرد.

وی در پایان گفت: در واقع می توان گفت که رفع مشکل اشتغال از مجرای آموزش های مهارتی امکان پذیر است و در همین راستا ما باید بتوانیم دانش آموزان را به سمت آموزش های فنی و حرفه ای و مهارتی که با توجه به استعدادها و علاقه آن ها شناسایی می شود، سوق دهیم تا از این طریق بتوانیم چالش ها و معضلات اشتغال و بی انگیزگی در نوجوانان و جوانان کشور تا حد زیادی رفع کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1002073

وب گردی

وب گردی