آپارتایدی از جنس دانشگاه

مسئولان دانشگاه‌ها همواره کوشیده اند تا محیط آموزشی را در سطح استاندارد و خوب نگهدارند؛ اما مطرح شدن برخی مسائل تبعیض آمیز باعث ناهمگونی هایی شده و آنان را به جایی رسانده که برای حل این معضل چاره‌ای بیندیشند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، اگر چه دانشگاه جای کسب و ارتقای علم جامعه است؛ اما پای بحث مسائل اقتصادی نیز به آن باز و ماهیت آن را تحت تاثیر خود قرار داده است. این شرایط به گونه‌ای پیش رفته است که دانشجویانی که نسبت به بقیه از جایگاه اقتصادی بالاتری برخوردار هستند در رسیدن به امکانات و تکنولوژی، مسیری هموارتر و راحت را طی می‌کنند.

گزارش رسوایی در پذیرش دانشگاه‌ها نیز توجه ویژه‌ای به این واقعیت داشت که دانشجویان ثروتمند اغلب در مقایسه با همتایان دارای زمینه‌های اجتماعی و اقتصادی پایین‌تر، مزیت انسانی دارند.

فشارهایی از قبیل جنسیت، سن، قومیت، طبقه اجتماعی، ملیت و غیره در دانشگاه‌های خارجی وجود دارد. تحقیقات نشان می‌دهد که داشتن پردیس های دانشگاهی، از نظر دانشجویان و اعضای هیات علمی به نفع همه است.

به نوشته «پترسون» تنوع به این معنی است که محوطه دانشگاه به عنوان یک محیط خوشایند برای همه افراد خواستار تحصیل در آن باشد. مسئله ارزشمند دیگر در مورد دانشگاه‌ها این است که در آن‌، افراد خود را همانطور که هستند، معرفی کنند؛ حتی اگر دانشگاه هایی هم دانشجویان بین المللی و گروه های اقلیت را قبول کنند، لزوما به این معنی نیست که همه موارد در آن ها رعایت شده است.

بعضی از دانشگاه ها در مورد این تنوع های قومیتی صحبت کرده اند و برخی دیگر در مورد آن گام هایی نیز برداشته اند. در ادامه برخی از دانشگاه های خارجی و گام هایی که در این زمینه برداشته شده را معرفی می‌کنیم تا به عنوان راهکارهایی عملی مورد استفاده قرار گیرند.

دانشگاه استنفورد

در سال‌های گذشته استنفورد چندین بار برای مدیریت این تنوع گام برداشت. «ریسا وکسلر» مدیر موسسه کوالی و دانشیار فیزیک گفت که رشته فیزیک از لحاظ جنسیت و اقلیت های نژادی و قومی دارای کمترین تنوع است.

وکسلر در یک مطالعه موردی چالش‌هایی که زنان رنگین پوست با آن مواجه می شوند را مورد بررسی قرار داد. تنها 20 درصد مدرک لیسانس در این رشته، به زنان اهدا می‌شود و کمتر از دو درصد از این زنان سیاه پوست، لاتین یا بومیان آمریکایی هستند.

با توجه به این مسئله، گروه فیزیک، کمیته عدل و تساوی حقوق تشکیل داد که تنوع درون گروه را نظارت می‌کرد و توصیه‌هایی را برای مواردی که نیاز به تغییر دارند، ارائه می‌دهد.

به عنوان مثال، آنها یک طرح استراتژیک برای کمیته عدل و تساوی حقوق ارائه دادند؛ ایجاد آموزش و برنامه‌های مشارکت اجتماعی، برنامه تحقیقاتی تابستانی و برنامه شناسایی زودهنگام فرصت‌هایی را برای دانشجویان گروه‌های کمتر دیده شده ارائه می‌دهد.

با توجه به این تلاش ها امروزه تنها 29 درصد زنان مدرک لیسانس اخذ می‌کنند که شش درصد از آن‌ها سیاه پوست لاتین هستند، این مقدار نسبت به سال 2016 که به ترتیب 20 و 0 درصد بوده افزایش قابل توجهی داشته است.

دانشگاه میشیگان

دانشگاه میشیگان در میان 96 دانشکده و دانشگاه بود که برای پیشرفت در تنوع در چند سال گذشته، جایزه تعالی عالی آموزش عالی را در سال 2018 توسط INSIGHT در مجله تنوع از آن خود کرد.

