واکاوی عملکرد رسانه‌ها در نشست تخصصی «رسانه و بحران»

نشست تخصصی «رسانه و بحران» با هدف بررسی عملکرد رسانه‌ها در حادثه سیل نوروز 1398 در دانشگاه صدا و سیما برگزار شد.

به گزارش خبرنگار علم‌و‌فناوری ایسکانیوز، همواره واکاوی عملکرد رسانه در مواقع بحران مدنظر صاحب نظران این حوزه بوده است. بر این اساس یکشنبه 25 فروردین در نشست تخصصی«رسانه و بحران» عملکرد رسانه ها در حادثه سیل نوروز 1398 با حضور استادان ارتباطات و اصحاب رسانه در دانشگاه صدا‌و‌سیما برگزار شد.

داوود نعمتی انارکی عضو هیئت علمی دانشگاه صدا و سیما در ابتدای نشست با بیان این که در ایام تعطیلات نوروز در مناطق سیل زده آق قلا حضور داشته و از نزدیک شرایط را دیده است، اظهار کرد: مدیریت بحران در کشور، خود به شدت بحران زده است. آمادگی لازم برای کمک رسانی به مردم وجود ندارد و کمک ها بیشتر توسط خود مردم انجام می شود.

وی با پرسش این سوال که آیا روزنامه نگاری بحران داریم یا نه، افزود: من به یقین رسیده ام که روزنامه نگاری بحران نداریم؛ یعنی دستورالعملی که رسانه ها را در این شرایط راهنمایی و چگونگی برخورد با آن را مشخص کند، وجود ندارد. ما باید در این حوزه با دیدن بحران‌های به‌وجود آمده دستورالعمل روزنامه نگاری بحران را تدوین کرده و بدان عمل کنیم.

انارکی خاطر نشان کرد: این شرایط به خوبی نشان داد که ما در عرصه آموزش رسانه ای بحران کمکاری کرده ایم. این آموزش باید در دو حوزه صورت گیرد. اولین حوزه، خبرنگاران و فعالان رسانه ای هستند که باید آموزش های لازم را در تولید محتوا و گزارش های خبری ببینند و حوزه بعدی آموزش مردم از مجرای رسانه و انتقال آموزش از طریق گروه اول به آنها تا از این طریق، بحران ها خسارت کم تری ایجاد کنند.

مدیر کل سابق روابط عمومی صدا و سیما با اشاره به عملکرد رسانه ها و در رأس آن رسانه ملی، تاکید کرد: دو سه روز بعد از بحران، رسانه ها به عمق آن پی بردند و تلاش کردند مدیریت رسانه ای بحران را عملی کنند و منظور ما از رسانه ها همه رسانه های دیداری و شنیداری را شامل می شود. در ابن میان عملکرد رسانه ها به نوعی به افزایش همدلی، یاوری، امید و بسیج عمومی منتهی شد و این بسیج عمومی که شکل گرفته است تاثیر مستقیم رسانه‌ها بوده است.

«حسن عابدینی» قائم مقام خبرگزاری صدا و سیما نیز در این نشست با اشاره به تفاوت بین دو بحران در حوزه رسانه و روابط بین الملل بیان کرد: واژه بحران در دو رشته رسانه و روابط بین الملل معنای مختلفی دارد. بحران در رسانه به هر آن چیزی که از حالت عادی خارج شود، گفته می شود؛ ولی در روابط بین الملل این بحران نیست، بلکه بحران عبارت است از آن مسئله ای که منافع عمومی و حیاتی کشور را مورد تهدید قرار دهد.

وی افزود: ما این شرایط چند روز اخیر کشور را بحران دانستیم و سعی کردیم تمام مواردی که باید در مواقع بحرانی در حوزه رسانه عمل شود، رعایت کنیم. به طور مثال وقتی در ایلام تمام زیر ساخت های ارتباطی قطع شده بود ما توانستیم با شگردهای خاصی که در این شرایط به کار می بریم در شبکه خبر با او ارتباط برقرار کنیم.

قائم مقام خبرگزاری صدا و سیما به حلقه های رسانه ای مختلفی در مواقع بحران اشاره کرد و اظهار داشت: زمانی که بحران شکل می گیرد، سه حلقه در رسانه تشکیل می دهیم. اولین حلقه در این جریان مستقر کردن خبرنگاران در مناطق بحرانی هست. دومین حلقه برای مراکز صدا و سیماست به گونه ای که خود مرکز درگیر بحران و مراکز استانی نزدیک به آن جزو این حلقه محسوب می شوند. سومین حلقه نیز تهران و سازمان مرکزی است که ارتباط با وزارت خانه های مختلف را در دستور کار خود قرار می دهد.

در این نشست اکبر نصراللهی رییس دانشکده ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی نیز به دلیل اینکه در مناطق سیل زده آق قلا حضور داشت به صورت اینترنی ارتباط برقرار کرد و گزارش کوتاهی از کمک رسانی ها در این منطقه داد و اظهار داشت: گروه های جهادی و به‌ویژه سپاه در همه مناطق حضور دارند و مشغول آماده سازی منازل برای اسکان هستند. مدل جدیدی از کمک‌رسانی‌ها را در مناطق سیل زده شاهد هستیم که باید مورد توجه مسئولان و دانشجویان قرار بگیرد.

وی عملکرد رسانه ها را در بحران سیل ۱۳۹۸ ضعیف ارزیابی کرد و گفت: رسانه ها نتوانستند آن چیزی که در مناطق سیل زده اتفاق افتاده را به خوبی مخابره کنند چه در هنگام بحران که زمان اوج مشکلات بود و چه در حال حاضر که مرحله اسکان است. ما در حال حاضر کمک گروه های جهادی و مردمی را مشاهده می کنیم و به نظر می رسد حتی اگر رسانه ها هم بخواهند نمی توانند این حجم از کار و کمک را پوشش دهند.

نصراللهی با اشاره به وجود روزنامه نگاری بحران در کشور، تاکید کرد: روزنامه نگاری بحران ما با چالش های مختلفی رو به روست؛ اما رسانه ها نیز تلاش می کنند تا بهترین عملکرد را داشته باشند اما با وضعیت مطلوب فاصله زیادی دارند. از طرفی روزنامه نگاری بحران ما با چند مشکل مواجه است از جمله تمرکز بر زمان وقوع بحران، بهره برداری سیاسی از بحران و عدم مطالبه خواسته های مردم از مسئولان.

ریاست این نشست را اردشیر زابلی زاده رئیس شبکه ایرانکالا و عضو هیئت علمی دانشگاه صدا و سیما بر عهده دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1002195

وب گردی

وب گردی