نحوه مواجهه با چالش‌های علمی می تواند سرمایه‌آفرین باشد

معاون فرهنگی وزارت علوم در نشست هم‌اندیشی وزیر علوم با استادان و صاحب‌نظران دانشگاهی، گفت: نحوه مواجهه با چالش‌های علمی می تواند سرمایه‌آفرین باشد. دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها باید به لحاظ شهروندی و حضور خود در‌ جامعه، بلوغ نظری لازم را داشته باشند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، غلامرضا غفاری معاون فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در نشست هم‌اندیشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با استادان و صاحب‌نظران برجسته دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور، گفت: علی‌رغم تمامی کش‌و‌قوس‌هایی که در زمینه سرمایه اجتماعی در جامعه مطرح است، استادان دانشگاه در راس اعتمادپذیری‌ جامعه قرار دارند که محل اعتنای خوبی محسوب می شود. زمانی که بحث تبادل به میان می آید، باید به این موضوع فکر کنیم که چگونه می توان بر این تعامل بیفزاییم.

وی ادامه داد: در‌ بخش نخبگانی باید بنا بر نوع و میدان فعالیت؛ دغدغه فردی، نهادی و فرا نهادی مورد توجه قرار گیرد از طرفی کنش های این امر معطوف به آینده پیش روست؛ زیرا علم با افق‌های پیش رو‌ ارتباط دارد.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم گفت: اگر به موضوع و بحث تعامل دانشگاه و جامعه برگردیم، باید گفت که هر دانشگاهی لازم است سرمایه ای داشته باشد، این سرمایه برآمده از اقتداری است که هر دانشگاه باید داشته باشد. باید بررسی شود محصولی که دانشگاه تولید می کند، در جامعه عملکرد خوبی داشته باشد. دانشجویان باید خطاهایی که در مسیر کار رخ می دهد را شناسایی کنند و تغییرات لازم را باز تعریف کنند. لازم به ذکر است این تغییرات تنها به حوزه اجتماعی محدود نمی شود و در‌ بعد علمی نیز محقق خواهد شد.

وی‌ بیان کرد: نحوه مواجهه با چالش های علمی می تواند سرمایه آفرین باشد، دانش آموختگان دانشگاه ها باید به لحاظ شهروندی و حضور خود در‌جامعه، بلوغ نظری لازم را داشته باشند.

غفاری افزود: امروزه بحث دانشگاه اجتماعی و مسئولیت پذیری اجتماعی دانشگاه مطرح می شود، در این زمینه اگر نگاهی به دانشگاه پیشرفته بیندازیم درمی‌یابیم این مسئله برای آن ها بسیار مهم است.

وی اظهار کرد: زمانی که بحث ارتباط بین دانشگاه و جامعه مطرح می شود، این امر نیازمند الزامات و بایسته‌هاست. بر اساس تحقیقات انجام شده می توان گفت زمانی که هدف دانشگاه مطرح می شود، باید قابلیت شهروندی دانش آموختگان بررسی شود که تا چه اندازه ای است. همچنین باید بررسی هایی صورت گیرد تا دریابیم این افراد تا چه اندازه ای قابلیت گفت و گو با نسل های بعدی خود را دارند. سهم دانشگاه در‌ وسعت بخشی فرهنگ و اجتماع در‌ جامعه نیز باید بررسی شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم گفت: متقاعدسازی جامعه برای خلق جامعه ای بهتر از جمله الزاماتی است که دانشگاه‌های حساس به مسائل اجتماعی باید آن را در خود بپرورانند.

وی تصریح کرد: ما درون دانشگاه تجربه‌هایی کسب کرده ایم و شاهد افت و خیزهای بسیاری بوده ایم که بر اساس آن می توان گفت رشد دانشگاه ها پر تعداد بوده و امکانات توده ای شدن برای آموزش عالی را فراهم کرده اند. باید توجه داشته باشیم این امر با اقتدار دانشگاه پیوند وسیعی دارد و در این زمینه ما‌ محتاج استادان امر هستیم، با مشارکت استادان، دانشگاه‌ها بیشتر می توانند در مسئولیت اجتماعی خود موفق باشند.

کد خبر: 1002224

وب گردی

وب گردی