مخترعان خلاق یاریگر صنعت طراحی هواپیما و پهپاد

بر اساس اعلامیه کمیته هوایی، ستاد توسعه فناوری های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، بالاترین میزان اختراعات ارسال شده به ستاد در صنعت هوایی، به دو حوزه طراحی هواپیما و پهپاد بوده است.

به گزارش گروه علم وفناوری ایسکانیوز، کمیته هوایی ستاد توسعه فناوری های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی اعلام کرده است که 30 درصد از اختراعات ارسال شده به ستاد مربوط به حوزه طراحی هواپیما و سامانه ها و 23 درصد دیگر مربوط به طراحی پهپادها می شود.

بر اساس این آمار، بخش «الکترونیک، اویونیک و ناوبری» و «موتور پیشرانه» با 16 درصد اختراعات ارسال شده به ستاد به صورت مشترک در رتبه سوم قرار دارند. بخش «بالگرد و سامانه ها» نیز با 11 درصد در جایگاه چهارم قرار گرفته است.

گروه هوایی ستاد، از ابتدای سال 95 به‌عنوان مرجع استعلام ارزیابی اختراعات هوا-فضا همکاری خود را با سازمان ثبت‌ اسناد آغاز کرد و در این‌ بین اختراعات مختلفی را مورد بررسی قرار داده است. از آن جمله می توان به «ارابه‌های اضطراری پنهان فرود و توقف خودکار هواپیما بدون دخالت انسان»، «جت عمود پرواز با قابلیت هیبریدی - الکتریکی»، «کابین پرنده (جنگنده و هلیکوپتر) برای بازیابی خلبان طی مأموریت با استفاده از جدا شونده هوشمند»، «چراغ فرود و تاکسی هواپیما با تکنولوژی LED»، «بالگرد هم‌محور با سیستم دم مستقل»، «پهپاد تلفیقی بال ثابت و مولتی روتور الکتریکی» و غیره اشاره کرد.

با توجه به جذابیت و همچنین گستردگی کاربردی دو محور طراحی هواپیما و پهپاد، اظهارنامه‌های ارائه‌ شده به ستاد در این دو حوزه، فراوانی بیشتری دارد که می‌توان با برنامه‌ریزی مناسب و با جلب مشارکت بخش‌های صنعتی و دانشگاهی، این ایده ها را به سمت رفع نیازهای صنعت، جهت‌دهی کرد.

با توجه به این که هر اختراع و ابتکاری با یک ایده نو و خلاق همراه است، می توان گفت که در صورت ورود این ایده ها و اختراعات به صنعت هوایی، جانی تازه به این صنعت پیچیده و پرکاربرد دمیده خواهد شد. جانی که از نفس جوانان ایرانی و مخترعان توانمند داخلی برمی آید و به رونق اقتصادی کشور می انجامد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1002238

وب گردی

وب گردی