صرفه جویی 25 میلیاردی با تولید داروهای آهسته رهش سرطانی

در راستای بهبود طیفی از بیماران از جمله بیماران سرطانی، تولید سامانه‌های رهایش تزریقی کنترل‌شده بر پایه مواد پلیمری توسط محققان کشورمان انجام شده است ،

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، گروهی از محققان داخلی؛ با بهره‌گیری از نیروی جوان و متخصص، تعدادی از سیستم‌های دارورسانی یک‌ماهه را در درمان سرطان‌های پروستات و سینه، درمان بلوغ زودرس و بیماری‌های زنان طراحی و روانه بازار دارویی کشور کرده‌اند. در راستای این تولیدات، ایران توانایی مرتفع کردن نیاز خود را دارا گشته و در صورت جلوگیری از واردات داروهای مشابه درنهایت مبالغی بالغ بر 50 میلیارد تومان صرفه‌جویی ارزی را رقم خواهد زد.

برای اطلاعات بیشتر از این محصول درمانی به سراغ مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان واریان فارمد رفتیم تا با توضیحاتش نقاط مبهم موضوع را برایمان روشن کند. در زیر بخشی از این گفتگو را باهم می‌خوانیم.

محمدتقی فتحی؛ مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان واریان فارمد؛ در توضیح این داروی تولیدشده بیان کرد: این سامانه‌های دارویی تشکیل شونده در موضع (In situ forming Drug delivery systems) نام دارند و نحوه عملکردشان به این صورت است که با یک حامل زیست سازگار و قابل‌جذب توسط بدن ترکیب‌شده و سامانه قابل تزریقی را تشکیل می‌دهد و با تزریق به بدن، در محل تزریق جامد شده و تشکیل یک کاشتنی (implant) حاوی دارو را می‌دهد.

این فعال حوزه فناوری با توضیح در خصوص نحوه عملکرد این داروی تولیدشده بیان کرد: دارو به‌صورت پیوسته و مداوم از سامانه مذکور رهایش پیداکرده و بدین‌وسیله غلظت دارو به‌طور مداوم در محدوده‌های زمانی طولانی(چندین ماه) در خون بیمار ثابت خواهد ماند.

فتحی با اشاره به اینکه فناوری In-Situ formingدر دنیا در انحصار یک شرکت آمریکایی بوده و کشور ما تنها کشور تولیدکننده این دارو به‌جز آمریکاست اظهار کرد: استفاده از این فناوری علاوه بر مزایای بسیار درمانی، راحتی بیمار و کاهش هزینه درمان مزیت‌هایی همچون جلوگیری از خروج ارز از کشور، دسترسی راحت دارو و کیفیت بالای آن، بومی‌سازی دانش تولید و فرمولاسیون را نیز به همراه دارد که باعث جلوگیری از کمبود دارو در کشور می‌شود.

وی با اشاره به وجود شبکه پرستاری در راستای استفاده از این سامانه در مراکز درمانی گفت: این شرکت دانش‌بنیان باوجود شبکه پرستاری منسجم به آموزش آن‌ها به‌منظور نحوه تزریق و پیگیری وضعیت بالینی بیمار پرداخته است، تا انجام امور درمانی زیر نظر متخصصان در کشور انجام شود.

فتحی قیمت فروش محصول را 190 هزار تومان خواند و گفت: این مبلغ در مقایسه با داروهای کم یاب و خارجی مشابه بسیار مقرون‌به‌صرفه است و موضوع مهم این است که 90 درصد این مخارج تحت پوشش بیمه قرار دارد.

این فعال حوزه فناوری در پایان از تولید داروی تریپتورلین سه‌ماهه خبر داد و گفت: این دارو نیز به‌زودی تولید و روانه بازار خواهد شد. اما نیاز موفقیت نگاه متداوم مسئولان کشوری را می‌خواهد تا ضمن جلوگیری از واردات محصولات مشابه خارجی بستر فعالیت در حوزه درمانی را برای محققان داخلی فراهم کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1002129

وب گردی

وب گردی