«مارک شلیسل» رئیس این دانشگاه گفت: «دانشگاه نمی تواند بدون در نظر داشتن وسیع‌تر معنای این کلمه(تنوع) نسبت به بقیه متفاوت باشد و باید اطمینان حاصل کنیم که جامعه برای همه افراد فرصت برابر برای مشارکت و موفقیت، فراهم می‌کند. ما در طول چند سال گذشته پیشرفت قابل توجهی داشته‌ایم.»

شلیسل در سال 2015، تلاش های قابل توجهی برای ایجاد یک پردیس گوناگون و فراگیر را بوسیله توسعه یک برنامه استراتژیک پنج ساله انجام داد.

از آن زمان، این دانشگاه برای تنوع در مواردی چون نژاد و قومیت، تعهدات مذهبی و دیدگاه های سیاسی، افزایش میزان حقوق و دستمزد، مقابله با سوءاستفاده، آزار و اذیت و تبعیض تلاش کرده است.

در سال گذشته، این دانشگاه تعدادی طرح‌ کلیدی را برای افزایش تنوع در دانشگاه اجرا و تقویت کرده است.

Wolverine Pathways، یک برنامه است که با مدارس محلی همکاری می‌کند تا دانشجویان متوسطه و دبیرستان را از جوامع فقیرنشین جمع کنند. باوجود این برنامه، 88 درصد دانشجویان تابستان گذشته فارغ التحصیل شدند و 91 درصد از آنها در سال جاری به کالج یا دانشگاه می‌روند.

بیش از 17،000 کارمند از سال گذشته در این دوره ها شرکت کرده اند. علاوه بر این، مرکز تحقیقات یادگیری و تدریس شامل 23 کارگاه آموزشی دیگر برای آموزش جامع دانشکده ها بود.

دانشگاه منچستر

این دانشگاه همواره متعهد به ایجاد محیط متنوعی است که با توجه به جنسیت، ناتوانی، منشاء قومی، مذهب، سن یا ملیت به طور عادلانه برخورد می‌شود.

نتیجه نشان می‌دهد که در این دانشگاه 16 درصد از کارکنان از یک پس زمینه قومی سیاه یا اقلیت هستند؛ زنان 48 درصد از نیروی کار را تشکیل می‌دهند و علاوه بر یک جامعه از دانشجویان خارجی، شامل 22 درصد از کارکنان بین المللی نیز می‌شود.

این دانشگاه تلاش می کند تا با حفظ تنوع، فرصت ها را برای کارکنان و دانشجویان گوناگون به حالت برابر برساند.

درگزارشی که اخیرا توسط کمیته عدل و تساوی حقوق منتشر شده برنامه‌ای استراتژیک گسترده و مشخص برای تعدادی از اهداف بیان شده است که شامل بهبود جایگاه و دریافت پست‌های کلیدی توسط زنان سیاه پوست، آسیایی و اقلیت قومی، موقعیت‌های حمایت از تحصیلات و حرفه‌ها، اقدام برای شناخت بیشتر و بهبود تجربه کارکنان معلول می‌شود.

از سال 2017، تمام دانشجویان، اعضای هیات علمی و کارکنان این دانشگاه مجبور به انجام آموزش در قالب یک مدرسه آنلاین، تنوع در محل کار و محیط آموزشی، درک مسائل گسترده‌تر برابری، نمونه هایی از برابری در عمل و تشخیص تبعیض و تعصب را می آموزند.

نتیجه گیری

در این گزارش نمونه هایی از کارهای دانشگاه های دیگر برای جلوگیری از تبعیض و امن و قابل اطمینان تر شدن محیط دانشگاه، بیان شد.

بسیاری از دانشگاه های مطرح جهان برای این مهم دست به راهکارهای مختلفی زده اند برای نمونه با ارائه برنامه های استراتژیک و متنوع برای برخی از اهداف جهت بهبود جایگاه تمامی افراد از لحاظ مختلف تلاش کرده اند. برگزاری کلاس‌های آنلاین برای آموزش مسائل گسترده‌تر و مطالعه تبعیض و تشخیص آن نیز از راهکارهای دیگر ارائه شده است.

تشکیل کمیته‌هایی برای بررسی و تساوی حقوق افراد و برگزاری برنامه‌های آموزشی برای شناسایی گروه‌های کمتر دیده شده و احقاق حقوق آن ها از دیگر راه حل هاست.

نتایج این راهکارها نشان داد که درصد مشارکت افراد مختلف در دانشگاه‌ها افزایش یافته است. دانشگاه های دیگر می‌توانند با استفاده از این راهکارها سیستم خود را به یک محیط جامع‌تر، بدون تبعیض، امن و مورد استقبال تبدیل کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1002186

وب گردی

وب گردی