تطابق رشته با نیاز بازار کار؛ اولویت دانشگاه فنی‌و‌حرفه‌ای در راستای رونق تولید و صنعت

رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای گفت: اصلاح و بازنگری چارت اصلی دانشجویان و تطابق رشته ها با نیاز بازار کار، از جمله مهم ترین اولویت های دانشگاه فنی و حرفه ای جهت رونق تولید و صنعت کشور است.

ابراهیم صالحی عمران رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ ای در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز در خصوص نقش دانشگاه‌ها در رونق تولیدی و صنعتی کشور اظهار کرد: یکی از کارکردهای هر دانشگاه یا مرکز آموزش عالی، فعالیت‌هایی است که به طور مستقیم یا غیرمستقیم ارتباط موثری بین دانشگاه‌ها و مراکز تولیدی و صنعتی کشور ایجاد می‌کنند.

وی ادامه داد: در واقع دانشگاهها باید با توجه به کارکرد اقتصادی موثری که در کشور دارند، در تربیت نیروی انسانی متخصص و همچنین راه‌اندازی و ایجاد شرکت های دانش بنیان و مراکزی که فعالیت آن بر مبنای تلفیق علم، صنعت و اقتصاد است پیشرو باشند.

صالحی عمران تصریح کرد: در واقع دانشگاه ها اگر وجهه اقتصادی خود را تقویت کنند می توانند در رشد اقتصادی کشور تاثیر بسزایی داشته باشند.

وی افزود: دانشگاه ها و اقتصاد هیچ گاه از هم جدا نبوده و همواره رابطه تنگاتنگی میان اقتصاد یک کشور و آموزش عالی آن وجود داشته که حتی امروزه تبدیل به یک علم تحت عنوان اقتصاد آموزش عالی شده است. یکی از بحث های بسیار مهم آن خدمات و آثاری است که سیستم های آموزش عالی می توانند روی جامعه خود به‌ویژه بخش اقتصاد آن داشته باشند.

صالحی عمران در ادامه گفت: در رتبه بندی دانشگاه ها، یکی از مهمترین معیارها برای انتخاب دانشگاه ها، وجه اقتصادی و صنعتی آن است؛ همچنین آثار اقتصادی مثبت و میزان درآمدزایی آن برای کشور نیز سنجیده می شود.

وی بیان کرد: تولید، ایجاد مشاغل و کارآفرینی و همچنین افزایش بهره وری نیروی انسانی از دیگر آثار مهم ارتباط دانشگاه با صنعت است که باید به آن توجه بیشتری شود.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای افزود: یکی از مسائلی که مانع ارتباط مناسب دانشگاه با صنعت در کشور ما شده این است که شرایط و ظرفیت اقتصادی کشور ما برای جذب فارغ التحصیلان رشته های مرتبط و استفاده حداکثری از دانش و تخصص آن ها وجود ندارد.

صالحی عمران در خصوص برنامه های دانشگاه فنی و حرفه ای در راستای ارتباط با صنعت و تاثیرگذاری در رونق تولیدی و صنعتی کشور خاطرنشان کرد: ما برنامه های متعددی در راستای تقویت تعاملات خود با صنایع مختلف در دستور کار قرار داده ایم که از جمله مهم ترین آن ها می توان به اصلاح و بازنگری در چارت های درسی دانشجویان و همچنین تطابق رشته ها با نیاز بازار کار کشور اشاره کرد.

وی در پایان گفت: در مجموع ما معتقدیم که سیستم آموزشی مناسب از مسیر آموزش، تولید، بازاریابی و فروش می گذرد و سعی داریم برنامه ها، سیاست ها و اصلاحات خود را بر این مبنا جدی تر از گذشته ادامه دهیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1002324

وب گردی

وب گردی