تکمیل چرخه اقتصاد زیستی

پالایش زیستی با ایجاد محصولاتی با ارزش افزوده بالا، سهم قابل توجهی را در توسعه پایدار به خود اختصاص می دهد.

به گزارش گروه علموفناوری ایسکانیوز، طیف گسترده ای از محصولات زیست پایه مانند غذا، خوراک دام، مواد شیمیایی و غیره؛ همچنین انرژی زیستی یعنی سوخت، برق و حرارت به کمک پالایش زیستی تولید میشود.

به همین دلیل پالایش زیستی قابلیت تکمیل چرخه اقتصاد زیستی را دارد. برای رسیدن به نقطه مطلوب در این حوزه و به دست آوردن بالاترین بازده فنی و اقتصادی، باید سیاست های کلان در مجامع بین المللی اتخاذ شود.

همچنین تهدیدهای پالایش زیستی که یکی از مهم ترین آنها تهدید امنیت غذایی است، باید با برنامه ریزی های صحیح و همچنین یافتن زیست توده هایی که کاربرد مستقیم غذایی ندارند، برطرف شود. توسعه مداوم پالایشگاه های زیستی منجر به تنوع بیشتر مواد اولیه و فناوری های مورد استفاده و همچنین محصولات تولیدی خواهد شد.

تحقیق، توسعه و تحلیل همه جانبه پالایش زیستی، به توسعه کشاورزی و روستاها، مناطق صنعتی جدید و مراکز فروش در بازارهای موجود و تازه تاسیس کمک خواهد کرد. به همین دلیل این موضوع در کشورهای پیشرفته مورد توجه زیادی قرار دارد.

در ایران نیز سال‌هاست که در زمینه توسعه پالایشگاه های زیستی اقدامات مختلفی صورت گرفته است. یکی از نهادهای اثرگذار در این موضوع، ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است که با جدیت و اصرار فراوان سعی در گردآوردن همه بازیگران این عرصه در کنار یکدیگر دارد. این کار می تواند چرخ اقتصاد کشور را روان تر بچرخاند.

علی‌محمد لطیفی: رئیس کارگروه بیوتکنولوژی محیط زیست

انتهای پیام/

کد خبر: 1002115

وب گردی

وب گردی