۳ درصد مقالات برتر جهان توسط محققان ایرانی تولید می‌شود

مسعود برومند معاون پژوهشی وزارت علوم، گفت: رتبه اول در تولید علم میان کشورهای اسلامی مربوط به کشور ایران است و حدود ۳ درصد از مقالات برتر جهان را پژوهشگران ایرانی تولید می کنند.

به گزارش‌ خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، نشست هم‌اندیشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با استادان و صاحب نظران برجسته دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور، صبح امروز در ستاد وزارت علوم برگزار شد.

مسعود برومند معاون پژوهشی وزارت علوم در این مراسم گفت: باید بررسی شود تا ببینیم جامعه چه تصویری از یک دانشگاه ایده آل دارد. ما در حوزه آموزش راه طولانی را طی کردیم و به مرور زمان بر دانش خود افزوده و در دانشی که بشر دارد نیز، مشارکت کردیم.


وی افزود: ما از امکانات خوبی در‌ سطح ملی برخورداریم و از حوزه هایی به تحقیق و پژوهش می‌پردازیم که تا سال ها پیش تصور نمی کردیم در آن زمینه حرفی برای‌ گفتن داشته باشیم.

معاون پژوهشی وزارت علوم گفت: امروز با یک درصد جمعیت‌جهان، ۱.۹ درصد مقالات معتبر جهان و حدود ۳ درصد از مقالات برتر جهان را تولید می کنیم. خوشبختانه بالاترین رشد علمی را در میان کشورهای جهان داشته ایم و از نظر تولید علم در رده ۱۶ قرار داریم.
به گفته وی، رتبه اول در تولید علم میان کشورهای اسلامی مربوط به کشور ایران است.

برومند بیان کرد: در ۴۳ پارک علم و فناوری و ۱۹۳ مرکز رشد کشور، بیش از ۴۲ هزار شغل ایجاد شده است. همچنین بیش از ۶ هزار واحد فناور در کشور وجود دارد که افزون‌ بر ۱۲۰۰ واحد آن مربوط به شرکت‌های دانش بنیان است و ۸ هزار میلیارد فروش و ۲۳۰ میلیون دلار صادرات در پارک ها فعالیت می کنند.

وی اظهار کرد: در‌حال حاضر ما با عدم اشتغال جوانان در کشور مواجه هستیم، اگر تا به امروز وظیفه تربیت دانش آموختگان را بر عهده داشتیم، اکنون وظیفه اشتغال آنان را نیز‌به دوش می کشیم.

برومند افرود: برای ارائه راه‌حل‌ برای مسائل کشور به فناوری نیاز داریم تا بتوانیم نتایج آن را به محصول تبدیل کنیم. در‌ این زمینه امروز ما نیازمند تولید فناوری و همکاری با دستگاه‌های اجرایی هستیم. ما باید نظامی را ایجاد کنیم کهدر آن دانش، به فناوری تبدیل شود و محصولات تولید شده نیز بتوانند چالش‌های جامعه را رفع کنند.

وی بر لزوم ایجاد اکوسیستم نوآوری تاکید کرد و گفت: باید اکوسیسیتم نوآوری در حوزه های مختلف ایجاد شود تا به وسیله آن بتوانیم به حل چالش‌ها و تولید محصولات کمک کنیم‌ اما باید توجه کنیم که اختیارات ماد با مسولیت‌هایی که داریم، مطابقت داشته باشد. به عنوان مثال اگر بخواهیم پروژه‌ای را در زمینه پر آب شدن زاینده رود داشته باشیم، باید در ابتدا دیدگاه‌های خود را تغییر دهیم. در جهان امروز هر ماموریتی که صورت می گیرد، نیازمند به تغییر دیدگاه است.
انتهای پیام/

کد خبر: 1002211

وب گردی

وب گردی