حمایت اتحادیه اروپا از ساخت صنعتی شناساگر حاوی نانوبلور

سه شرکت با حمایت مالی ۶۰ میلیون یورویی اتحادیه اروپا قصد دارند تا شناساگرهای مادون قرمز ارزان قیمت تولید کنند.

به گزارش گروه علم وفناوری ایسکانیوز، شناساگرهای مادون قرمز با طول موج کوتاه (SWIR) در دوربین‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند و دامنه استفاده از آنها در حال گسترش است به طوری که پیش‌بینی می‌شود حجم بازار این حوزه به یک میلیارد دلار برسد.

بزرگترین مانع در مسیر ساخت این سامانه‌های تصویربرداری، هزینه بالای SWIR است، در حال حاضر از مواد نیمه‌هادی InGaAs برای این کار استفاده می‌شود که تولید آنها بسیار دشوار بوده و قیمت آنها را بالا می برد.

برای حل این مشکل، شرکت « امبریون اوی»، شرکت « گرافینا سمیکانداکتور » و شرکت « AMO » با همکاری یکدیگر اقدام به ساخت سامانه G-Imager می‌کنند. این فناوری بسیار ارزان‌تر از فناوری‌های موجود است، این کار موجب رشد بازار شناساگرهای SWIR می‌شود.

سامانه G-Imager با استفاده از کانال‌ گرافن و نانوبلورهای جاذب نور ساخته می‌شود. هدایت الکتریکی بالای گرافن موجب می‌شود تا انتقال بار با سرعت بیشتری انجام شود. نانوبلورها، نور را جذب کرده و آن را به بار تبدیل می‌کنند که این کار حساسیت SWIR را افزایش می‌دهد.

در کنار کاهش هزینه، این فناوری جدید نیاز به خنک‌سازی ندارد و می‌تواند با نویز بسیار کمی کار کند. این مزایا موجب شده تا تولیدکنندگان انتظار داشته باشند که این سامانه تصویربرداری بتواند در بازار موفق باشد و مورد استقبال کاربران قرار گیرد.

کسب و کار SWIR کاملا روشن است، تولیدکنندگان می‌دادند که این فناوری پتانسیل بالایی در تجهیزات رایج دارد و می‌تواند موجب ارتقاء محصولات تصویربرداری شود.

برای توسعه G-Imager، تولیدکنندگان لازم است که این فناوری را به بلوغ برسانند. چالش اصلی این است که این فناوری بتواند ۸۵ درصد کیفیت استاندارد صنعتی رایج را به‌دست آورد. همچنین میزان نرخ خوانش باید ۸ سطح ارتقاء یابد تا الزامات تولید در حجم صنعتی را پاسخ دهد.

ساخت این دستگاه در قالب برنامه‌ای موسوم به FTT با حمایت اتحادیه اروپا انجام شده‌است. بودجه این پروژه ۶۰ میلیون یورو بوده که در مدت ۴ سال برای توسعه این فناوری هزینه خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1002206

وب گردی

وب گردی