کیفی‌سازی مراکز آموزش عالی و پژوهشی اولویت وزارت علوم است

وزیر علوم در نشست «هم‌اندیشی با استادان و صاحب‌نظران برجسته دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور»، گفت: محور اصلی و برنامه مهم و اولیه ما این است که کیفی سازی مراکز آموزش عالی و پژوهشی را با برنامه کارشناسی پیش ببریم.

به گزارش‌خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، منصور غلامی در جمع‌بندی نظرات نشست «هم‌اندیشی با استادان و صاحب‌نظران برجسته دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور»، گفت: صحبت‌هایی که پیش‌تر به آن اشاره شد حاکی از دغدغه های آموزش عالی کشور است، بخش قابل توجه این بحث ها نگاهی نقادانه داشتند. همیشه برای تغییر و اصلاح، زمینه های لازم فراهم است. در چنین شرایطی می توان از نظرات کارشناسی استفاده و آن را برای بهبود سیستم به کار گرفت.

وی ادامه داد: حمایت از پارک های علم و فناوری، حرکت به سمت نسل های سه و چهار‌ مورد توجه است. محور اصلی و برنامه مهم و اولیه ما این است که کیفی سازی مراکز آموزش عالی و پژوهشی را با برنامه کارشناسی پیش ببریم. به عنوان مثال از مرکزی کوچک نمی توان انتظار برون‌داد گسترده و قوی داشت. طرح ساماندهی در سال گذشته نهایی شد و برنامه هایی برای آموزش عالی نیز تدوین شده است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به عدم انحلال مراکز و موسسات کوچک، گفت: در این زمینه یک شبکه به صورت استانی ایجاد خواهد شد که هر مرکز یا دانشگاه در کنار یکدیگر به عنوان مراکز و دانشگاه همکار با یکدیگر کار خواهند کرد.

وی اضافه کرد: پس از طی‌ مراحل قانونی، این برنامه اجرا خواهد شد. بخشی از دغدغه استادان که ناشی از ضعف های ساختاری و امکانات بود، با این اقدام رفع خواهد شد.

غلامی بیان کرد: دانشگاه ها و همکاران با ابلاغ های مستقیم و نظارت لازم، در حال تدبیر و جلوگیری از تقلب علمی هستند. ما قدرت ضابطه قضایی نداریم؛ اما گزارشاتی به ما ابلاغ می شود، اما در درجه اول استادان و در درجه دوم دانشجویان باید خودشان بر این امر نظارت داشته باشند.

وی‌افزود: اگر مشاهده شود دانشجویی بر اساس مسیر تقلب به امتیازی رسیده باشد، این امر می تواند منجر به لغو و ابطال مدرک‌ تحصیلی وی شود.

وزیر علوم اظهار کرد: باید همگی کمک کنیم بحث فرهنگسازی‌علمی در کشور نهادینه شود. ما در سال های گذشته تلاش کردیم ارتباط صنعت و جامعه و دانشگاه اثرگذارتر شود.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در زمینه سیل اخیر گفت: در جریان سیل اخیر، چندین گروه علمی به جز دانشگاه های حاضر، در منطقه وارد کار شده اند. گروه های ما مشغول گزارش های میدانی در مناطق مختلف هستند.

غلامی تصریح کرد: امیدواریم فعالیت های علمی دانشگاه های ما در بخش های مختلف به جامعه عرضه شوند، درخواست دارم هر کسی بنا بر تخصص خود در‌ این حوزه ورود پیدا کند.
وی افزود: ما در تداوم هم اندیشی ها تلاش می کنیم مباحث را به صورت موضوعی به همکاران پیشنهاد دهیم و با یک مطالعه بیشتر بتوانیم بخشی از نظرات و دیدگاه های آن ها را دریافت کنیم. امیدواریم در کنار همه همکاران بتوانیم محاسبات دقیق فرایندها را اصلاح کنیم.
وزیر علوم تاکید کرد: آنچه در دنیا معمول است، دانشگاه ها دستخوش تغییرات مدیریتی نمی شوند. ما باید از انجام روش های هزینه زا بپرهیزیم. ضرورت ندارد تمامی امکانات دانشگاه در یک چهار دیواری‌ قرار بگیرند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1002256

وب گردی

وب گردی