تولید بارکد از «دی ان ای»

دانشمندان توانستند با استفاده از تولید بارکد از دی ان ای یک مولکول خاص، در میان ده‌ها هزار مولکول دیگر آن را شناسایی کنند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز به نقل از انگجت، محققان دانشگاه دوک آمریکا موفق به کشف روشی برای اختصاص برچسب‌های خاص موقت برای هر مولکول شده اند و برای این کار از رشته‌هایی کوتاه از دی ان ای های نورانی استفاده کرده اند.

این دی ان ای های روشن در حکم بارکدهای موقت هستند که هر یک از آنها برای متمایزسازی مولکول یا مولکول‌هایی خاص قابل استفاده خواهند بود. مهم‌ترین مزیت این روش سرعت آن و در عین حال هزینه بسیار پایین روش مذکور در مقایسه با سایر روش‌های متداول می‌باشد.

این بارکدها در گذر زمان محو نشده و از بین نمی‌روند، مگر اینکه خود محقق دی ان ای را از مولکول جدا کند. پژوهشگران این روش را به رنگی کردن بخش‌هایی خاص از یک فیلم سیاه و سفید برای تاکید بر آن بخش و متمایزسازی آن تشبیه کرده اند.

فعلاً با استفاده از این روش می‌توان تا ۵۶ مولکول مختلف را در میان مجموعه‌ای از مولکول‌ها شناسایی و متمایز کرد. در مرحله بعدی قرار است هوش مصنوعی را برای دقیق‌تر شدن این فناوری به کار برد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1002347

وب گردی

وب گردی