ارتباط بین دانش‌آموزان و دانشگاه‌ها، تضمین‌کننده آینده علمی و فرهنگی کشور است

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی واحد علوم و تحقیقات گفت: برقراری ارتباط بین دانش‌آموزان و دانشگاه‌ها، تضمین کننده آینده علمی و فرهنگی دانشگاه و کشور است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از واحد علوم و تحقیقات، نشست خبری جشنواره بین‌المللی پروژه‌های دانش‌آموزی «سینا» با حضور سودابه سلیمانی معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی واحد علوم و تحقیقات، دبیران جشنواره سینا و جمعی از اصحاب رسانه در واحد علوم و تحقیقات برگزار شد.

سلیمانی در این نشست با اشاره به اهمیت ارتباط مستمر دانش‌آموزان با دانشگاه‌ها گفت: برگزاری جشنواره دانش‌آموزی سینا در واحد علوم و تحقیقات که بزرگترین واحد دانشگاه آزاد اسلامی است، ‌می‌تواند در امر ارتباط دانش‌آموزان با دانشگاه نقش موثری ایفاء کند. اگر این رابطه به صورت مطلوبی برقرار شود، بدون شک آینده علمی و فرهنگی دانشگاه‌ها و کشور تضمین خواهد شد.

وی افزود: در بسیاری از کشورهای پیشرفته نظیر ژاپن، ارتباط تنگاتنگی بین دانش‌آموزان و دانشگاه‌ها برقرار شده است. حضور دانش‌آموزان در محیط‌های دانشگاهی منجر به آشنایی آنان با ظرفیت‌ها و رشته‌های دانشگاهی می‌شود. واحد علوم و تحقیقات که دارای تنوع بالای رشته‌های تحصیلی است، در این امر نیز می‌تواند راهنمای دانش‌آموزان باشد.

سلیمانی با اشاره به بکر بودن ایده‌های علمی و پژوهشی دانش‌آموزان گفت: ارائه این ایده‌‎ها برای نمایش و داوری در این دست از جشنواره‌ها، حتی اگر به عنوان ایده برگزیده هم انتخاب نشوند، باعث ایجاد و افزایش اعتماد به نفس در دانش‌آموزان خواهد شد.

وی تصریح کرد: از دیگر نکات مثبت برگزاری جشنواره دانش‌آموزی سینا در محیط دانشگاهی می‌توان به ارتباط دانش‌آموز و استاد اشاره کرد، چراکه برخی از داوران این دوره از جشنواره از استادان واحد علوم و تحقیقات هستند. علاوه بر آن افزایش انگیزه برای ادامه تحصیل آن‌هم در شرایطی که اشتیاق به تحصیل کاهش پیدا کرده است از دیگر ثمرات برگزاری این جشنواره در محیط دانشگاهی است.

معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی واحد علوم و تحقیقات خاطرنشان کرد: شناسایی دانش‌آموزان نخبه و هدایت آنان به سمت مسیر مناسب و مطلوب از دیگر نکات مثبت برگزاری جشنواره سینا در محیط دانشگاهی است.

الناز فطیر خورانی دبیر اجرایی جشنواره سینا نیز در این نشست گفت: این دوره از جشنواره سینا در 5 محور با 130 گرایش، با حضور 5100 دانش‌آموز در قالب هزار و 300 تیم از 19 استان کشور 29 لغایت 31 فروردین ماه جاری در واحد علوم و تحقیقات برگزار می‌شود.

وی افزود: 220 تیم در بخش غرفه‌های نمایشگاهی، 410 تیم در بخش سمینارهای پژوهشی، 500 تیم در بخش مسابقات علمی، 50 تیم در بخش محتوای دیجیتال و 120 تیم در بخش سخنرانی علمی حضور دارند که در نهایت 100 تیم به عنوان تیم‌های برگزیده در روز پایانی معرفی و مورد تقدیر قرار خواهند گرفت.

صدرا احمدی مدیر پروژه سینا نیز در این نشست گفت: پروژه سینا به معنای سامانه یکپارچه نوین است و این سامانه باعث برقراری ارتباط مستقیم بدنه وزارت آموزش و پرورش با جامعه مخاطبین که شامل دانش‌آموز، والدین، جامعه فرهنگیان، مدیران و معلمان و آموزش و پرورش که تقریبا جامعه 30 میلیون نفری هستند می‌شود.

وی افزود: هدف این سامانه، توسعه، گردآوری و سامان‌دهی بازار ارائه خدمات به والدین و فرهنگیان است. شرکت‌های مختلف در این برنامه به ارائه خدمات می پردازند. آموزش و پرورش در قالب این طرح، فضای کار را برای افرادی که فعالیت می‌کنند فراهم کرده و روی آن نظارت می کند. استفاده از این برنامه باعث می‌شود که شرکت‌ها در سطح کشور به ارائه خدمات بپردازند و بحث عدالت آموزشی مورد توجه قرار گرفته و همه دانش‌آموزان به یک شکل از خدمات بهره می گیرند.

احمدی خاطرنشان کرد: افراد با استفاده از موبایل می‌توانند دسترسی به خدمات داشته باشند. این سامانه هیچ بار مالی برای آموزش و پرورش نداشته و تمام هزینه ها را بخش خصوصی پرداخت کرده است و مدت یکسال از راه اندازی این سامانه می گذرد.

وی افزود: یکی از محورهای این طرح برگزاری رخدادهای علمی و پژوهشی است که با استفاده از ظرفیت های موجود و مشارکت دانش آموزان و مخاطبان در بعد علمی و سرگرمی می توان کسب کرد. بعد از این جشنواره جشنواره های دیگری با هدف استعدادیابی دانش آموزان و هدایت تحصیلی در قالب برگزاری این رخدادها برگزار خواهد شد.

علاقمندان می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر اپلیکیشن سینا روبیک را از طریق پرتال وزارت آموزش و پرورش به آدرس http://www.medu.ir دانلود و نصب کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1002338

وب گردی

وب گردی